11 smala svenska livsmedel som stärker hälsan

Varför gå över ån efter vatten? När man läser om superlivsmedel kommer de ofta från andra sidan jordklotet.

Numera ligger det dock helt rätt i tiden att se vad våra svenska jordar har att erbjuda. Och det visar sig att även här finns det dunderbra livsmedel.

Näringsexperten Fredrik Paulún tipsar om sina 11 svenska sommarfavoriter.

Foto: PETER KNUTSON

Nyttiga, goda och smala

Granatäpplen, quinoa, acaibär – supernyttiga såklart, men inte det minsta miljövänliga. Goda nyheter är att svenska livsmedel både är klimatsmarta och bra för hälsan. Vi behöver alltså inte importera dyra och miljöfarliga produkter.

Vi kan bege oss till mataffären och köpa nyttiga och billiga svenska livsmedel som jordgubbar, strömming och sommarmjölk. Mer svenskt än så kan det knappast bli!

– Det fina i kråksången är förutom det klimatsmarta faktumet också att grönsaker, frukter och bär hinner utveckla smak och vitaminer bättre när de får mogna länge på plantan som de får i Sverige, säger näringsexperten Fredrik Paulún.

Sverige har dessutom låg och försiktig användning av växtskyddsmedel jämfört med övriga Europa. På grund av vårt nordiska klimat används växthus för exempelvis gurkor och tomater, och man jobbar för att minska användandet av fossila bränslen till förmån för biobränslen som halm, pellets och biogas.

"Finns massor med hälsofördelar"

Om vi äter mer svenska grönsaker, frukt, bär, fisk, skaldjur, nötter, frön, fullkorn, nyttiga matfetter och mindre av rött kött och framförallt charkuteriprodukter, minskar vi dessutom risken att drabbas av typ 2-diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer.

– Det finns massor med hälsofördelar, bland annat får vi oss mer kostfiber genom grönsaker och fullkorn. Mindre köttkonsumtion minskar risken för tjock- och ändtarmscancer. Mera fisk ökar intaget av d-vitamin, jod och selen, som är lågt i den svenska kosten, säger näringsexperten Fredrik Paulún som hyllar den svenska supermaten.

Foto: Shutterstock

1. Jordgubbar

Jordgubbar är inte bara himmelskt goda, de innehåller också mängder med nyttigheter och har goda egenskaper. De är till exempel antiinflammatoriska.

Att äta jordgubbar kan minska inflammationer i kroppen vilket i sin tur kan minska risken för hjärt-/kärlsjukdom, diabetes typ 2, cancer, autoimmuna sjukdomar som ledgångsreumatism och Crohns. Jordgubbar kan också hjälpa dig att hålla vikten för att de kan sänka GI-värdet på annan mat som konsumeras strax efter att man ätit jordgubbarna.

Expertens tips: Börja alla måltider i sommar med en liten skål skivade färska jordgubbar eller en ren jordgubbskompott utan tillsatt socker. Det räcker med en till två deciliter.

LÄS OCKSÅ: 12 svenska livsmedel som hjälper dig att bränna fett

Foto: Shutterstock

2. Viltkött

Vilt är bättre än annat kött när det gäller att hålla vikten. Det är magert och innehåller mer av viktiga mineraler som järn och zink.

Dessutom är fettkvaliteten bättre än i kött från tamboskap. Detta kött innehåller också högre halter av antioxidanter, vilket är bra för att hålla vikten. Man har sett att människor som äter vilt inte får samma negativa effekter av rött kött som de som äter vanligt kött. Det är för att vilt innehåller mindre och bättre fett, som dessutom är inflammationshämmande och innehåller höga halter av omega 3.

Expertens tips: Det är viktigt att tillaga vilt väl för att döda eventuella trikiner, en sorts parasiter. Byt gärna ut vanligt kött mot vilt.

LÄS OCKSÅ: Njut med gott samvete – 11 nyttiga livsmedel

Foto: Shutterstock

3. Strömming

Visste du att sill kallas den söder om Kalmar, norr om Kalmar kallas den strömming? Strömming/sill är full av omega-3-fettsyror, som bidrar till att öka förbränningen, speciellt om du samtidigt ser till att regelbundet få upp pulsen ordentligt.

Dessutom består dess fett av sunda omega-3-fettsyror som kan sänka ditt blodtryck och stärka ditt immunförsvar.

Expertens tips: Sommarströmming är supergod och nyttig. Men strömming/sill från Östersjön innehåller också höga halter av miljögifter. Inlagd sill som säljs i butik är från norra Ishavet eller Västkusten och innehåller lägre halter av dessa miljögifter. Att äta sill/strömming från Östersjön ett par gånger under sommaren är dock ingen fara.

LÄS OCKSÅ: 7 snacks som bränner fett

Foto: Shutterstock

4. Sockerärtor

En kopp sockerärtor innehåller bara ungefär 35 kalorier och är precis som namnet säger en riktigt söt ärta. Ärtor har dessutom lågt GI-värde och hög proteinhalt.

De innehåller också antioxidanter, som är bra för att hålla formen. De innehåller även fibrer som ger långsammare magsäckstömning och ser till att hålla tarmfloran i balans, och ger en bra mättnad, allt bra för att hålla vikten. Som en bonus är ärtor dessutom billiga och klimatvänliga!

Expertens tips: Sockerärtor i skida har dessutom fördelen att man inte blir inte dålig i magen av dem. De är bra snacks och supergoda. Färska sockerärter ger en ljuvlig krispighet åt salladen.

LÄS OCKSÅ: Dietisten krossar 5 myter om vegetarisk kost

Foto: Shutterstock

5. Hallon och blåbär

Bär innehåller ett ämne som hämmar enzymer i magen från att bryta ner stärkelse och disackarider, alltså socker.

Det betyder att om man äter man en näve bär före en måltid bromsar man nerbrytningen av kolhydrater, vilket gör att man får en långsammare blodsockerstigning. Blåbär, och andra mörka bär som björnbär och svarta vinbär, innehåller polyfenoler. Denna typ av antioxidant anses ha positiva effekter på fettförbränningen. Dessutom är bär fattiga på kalorier och innehåller bara fem till sju procent kolhydrater.

Expertens tips: Använd bär så ofta du kan i maten, testa till exempel blåbär i salladen och ta en näve i frukostgröten.

LÄS OCKSÅ: 6 svenska bär som boostar din hälsa

Foto: Shutterstock

6. Morötter

Sommarmoroten har en mild, söt smak och är underbar att äta rå, precis som den är. Dessutom är morötter fullmatade med betakaroten, alfakaroten och lutein som kan motverka hjärtsjukdomar som hjärtattack och högt blodtryck.

Krispiga, nyskördade morötter är även bra för ens tänder. När man knaprar på en morot ökar salivproduktionen i munnen, vilket oskadliggör bakterier som orsakar karies. Dessutom är morötter, precis som andra fiberrika grönsaker, bra mot förstoppning och hjälper tarmarna att arbeta mer effektivt.

Expertens tips: Morötter är späda och härliga så här års, ha dem gärna i en sallad. Men om man vill maximera betakarotenupptaget är det ännu bättre att tillaga dem.

LÄS OCKSÅ: Mätt-lura hjärnan – gå ner i vikt utan att banta

Foto: Shutterstock

7. Äpple

Ät ekologiska äpplen med skalet kvar. I skalet sitter nämligen ämnet ursolsyra som hjälper kroppen att bränna fett och förhindrar fetma.

Ursolsyra stärker även muskelmassan och sänker nivåerna av socker, kolesterol och triglycerider (fetter som finns i kroppen). Dessutom är äpplen rika på polyfenoler, en grupp antioxidanter som bland annat ökar energiförbrukningen i levern. Enkelt uttryckt betyder det att man bränner kalorier medan man äter äpplen.

Expertens råd: Äpplen kan ätas råa, ugnsbakade eller kokta med lite vatten och kanel. Skiva gärna äpplen i stavar och ha som snacks.

LÄS OCKSÅ: 7 snacks som bränner fett

Foto: Shutterstock

8. Päron

Päron har faktiskt ännu lägre GI-värde än äpple och är nästan den mest fiberrika frukt man känner till efter granatäpple. Den är dessutom ännu bättre för tarmfloran än äpple.

Skala dem inte av samma skäl som man inte ska ska skala äpple. Man får dessutom bra matsmältning och mättnadskänsla tack vare de många kostfibrerna.

Päron innehåller antioxidanter och flavonoider (också en sorts antioxidant) som är bra när man vill gå ner i vikt. Dessutom innehåller de pektiner som är blodsockersänkande. Precis som äpplen kan päron snabba upp ämnesomsättningen.

Expertens råd: Ett päron och en bit ost är ett perfekt mellanmål. Eller ha med dig ett i väskan och ät när du känner dig hungrig.

LÄS OCKSÅ: Överviktsforskaren: Så går du ner i vikt - utan att banta

Foto: Shutterstock

9. Rädisor

Rädisor är rika på kostfibrer vilket kan lindra magproblem. Fibrerna löser upp mat som fastnat i tjocktarmen vilket är bra för kroppen.

I rädisan finns också mycket kalium som hjälper till att balansera vätskan i kroppen genom att ta bort överflödigt natrium, och även sänker högt blodtryck. Antocyaninerna i rädisan förhindrar att röda blodceller blir skadade, genom att tillföra nytt syre till blodet, och förebygger därmed hjärt- och kärlsjukdomar. Rädisor är också bra för den som vill gå ner i vikt. De är fattiga på kolhydrater men alltså rika på fibrer, vitamin C, kalium, kalcium och magnesium. Kalium är dessutom viktigt för att hålla blodtrycket under kontroll. Brist på kalium kan göra en trött och seg.

Expertens tips: Rädisor passar bra i en fräsch sommarsallad och är även goda att rosta i ugn med olivolja och svartpeppar.

LÄS OCKSÅ: Paulún: 36 livsmedel som bränner fett

Foto: Shutterstock

10. Ägg

Ägg ger bra mättnad, vilket leder till att man äter mindre senare under dagen. En studie från Louisiana State University visar att kvinnor som åt ett ägg med rostat bröd och marmelad varje morgon gick ner dubbelt så mycket i vikt jämfört med de som åt bagel utan ägg till frukost.

Det trots att antalet kalorier var desamma. I en annan viktminskningsstudie där deltagarna antingen fick ägg eller bröd till frukost, gick äggätarna ner betydligt fler kilon och hade en bättre mättnadskänsla ända upp till 36 timmar efter frukosten, jämfört med de som hade ätit bröd till frukost.

Expertens tips: Ät ägg till frukost, helst ekologiska för att de innehåller mer nyttiga ämnen och för att hönsen mår bättre.

LÄS OCKSÅ: 6 skäl till att du alltid är hungrig – även när du ätit

Foto: Shutterstock

11. Sommarmjölk

Mjölk från kor som går ute längre än vad som är lagstadgat går under namnet Sommarmjölk. Initiativet kommer från Arla som menar att många konsumenter är angelägna om bra djuromsorg när de köper mjölk.

Produkter som mjölk, fil och grädde får säljas mellan 1 maj och 31 augusti, med en särskild märkning som visar att de kommer från "sommarmjölk”. Mjölken är inte bara bättre ur djurperspektiv, utan också ur nyttighetsperspektiv. Sommarmjölken är gulare i färgen och innehåller mer antioxidanter än vanlig mjölk.

Expertens tips: Att dricka mjölk från kossor som gått ute mer under sommarmånaderna är extra bra för oss. Mjölk innehåller protein, mineraler och vitaminer. Mjölk och ost är våra viktigaste kalciumkällor, och ger oss även fosfor, vitamin B12 och riboflavin.

LÄS OCKSÅ: Vegogrilla i sommar - grillmästarens 5 bästa tips

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!