När du ändå lagar mat - se till att göra några fler portioner så att det räcker till matlådor. Eller, om du vill gå steget längre: Preppa hela veckans mat under en och samma kväll.
När du ändå lagar mat - se till att göra några fler portioner så att det räcker till matlådor. Eller, om du vill gå steget längre: Preppa hela veckans mat under en och samma kväll. Foto: Shutterstock

10 hälsosamma vanor som inte kräver mycket alls

Att leva hälsosammare behöver inte innebära sex dagar crossfit i veckan eller att gå på en strikt diet.

Det finns många små vardagssaker du kan göra för ett bättre liv.

Här är några exempel som kräver minimal insats från din sida.

1. Börja dagen med en kopp kaffe

Kaffe är ett livselixir! Koffeinet har antiinflammatoriska egenskaper och minskar risken för typ 2-diabetes och demenssjukdomar som alzheimer. Forskare vill gå så långt som att säga att ett intag på ungefär tre, fyra koppar om dagen kan förlänga ditt liv.

2. Fyll frysen med grönsaker

Att färska grönsaker är nyttigare är frysta är en seglivad myt. Frysta grönsaker har visat sig vara lika nyttigare - och ibland ännu nyttigare. Så fyll frysen med färdigskalade och färdighackade grönsaker.

LÄS OCKSÅ: Guide: Så länge håller maten i frysen

3. Låna en hund

Okej, de flesta studierna om hundar och hälsa involverar folk som äger hundar. Men eftersom ett husdjur tvärtemot vad vår rubrik säger kräver ganska mycket väljer vi att fokusera på hälsofördelarna med att gå på en hunddejt då och då.

Genom att passa grannen eller kompisens hund slår du två flugor i en smäll: Du får motion och sänker dina stressnivåer

4. Umgås med glada personer

Det här kan vara biljetten till ett lyckligt liv, om man ska tro forskningen. Det är ganska enkelt: Vi har en tendens att bli som de vi umgås med - så välj vänner som har egenskaper du uppskattar. På sikt kommer dessa egenskaper att smitta av sig på dig.

5. Gör några extra portioner när du lagar mat

Tycker du att det är svårt att äta hälsosamt? Tråkigt att göra matlådor? Tenderar det att bli en croissant eller en chokladkaka till lunch på jobbet?

När du ändå lagar mat - se till att göra några fler portioner så att det räcker till matlådor. Eller, om du vill gå steget längre: Preppa hela veckans mat under en och samma kväll. Här kan du läsa om hur kostrådgivaren Alexandra fixar veckans måltider på bara ett par timmar.

6. Ta några djupa andetag 

7. Lös korsord

Lika viktigt som att hålla kroppen på topp är det att hålla knoppen i trim. Och då talar vi inte om hårklippning utan om hjärngympa. 

Att ägna sig åt hjärnstimulerande aktiviteter som att lösa korsord, sudoku, läsa böcker eller spela sällskapsspel hjälper dig att bevara kognitiva funktioner i hjärnan - och kan förebygga demenssjukdomar och Alzheimers sjukdom.

TA HAND OM DIN HÄLSA! Unikt erbjudande - provträna med Swiftr i 14 dagar (annons) 

8. Bada badkar

Ett varmt bad kan förlänga livet! Flera studier visar på hälsofördelarna med så  kallad "passiv värme". Det varma vattnet gör dig avslappnad, sänker blodtrycket och minskar risken för hjärtattack och stroke.

9. Ät en bit choklad ibland

Choklad har ett oförtjänt dåligt rykte. Att lägga till med den delikata vanan att äta ett par rutor mörk choklad då och då är faktiskt riktigt bra. Det har bland annat visat sig ha positiva effekter på minnet och minska inflammationer i kroppen. Du blir också gladare och mindre stressad.

LÄS OCKSÅ: Kan choklad lindra PMS? Gynekologen om myterna och sanningarna

10. Lägg dig i tid

Sömnen är livsviktig för att kunna fungera, men det är inte bara antalet timmar som är avgörande för en god natts sömn. Det är också viktigt med regelbundet sömnmönster. Försök ha för vana att lägga dig vid samma tid varje kväll, och gå upp vid samma tid.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av ToppHälsa + trådlösa hörlurar från adidas. Köp nu!