Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa halsoliv i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
Gör din egen supersnabba och supergoda glutenfria veganpizza på veganpizzans dag!
2 AV 2
Foto: rh2010 - stock.adobe.com / 193090461

10 goda saker du kan äta i stället för kött

Många tror att kött är vår enda källa till protein, men det är en myt.

Här är 10 grymma alternativ för dig som vill äta mer vegetariskt.

Om du funderar på att sadla om till vegan eller om du bara vill minska din köttkonsumtion men samtidigt är rädd att inte få i dig nog med protein - tänk om! Det är inte bara mejeriprodukter, fågel, fisk och kött som är bra proteinkällor, även livsmedel från växtriket går bra.

1. Edamame

Edamame kallas även för sojabönor. Foto: NorGal - stock.adobe.com / 79984008

Sojabönor, eller edamamebönor som det också heter, är inte bara gott, det är också ett av de mest proteinspäckade livsmedlen vi har. Per 100 gram innehåller sojabönan ungefär 34 gram protein, vilket är mer än kött, fågel och fisk.

Det här är protein bra för

Protein är en viktig byggsten för kroppen, bland annat för enzymbildning och för att bygga upp celler. Protein är uppbyggt på ungefär 20 aminosyror, varav nio är sådana vi måste vi oss genom maten eftersom kroppen inte själv kan tillverka den.

Rekommendationen är 50-70 gram protein varje dag.

Källa: Livsmedelsverket

Ha i salladen, i grytan eller koka i skidan och servera som snacks med lite flingsalt på.

2... och andra goda bönor

Foto: Elenathewise - stock.adobe.com / 15529454

Edamamebönan är inte den enda bönan som du borde sleva upp på tallriken. Alla bönor är bra proteinkällor, men mungbönor och vita bönor tillhör de mer proteinrika.

LÄS OCKSÅ: Det här händer i kroppen när du slutar äta kött

3. Tofu

Foto: mizina - stock.adobe.com / 161491101

Tofu görs på sojabönor och innehåller ungefär åtta gram protein per 100 gram. En fördel med att välja tofu är att det är lätt att ersätta kött med i olika maträtter. 

4. Nötter och jordnötter

Foto: lily_rocha - stock.adobe.com / 171038600

Nötter är sprängfyllda med både protein och viktiga aminosyror. Ett utmärkt snacks på fredagskvällen, men likväl något du kan använda i sallader, wok och grytor. Rikast på protein är jordnötter. 

Och ja, jordnötssmör är ett ypperligt alternativ!

LÄS OCKSÅ: Behöver du inspiration? 4 goda vegetariska recept

5. Gröna ärtor

Foto: graphlight - stock.adobe.com / 66493464

De söta, gröna små ärtorna brukar gå hem hos både vuxna och barn. Förutom att de är rika på C-vitamin innehåller de nära åtta gram protein per 100 gram. Det låter inte supermycket, men långt mer än många andra livsmedel.

6. Seitan

Seitan påminner om anka eller kyckling i smak och konsistens. Foto: latebra - stock.adobe.com / 34189564

Hört talas om seitan? Det är smakmässigt ett klockrent kycklingsubstitut gjort på vetegluten. Faktiskt är det så autentiskt att det kallas för "mock chicken". En deciliter seitan innehåller ungefär 18 gram protein.

7. Kikärtor

Foto: anna_shepulova - stock.adobe.com / 194840663

Trodde du att hummus var en god dippsås men inte mer än då? Tänk igen. Kikärtor är nämligen proteinrika. Frossa i falafel, gör olika sorters hummus eller ät som de är.

8. Röda linser

Foto: travelbook - stock.adobe.com / 95884819

Bland våra baljväxter är det inte bara bönor och ärtor som är rika på protein. Även linser, särskilt röda linser, är toppen. Dessutom tenderar de att vara snällare mot känsliga magar än bönor.

LÄS OCKSÅ: 7 nyttiga skäl - därför borde du äta mer veganskt

9. Tempeh

Foto: bezoetdebie - stock.adobe.com / 35417507

Tempeh görs liksom tofu på sojabönor, men i det här fallet är bönorna fermenterade. Tempeh har också lite mer smak och en annan, lite grynigare textur, än tofu. 100 gram tempeh innehåller cirka 19 gram protein.

10. Hampafrön

Foto: katrinshine - stock.adobe.com / 101398566

Skalade hampafrön har ett högt proteininnehåll och är toppen att boosta med. Strö lite på din gröt, blanda ner i en sallad eller mixa ner i din smoothie. Du kan inte hälla i dig hur mycket som helst, men blott en och en halv matsked gör att du får i dig fem gram.