Presenteras av Peptid+

Vad är probiotika och prebiotika? Experten berättar hur du ska tänka med kostfibrer när du har IBS

10 fiberrika livsmedel du kan äta när du har IBS

Det kan vara klurigt att få i sig tillräckligt med fibrer vid IBS.

Inspirerade av fodmap-metoden har Hälsoliv listat tio magsnälla livsmedel fulla med prebiotika.

Ju mer fibrer du stoppar i dig desto bättre. Forskningen är rörande överens på den punkten. Men om man tillhör de 20 procent av befolkningen som lider av IBS, irritable bowel syndrome, kan det vara en pärs.

Vissa fiberrika livsmedel, som många bönsorter, rågbröd och blomkål kan nämligen ge stora besvär. Det är inte ovanligt att personer med känslig tarm reagerar med magont, uppblåsthet och diarré.

Då gäller det att välja rätt sorts kostfibrer, som är snälla mot magen. Hälsoliv listar några exempel.

Havre

En skål havregrynsgröt om dagen är toppen för IBS-magen! Havregryn innehåller vattenlösliga fibrer som när de jäser i magen inte ger samma problem som de olösliga fibrerna som finns i råg. Eftersom fibrerna är gelbildande i tarmarna är de extra bra om man har problem med förstoppning.

TESTA GRATIS. Beställ Peptid+ mot mag- och tarmproblem (ANNONS/EXTERN LÄNK)

Konserverade linser

Bönor är som sagt en riktig bov för magen, men linser brukar fungera bättre. Särskilt de blötlagda som går att köpa på tetra eller på konservburk.

Sojabönor

Foto: Shutterstock

Sojabönor eller edamamebönor är inte bara ett härligt tilltugg, det är också sprängfyllda med prebiotika anpassad för känsliga magar.

Banan

Ju grönare desto bättre, eftersom de då innehåller fler vattenlösliga fiber. Dock är det bra att komma ihåg att frukt och grönsaker som är omogna och inte tillagade ofta är svårare för magen att smälta. Test dig fram.

Grönkål

Har du hoppat på grönkålshajpen än? Om inte så är det kanske på tiden. Förutom att de krusiga gröna bladen är proppfulla med nyttiga antioxidanter, kalcium, A- och C-vitamin är de också en grym fiberkälla för IBS:are.

LÄS OCKSÅ: Prebiotika: Choklad och valnötter kan rädda tarmfloran

Kall kokt potatis

Potatis i alla former brukar funka bra om man har IBS, men just kokt potatis som fått kallna har visat sig vara en riktig fullträff. När potatisen kallnat blir stärkelsen resistent. Det innebär att den inte bryts ner helt i magen, utan fortsätter ner till tjocktarmen där den blir mat åt de goda tarmbakterierna.

Psst! Satsa på potatissorter med starka färger och behåll skalet på så får du dessutom i dig nyttiga antioxidanter.

Kiwi

Foto: Shutterstock

Visste du att den här ludna lilla frukten innehåller mer C-vitamin än både apelsin och citron? Och den kommer inte att jäsa i tarmarna. 

TESTA GRATIS. Beställ Peptid+ mot mag- och tarmproblem (ANNONS/EXTERN LÄNK)

Psylliumfrön

Har du hört talas om loppfrön? Psylliumfrön, som de också heter, består till 85 procent av fibrer, vilket gör dem till en dundekur mot en trög mage. Dessutom har de visat sig att tas väl emot av IBS-magar, i synnerhet om man har typen som domineras av förstoppning.

Dinkelbröd

Att man inte kan äta bröd när man har IBS är en myt. Men man bör se över vad limpan innehåller. Vete och råg är som tidigare nämnt inte optimalt vid känslig tarm, men däremot går dinkelbröd bra, gärna gjort på surdeg. Eftersom halten fruktoner är låg blir magen inte uppblåst och gasig.

Haricot verts

Ytterligare än baljväxt som funkar är den här goda brytbönan. De är fiberrikare än bladgrönsaker och fulla av K-vitamin, C-vitamin, folat och magnesium.

Presenteras av Peptid+

Detta är en redaktionell artikel från Hälsoliv som ingår i ett ämne som Peptid+ valt att sponsra. Företaget har inget inflytande över artikeln innehåll.

Peptid+ är ett kosttillskott för dig som har irriterad tarm, magont eller är överviktig.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande