Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 14 aug 2019 14:30

6 livsmedel som hjälper till att hålla din vulva och vagina hälsosam

Avokado hjälper till att stärka vaginans väggar.

Avokado hjälper till att stärka vaginans väggar.

Foto: Shutterstock

Att tänka på hur din vagina och vilva mår ska vara en självklarhet.

Något du kan göra för att hjälpa ditt underliv att må bra är att äta vissa livsmedel.

Med inspiration från Elite Daily listar vi 6 livsmedel som ska vara extra bra för din fitta.

När du tänker på vad du ska äta till frukost, lunch och middag funderar du antagligen på vad du är sugen på, vad som kommer ge dig energi för att orka med hela dagen och du kanske även får ta hänsyn till summan på ditt bankkonto. Men något du antagligen inte tar hänsyn till är din vagina. Om du nu inte har mens och är sugen på allt som innehåller choklad.

Att äta livsmedel som kan hjälpa till att hålla ditt underliv hälsosamt innebär inte bara att dricka tranbärsjuice för att kämpa mot urinvägsinfektioner. Fler livsmedel är nämligen bra för din vulva och vagina och hjälper till att hålla dem fuktiga och starka för att kunna stå emot infektioner.

– Din vulva och vagina är din andra mage, säger Dr. Serena Goldstein, naturopatisk läkare, till Elite Daily.

LÄS MER: Många svenskar missnöjda med utseendet på sina kön 

Om du med andra ord upplever olika magbekymmer, du kanske är mer uppblåst än vad du är van vid, du rapar oftare, känner dig förstoppad eller märker ett vitt lager på tungan, kanske du inte inser det först men det kan faktiskt vara tecken på att din fitta inte har ett bra pH-värde.

– Om underlivet har ett hälsosamt pH-värde borde ingen klåda, rodnad eller irritation finnas där, säger Dr. Goldstein.

När man pratar generellt om vaginan och vulvans hälsa är det viktigt att komma ihåg att det inte är meningen att vulvan ska vara helt luktfri och torr hela tiden, säger Dr. Julie Lamb. Men det kan också vara svårt att veta vad som är normalt, eftersom det finns en bred variation för vad som är normalt.

– Vad som inte anses vara hälsosamt är en illaluktande eller fiskliknande lukt, ovanlig vit, grå eller grön flytning, och klåda, berättar Dr. Lamb.

Att hålla koll är med andra ord väldigt viktigt för att kunna veta om något är fel. Om du exempelvis har för högt pH-värde kan det indikera att du har en bakterieinfektion, medan ett för lågt pH-värde kan innebära att du har en svampinfektion. En vaginas pH-värde ska ligga mellan 3,8 och 4,5. 

Och även om mat inte på något sätt ska vara en ersättare för enkel och standardiserad vård, så som att besöka gynekolog regelbundet, tvätta med oparfymerad tvål eller tvål anpassad för vulvan etc., kan livsmedel faktiskt hjälpa till att hålla vaginan frisk. Med inspiration från Elite Daily listar vi sex livsmedel som hjälper dig att hålla din vagina hälsosam.

LÄS MER: Forskarnas upptäckt: Så ser en ”normal” vagina ut 

1. Avokado

Avokado innehållet fett och vitaminer som hjälper till med att öka smörjningen och stärka vaginans väggar.

2. Gröna blad

Mörka gröna blad innehåller många näringsämnen som kan hjälpa till att rena blodet och öka cirkulationen, vilket kan ”hjälpa för att förhindra torrhet så väl som att öka känslighet för stimulering”, berättar Serena Poon, kulinarisk alkemist, till Elite Daily.

3. Tranbär

Att tranbärsjuice ska vara fantastiskt för att få bukt på urinvägsinfektioner är något vi hört i många år, och det finns en anledning till det. Tranbär innehåller PAC, ett ämne som hindrar bakterier från att få fäste i kroppen, vilket gör att fler av bakterierna sköljs ut med urinen. 

Koncentrationen av PAC är dock inte stark nog i tranbärsjuice, så testa i stället att äta tranbär som de är om du upplever problem. Men, för att få hjälp med en urinvägsinfektion ska du naturligtvis ringa din vårdcentral i första hand.

LÄS MER: Så slipper du röda prickar när du rakar dig

4. Kimchi

Fermenterade plantor så som kimchi, miso, tempeh och gurkor hjälper till att balansera pH-värdet och minskar risken för infektion, berättar Dr. Lindsey Elmore för Elite Daily.

5. Lax

Livsmedel som är rikt på bra fetter, så som lax, hjälper till att hålla ditt blodsocker på en jämn nivå. En ojämn blodsockernivå kan förändra din pH-balans, då bakterier och socker inte är en bra kombo. Om du inte äter kött är mandel ett bra alternativ med liknande egenskaper.

LÄS MER: 5 tecken på att du dricker alldeles för mycket vatten 

6. Vatten

– Ett av de enklaste sätten att hålla ditt underliv hälsosamt är att hålla dig själv återfuktad med massa vatten. Eftersom vaginan och vulvan har slemhinnor håller du även de återfuktade om du dricker vatten, säger Poon.