Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 24 jul 2012 11:02

Håll vikten med slanka kvinnors hemligheter

Arvet spelar roll för hur mycket du väger, men livsstilen påverkar minst lika mycket. Med livsstilsprofessorn Mai-Lis Hellénius knep kan du enkelt bli av med kilon.

Här är smala kvinnors nio hemligheter som gör att de håller vikten!

Maj-Lis Hellénius.

Foto: Foto: Christian Örnberg

1. Vardagsmotionen

Att vardagsmotionera spelar stor roll, smalisar rör sig ofta mer. Vardagsmotion, som promenader, håller dig smal och pigg. Exempelvis väger de som åker kommunalt mindre än de som åker bil. Passa på att leta efter tillfällen att ta några extra steg, gå av bussen några hållplatser tidigare och strosa omkring när du pratar i telefon. Om du väljer trappan i stället för hissen ökar din energiförbrukning cirka 25 gånger.

2. Fibrerna

Foto: Foto: Artyom Rudenko

Satsa på fibrer, smalisarnas knep för att hålla sig mätta länge. Fiberrik mat som bröd av fullkorn eller baljväxter, det vill säga ärtor, bönor och linser gör dig mätt längre. Risken att du småäter och stoppar i dig sötsaker minskar då betydligt.

3. Sömnen

Sov dig smal! Jo, att sova för lite påverkar faktiskt vikten. Stress och dålig sömn kan störa regleringen av hunger och mättnad och motverkar insulinets effekter. En amerikansk studie har visat att du helst ska sova minst sju timmar per natt för att gå ner i vikt, eller behålla den vikt du har.

4. Alkoholen

Alkohol är kaloririkt och stimulerar aptiten, större mängder kan göra dig tjock. Ett glas vin kan innehålla 100-150 kalorier, men ger ingen mättnad. Smalisar dricker oftast måttligt, vin är att föredra eftersom det innehåller nyttiga antioxidanter. Forskning har visat att de som dricker en liten mängd alkohol ofta har lägre risk för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom, jämfört med om man inte dricker någon alkohol alls. Men, du bör inte dricka mer än ett glas eller 1/2-1 dl vin om dagen om du är kvinna, och två glas eller två dl om du är man.

Foto: Foto: Igor Negovelov

5. Grönsakerna

Smalisar äter mycket grönsaker och frukt. Satsa på att fylla upp mot halva tallriken med grönsaker vid varje måltid. Gröna bladgrönsaker, tomat och lök är några råvaror som har extra bra effekt för hälsan eftersom de innehåller höga halter av vitaminer, mineraler och antioxidanter. Ät frukt i stället för efterrätter och kakor till fikat. Yoghurt och nötter är två andra saker som smalisar ofta äter, det har en amerikansk undersökning visat.

6. Stressen

Stress ger höga halter av hormonet kortisol, ett hormon som gör att du lagrar fett och framför allt fett kring magen. Man kan alltså bli bukfet av stress. Stress kan också bidra till att du sover dåligt och äter sämre. När du vill bli pigg är det lätt att det slinker ner sötsaker. Gör som smalisarna och se till att du har tid för nedvarvning och daglig motion.

7. Frukosten

Smalisar äter frukost. Flera studier visar att frukostätare väger mindre än de som skippar dagens första mål. De som struntar i frukosten småäter ofta mera under dagen. Ät också regelbundet under hela dagen, med lunch, middag och mellanmål om du behöver. Undvik att äta sent på kvällen och på natten, då är kroppen inställd på att sova och återhämta sig.

8. Sluta banta!

Snabba bantningskurer funkar inte. Möjligtvis går du ner i vikt, men när du börjar äta som vanligt går du upp i vikt igen. Gör i stället som smalisarna och satsa på en sund och hållbar livsstil. Häng heller inte upp dig på vad du väger, det viktigaste är att undvika det ohälsosamma bukfettet. Forskning har visat att det är bättre för hälsan att vara lite rund och aktiv, än smal och inaktiv.

9. Stillasittande

Smalisarna rör på sig på jobbet. Forskning har visat att de med stillasittande jobb som oftare tar små pauser på jobbet, och till exempel ställer sig upp, har lägre midjemått än andra. De var i snitt fyra centimeter smalare om midjan jämfört med dem som inte tog någon paus. Att börja stå och jobba i stället för att sitta kan göra stor skillnad. Om du står två timmar mer om dagen kan du stå bort upp till tio kilo på ett år.