Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 11 maj 2012 12:01

Håll dig i toppform med supervitaminet D

Forskning visar att D-vitamin kan vara viktigt för att förebygga flera sjukdomar.

Forskning visar att D-vitamin kan vara viktigt för att förebygga flera sjukdomar.

Foto: Thinkstock

Det kallas numera ofta för supervitaminet.

D-vitamin håller ditt immunförsvar och skelett starkt.

Forskningen tyder på att D-vitamin också hjälper till att skydda mot en rad sjukdomar som reumatism, diabetes, hjärt-kärlsjukdom, cancer och depression.

Vad:

D-vitamin är fettlösligt och finns i två olika former, D2 (ergokalciferol) och D3 (kolekalciferol). D3 är den som har störst betydelse för oss. D-vitamin är speciellt eftersom kroppen kan tillverka det själv, genom att huden utsätts för solljus. Vi kan också få i oss det genom maten. Vitamin D fungerar dessutom annorlunda än andra vitaminer eftersom det omvandlas till ett hormon i kroppen.

Till viss del kan vi lagra D-vitamin i kroppen.

D-vitaminbrist är inte helt ovanligt. Enligt en studie publicerad i den vetenskapliga tidskriften Maturitas har bara en tredjedel av Europas befolkning tillräckliga nivåer av vitamin D. En tredjedel lider brist och ytterligare en tredjedel har för låga nivåer vilket ökar risken för brist.

Var:

D2 finns i vissa svampar, till exempel kantareller. D3 finns främst i fisk, speciellt feta varianter som lax och makrill, men också ägg, lever samt berikade fettsnåla mejeriprodukter som bland annat lättmjölk och matfetter som har tillsatt D-vitamin.

Rekommenderat dagsintag:

10 mikrogram för barn under två år, 7,5 mikrogram för barn över två år och vuxna, 10 mikrogram för gravida, ammande och för personer över 60 år. Europeiska kommissionen har angett att ett dagligt intag på upp till 50 mikrogram är ofarligt.

Varför:

Vitamin D är viktigt för att bygga upp skelettet och hålla det starkt. På senare tid har ny forskning också visat att D-vitamin kan vara viktigt för att förebygga flera sjukdomar. Reumatism, MS, tarmsjukdomar som Crohns, diabetes, hjärt-kärlsjukdom, cancer och depression är några exempel. Vitamin D anses också stärka immunförsvaret och musklerna.

Så får du i dig D-vitamin:

Genom kosten: Fet fisk är det livsmedel som innehåller mest D-vitamin. 50-70 gram stekt lax eller 10-14 ägg eller 1,5-2 liter D-vitaminberikad mjölk ger det rekommenderade dagsintaget på 7,5-10 mikrogram.

Från solen: Vistas ute i solen mitt på dagen minst 2-3 gånger i veckan. Exponera så mycket hud som möjligt för solen, ha inte solskyddskräm på dig. Var ute i minst 6-8 minuter, men gärna upp till 15-30 minuter. Du ska inte bränna dig. I vårt nordliga land har solen bara denna effekt från april till september.

Vi kan behöva kosttillskott:

Barn: Alla barn ska ta D-vitamindroppar tills de är två år gamla. Brist på D-vitamin kan orsaka rakit, "engelska sjukan", hos barn. Denna bristsjukdom är ovanlig i dag. Barn som inte får berikade produkter och fisk och inte vistas utomhus tillräckligt kan behöva D-droppar längre, speciellt om de har mörk hudfärg.

Äldre: Förmågan att tillverka D-vitamin av solljuset försämras med ökad ålder. Många äldre kommer heller inte ut särskilt mycket.

Mörkhyade: För mörkhyade krävs längre tid i solljus för att D-vitamin ska tillverkas i huden.

Klädtäckta: De som bär heltäckande kläder året om, till exempel av religiösa skäl, får inte tillräckligt med solljus på huden.

Gravida och ammande: De behöver extra D-vitamin för att skelettet ska hålla sig starkt. För fostret kan D-vitaminbrist hos mamman innebära en ökad risk för kortare graviditet, lägre födelsevikt och påverkan på skelettets utveckling.

Veganer och vegetarianer: Behöver tillskott under vinterhalvåret.

Relaterat