Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 6 dec 2018 23:29

Håll dig i form med rätt mat och träning

Experten tipsar om hur du får energi till att orka igenom vintern.

Experten tipsar om hur du får energi till att orka igenom vintern.

Foto: Lev Dolgachov/ Colourbox

Vinterns korta dagar och kalla väder kan göra det svårt att hitta energin för rätt mat och träning.

Men PT:n Olga Rönnberg har knep för att hjälpa hälsan på traven.

– När det är så här mörkt och jävligt är det ännu viktigare att hålla i gång, säger hon.

För många sjunker motivationen i botten när vädret går över i snöblandat regn och dagarna tar slut klockan 15.00. Vintern kommer med tröttheten och det blir lätt att man sitter hemma och knaprar pepparkakor. 

Men det är en ond cirkel som är viktig att bryta sig ut ur. Enligt personliga tränaren Olga Rönnberg är svaret på gåtan att röra sig – åtminstone lite.

– Man behöver absolut inte gå ut och träna på kvällen och det går absolut bra att träna hemma. Men det är viktigt att gå ut på lunchen. Det behöver inte vara sol, den står så lågt att den inte gör skillnad, men ljuset och pausen i arbetet är både avstressande och ger energi. Rask takt i trettio minuter räcker.

Därefter är nästa steg att prioritera sömnen. I vintertid lider många av sömnbrist på grund av stress i vardagen. Mer sömn kan både minska stress och öka energireserverna.

Olga Rönnberg råder till att gå ut och gå en halvtimme på lunchrasten för att öka energinivåerna.

Foto: Privat

Samtidigt ska man inte lita blint på vad motivationen säger. Det uppges vara ett misstag som hindrar många från att träna i vintertid.

– Man låter de yttre omständigheterna bestämma och lyssnar på den låga motivationen som säger att det är för kallt och mörkt, säger Olga Rönnberg.

Tänk förnuftigt om julmaten

Ett annat problem som saktar ner många under vintertid är julmaten. Med magen full av knäck, lussebullar och skumtomtar kan det kännas motigt att gå ut att träna.

Men där råder Olga Rönnberg till sunt förnuft.

– Man kanske inte behöver laga julborg för en hel armé. Vem behöver 50 knäck liksom? Det kanske räcker med 20 stycken. 

Att laga julgodis i rätt mängd minskar också risken att man går och nallar från överblivet godis under veckor fram över. Men självklart är det också viktigt att unna sig. Julen är till för att njuta, vilket absolut går bra så länge det sker i balans. 

Ett viktigt tips från experten är att utöver julmaten också vara noggrann med att äta tillräckligt med fiber för magens skull.

– Man ska fortsätta äta grönt så mycket som möjligt. Det är också viktigt med fiberrik mat eftersom man rör sig mindre, vilket gör att tarmarna inte fungerar lika bra.