ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Guide: Hitta rätt träningsform

Bikramyoga - som utövas i ett uppvärmt rum - var en av de träningsformer som panelen testade.

Bikramyoga - som utövas i ett uppvärmt rum - var en av de träningsformer som panelen testade.

1/1

Foto: Johanna Berglund

Guide: Hitta rätt träningsform

Tre soffpotatisar testar fem sporter.
Kolla in resultatet här och hitta rätt träning för dig.

Foto: Foto: Johanna Berglund

Foto: Foto: Johanna Berglund

Foto: Foto: Johanna Berglund

Foto: Foto: Johanna Berglund

Foto: Foto: Johanna Berglund


1. PILATES




BRA FÖR: Dig som sitter stilla på jobbet. Ger bålstabilitet, kroppskontroll, smidighet.
SÅ GÅR DET TILL: Man fokuserar på mage och rygg. Specialövningar stärker musklerna och minskar ryggbesvären. Passar alla - oavsett erfarenhet.
BAKGRUND: Skapades i början av 1900-talet av tysken Joseph Pilates. Uppges vara världens just nu mest växande motionsform.
FINNS: Panelen provtränade under ledning av Nina Trost på Oasen Bad & Motion i Stockholm (www.oasenbadmotion.com). Pilates erbjuds bland annat på Sats och World Class.

SÅ TYCKTE PANELEN:


Maria K Broman: 3 GETINGAR

"Folk tycker kanske att det inte ser så jobbigt ut, men det var det. Det kändes rejält i min otränade mage. Det var knepigt att få till andningen. Pilates verkar vara en bra träningsform, men jag är alldeles för otålig och tycker inte om träning där man hinner tänka på hur jobbigt det är."

Sonia Hantman:
3 GETINGAR
"Det var tyngre än jag trodde att använda småmusklerna i magen när man gjorde sneda situps med en pilatesboll under ryggen. På det här sättet hittade jag muskler som jag inte kommer åt att träna i maskiner på gymmet. Jag fick inte till det ordentligt med andningen, men jag har en pilatesvideo hemma och jag ska försöka köra lite på egen hand.

Therese Hansson: 3 GETINGAR

"Min första tanke var att det här var tantträning och det låter kanske föraktfullt, men det var inte särskilt jobbigt med pilates. Däremot var det skitsvårt att koncentrera sig på andningen. Förmodligen blir det tyngre ju bättre man är på att andas rätt. Skulle man ge pilates en ärlig chans skulle det nog vara effektiv träning, men jag är alldeles för otålig för det."

Snittbetyg: 3



2. Power box




BRA FÖR
: Kondition, styrka, uthållighet.
SÅ GÅR DET TILL: En box- och kampsportinspirerad konditionsklass. Du tränar styrka och får utlopp för din energi. Två och två kör man olika slag- och sparkkombinationer med handskar och mitsar som redskap.
BAKGRUND: En variant av vanlig boxning, anpassad för motionärer.
FINNS: Panelen provtränade under ledning av Mattias Johansson på Oasen Bad & Motion i Stockholm (www.oasenbadmotion.com). World Class har power box-pass, liksom Feelgood.


SÅ TYCKTE PANELEN:


Sonia Hantman: 4 GETINGAR
"På jobbighetsskalan 1-10 var det helt klart en 10:a. Eftersom det var första gången och jag inte riktigt visste vad som väntade kände jag att jag sparade lite på krafterna. Jag vill absolut testa att boxas igen och då kommer jag att ta i från start. Skönt att få slåss!"

Therese Hansson: 4 GETINGAR
"Mycket roligare än vad jag trodde. Jag är rätt svag och är inte bra på att göra armhävningar, så det var tufft att klara en del övningar. Det som skulle göra mig tveksam till att träna box regelbundet är rädslan att hindra sparringpartnern just för att jag är nybörjare. Jag gillar inte känslan av att inte vara bra på det jag gör."

Maria K Broman: 5 GETINGAR

"Superkul! Det var härligt att slåss. Jag fick massor av energi och blev enormt taggad. Visst är det jobbigt med armhävningar, men jag gillade den här träningsformen. Box ska jag absolut testa igen!"

Snittbetyg: 4,33



3. Linedance




BRA FÖR: Du får bättre kondition och koordinationsförmåga. Ökar muskelmassan i benen och minskar risken för benskörhet.
SÅ GÅR DET TILL: Dansarna står uppställda på rader (därav namnet). Du behöver ingen partner. Läraren visar olika 32-stegkombinationer som dansas mot en, två eller fyra väggar. Från början var det countrymusik som gällde, men numera dansar man även till pop, disko, funk, latino och rock.
BAKGRUND: Började som pausgympa i gruvorna i USA och dansas sedan 1990-talet även i Sverige. 
FINNS: Vår panel fick en lektion av James Nyström på Stockholm Linedancers (www.linedancers.com). På http://sv.wikipedia.org/wiki/Linedance finns länkar till olika klubbar.


 SÅ TYCKTE PANELEN:

Sonia Hantman: 4 GETINGAR

"Jag säger alltid att jag inte kan dansa, men det här var faktiskt inte alls så svårt som jag hade förväntat mig. Det gick absolut att hänga med i koreografin. Jag fick upp pulsen och blev svettig, utan att tänka på att jag motionerade. Hur kul som helst!"

Maria K Broman: 4 GETINGAR
"Jättekul. Dans är alltid härligt. Jag kände att jag hade fördel av att jag har tränat aerobics tidigare. Det gällde att släppa all prestige och försöka härma läraren. Jag var helt svettig efter två danser. Linedance kommer jag absolut att testa igen."

Therese Hansson: 3 GETINGAR

"Jag gillar ju träning som inte känns som träning, så det här passade mig. Linedance var inte alls så svårt som jag trodde. Om jag kör ett aerobicspass eller går på Friskis & Svettis tappar jag lätt bort mig, men det här var så basic att till och med jag klarade det. Det var inte superjobbigt, men jag blev lite lätt andfådd."

Snittbetyg: 3,66



4. Core on the ball




BRA FÖR: Mage, rygg och armar. Kroppshållning, balans.
SÅ GÅR DET TILL: Funktionell styrketräning på en pilatesboll. Core är det engelska ordet för kärna och syftar på att man tränar kroppens kärnparti: rygg och mage. Armhävningar, situps och benlyft görs på rörligt underlag. Kroppen måste då parera och balansera, vilket gör att även de små musklerna får jobba ordentligt.
BAKGRUND: Började i USA 2001 med "pilates on the ball" och kompletterades för några år sedan med "core on the ball".
FINNS: Panelen provtränade under ledning av Nina Trost på Oasen Bad & Motion i Stockholm (www.oasenbadmotion.com). Feelgood erbjuder core-pass på boll. På Friskis & Svettis finns Core Bosu (på en "halv balansboll").


SÅ TYCKTE PANELEN:


Sonia Hantman: 4 GETINGAR

"Det var svårt med balansen. Jag har försökt att köra core on the ball framför videon hemma, men då fuskar jag. Här var det en pedagogisk och uppmärksam instruktör som såg till att jag tog ut mig ordentligt. Det är precis de här musklerna jag behöver köra för att inte få ont i kroppen."

Maria K Broman: 3 GETINGAR

"Det här var väldigt jobbigt, men det kändes som en effektiv träningsform. Jag inbillar mig att det skulle kunna ge snabbt resultat om jag körde detta regelbundet. Personligen gillar jag inte situps, utan föredrar lite snabbare träningsformer.

Therese Hansson: 4 GETINGAR
"Skitkul! Det kändes inte alls som träning. Jag gillade att passet var så lekfullt. Armhävningar är förstås jobbiga, men man kunde själv bestämma hur hårt man skulle köra."

Snittbetyg: 3,67



5. Bikramyoga




BRA FÖR
: Styrka, kondition, avslappning, stresshantering.
SÅ GÅR DET TILL: En form av hatha-yoga bestående av 26 olika kroppsrörelser. Utövas under 90 minuter i ett uppvärmt rum (38-42 grader). Värmen skall främja rörlighet, öka blodcirkulation och sätta i gång svettning.
BAKGRUND: Rörelserna har funnits i flera tusen år. Den indisk-amerikanske yogin Bikram Choudhury kom i början av 1970-talet på att man kunde träna i 40-gradig värme för att efterlikna det indiska klimatet. Introducerades i Sverige 2003.
FINNS: Panelen provade under ledning av Kim Melander på duCalme i Stockholm
(www.bikramyoga.se). Finns på Bikramyoga i Stockholm. (www.bikramyogasoder.se).
I Malmö på Bikramyoga Kollage Malmö AB (www.bym.se).


SÅ TYCKTE PANELEN:


Sonia Hantman: 5 GETINGAR
"Kroppen slappnade av och mina stela leder mjukades upp. Instruktören var väldigt pedagogisk. Det var ett väldigt krävande pass och på slutet kände jag att jag inte orkade längre. Då vi fick de kalla handdukarna med eterisk olja över ansiktet fick jag tillbaka krafterna och kände att det här ska jag göra om."

Therese Hansson: 5 GETINGAR

"Jättekul! Det här är helt klart en träningsform som passar mig. Här kan man utmana sig själv utifrån sina egna förutsättningar. Lika mycket mental träning som fysisk. Det snurrade till rejält i huvudet några gånger så man får inte glömma att dricka mycket."

Maria K Broman: 4 GETINGAR

"En annorlunda och spännande upplevelse, såväl mentalt som fysiskt. Efteråt var jag mjuk i nacke, axlar och rygg och jag sov hur gott som helst. Jag fick inte samma kick av detta som av boxningen, men jag tror det är precis den här sortens träning jag behöver eftersom jag är en stressad person."

Snittbetyg: 4,33


Så här gick det:


Testpanelens nya motionsvanor efter att ha testat de fem träningspassen:

Maria K Broman:
"Det har varit jättekul att pröva alla de här motionsformerna. Jag kommer nog att gå på power box-pass igen. Bikramyoga var en annan favorit, som jag absolut ska fortsätta med. Nu hoppas jag få in ett par fasta träningstider i veckan så att det blir rutin att jag rör på mig."

Sonia Hantman:

"Jag har blivit superpeppad och köpt kort så att jag kan köra bikramyoga. Hemma har jag plockat fram pilatesvideon. Och så går jag på gym och styrketränar ett par gånger i veckan."

Therese Hansson:

"Det känns som att jag har fått en liten knuff i rätt riktning. Jag har köpt klippkort på bikramyoga och kommer att kombinera med core on the ball och spinning som jag och min man tränar tillsammans. Om jag kan träna två-tre gånger i veckan och komplettera med promenader är jag jättenöjd!