Potatisen, utskälld och bortglömd?
Potatisen, utskälld och bortglömd?

Grattis potatisälskare – det är en nyttig knöl

Potatis, potatis, potatis... den har främst blivit sågad av LCHF-trogna, men kan det vara så att den har fått oförtjänt dåligt rykte?

Den är oftast insmord i ost, mixad med majonnäs, nerkladdad i gräddfil eller friterad, men när den inte är det, utan bara är precis i sin renaste form innehåller den faktiskt ett gäng hälsovinster, skriver Huffington Post.

Här är fem skäl till att älska den lilla knölen.

1. De är laddade med kalium

En stor ugnsbakad bjässe med skalet på innehåller så mycket som 1600 milligram kalium, det är nära hälften av den rekommenderade mängden för en hel dag och nästan fyra gånger så mycket som i en mellanstor banan - som också är känd för att innehålla mycket kalium.

Kalium är väsentligt när det gäller vätskeupptagning och idrottsprestation, men det spelar även en stor roll i att hålla lågt blodtryck.

2. De är packade med fibrer

Om du äter bara äter skalet, så innehåller samma potatisbjässe som du haft i ugnen 7 gram fiber. Det är ungefär en fjärdedel av vad du bör få i dig på en dag. Tar du bort skalet och äter bara potatisen minskar fibrerna med 1 gram. En diet som är fiberrik hjälper dig att behålla mättnadskänslan längre och det leder till mindre småätande. Fiber reducerar även hjärtattacker, lågt kolesterol och motverkar diabetes.

3. De har en rejäl dos C-vitamin

I skalet finns också en bra mängd C-vitaminer - du får i dig nästan 29 milligram i en stor potatis. Och det är hälften av den dos C-vitamin du bör får i dig på en dag. Det är också mer än tredjedel av vad en apelsin levererar. Bra mot förkylningar och mfyller även upp dina depåer av antioxidant som har en läkande effekt.

4. Rika på mineralet mangan

Det är kanske första gången du hör talas om det här näringsämnet, men det betyder inte att du inte behöver det. Det spelar nämligen en viktig roll för omsättningen av kolhydrater, protein och kolesterolet och sägs vara viktigt för benbildningen. En stor potatis med skal innehåller 33 procent av det dagliga rekommenderade intaget.

5. Fulla av B6-vitamin

- Det här vitaminet arbetar bakom kulisserna, enligt American Dietetic Associations talesperson, Dee Sandquist,

Det bearbetar matsmältningen, immunsystemet, myskel- och nervsystemt. Det producerar också viktiga hjärnhormoner.

En potatis med skal motsvarar 46 procent av det dagliga rekommenderade intaget av B6-vitaminet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + varma tights från Röhnisch. Köp nu!