En stor kinesisk studie pekar ut potatisen som rena hälsomaten - trots dess dåliga rykte.
1 av 3: En stor kinesisk studie pekar ut potatisen som rena hälsomaten - trots dess dåliga rykte.
"– Både frukt och vita grönsaker är viktiga C-vitaminkällor, som enligt vår analys ser ut att ha en skyddande effekt när det gäller magcancer, skriver de ansvariga forskarna enligt ABC Nyheter."
2 av 3: "– Både frukt och vita grönsaker är viktiga C-vitaminkällor, som enligt vår analys ser ut att ha en skyddande effekt när det gäller magcancer, skriver de ansvariga forskarna enligt ABC Nyheter." Foto: Diana Taliun
– Det är idioti att potatisen har blivit så mobbad. Det är en jättebra råvara, säger dietisten och föreläsaren Jill Holmström till Hälsoliv.
3 av 3: – Det är idioti att potatisen har blivit så mobbad. Det är en jättebra råvara, säger dietisten och föreläsaren Jill Holmström till Hälsoliv. Foto: Martin Skredsvik

Grattis potatis-älskare! Mycket nyttigare än ryktet

Skräcken för kolhydrater har gjort potatisen till en ratad råvara.

Men egentligen är den bruna knölen rena hälsomaten.

Enligt näringsexperter kan den snarare HJÄLPA dig att gå ner i vikt.

Dessutom motverkar den magcancer.

Hör du också till dem som ber om sallad i stället för potatis, alternativt petar bort de gula knölarna på lunchtallriken? Som tagit till sig GI- och LCHF-anhängarnas varningar om att potäten är en farlig kolhydratsbomb?

Känn dig snuvad, för nu framhåller allt fler kostexperter potatisens viktminskningspotential, samtidigt som studier pekar på att den typiskt svenska delikatessen minskar risken för magcancer. Så bara att börja njuta med gott samvete igen.

LÄS MER: Bränn fett – med 7 enkla vanor före lunch

"Fantastisk råvara"

Enligt norska näringsfysiologer har potatisen fått oförtjänt dåligt rykte under de senaste årens växande anti-kolhydrattrend.

– Potatisen är en fantastisk råvara, med mycket näring. Dessutom smakar den jättegott, säger Wenche Frølich, professor vid universitetet i Stavanger, till ABC Nyheter.

Den svenska dietisten och föreläsaren Jill Holmström är inne på samma linje:

– För det första består potatis av 80 procent vatten, vilket innebär att kolhydratinnehållet är väldigt lågt kontra näringsinnehållet. Dessutom innehåller den förutom C-vitamin och antioxidanter kalium, som hjälper till att sänka blodtrycket och underlättar återhämtningen för fysiskt aktiva personer. Och fibrer, som gynnar tarmhälsan.

LÄS OCKSÅ: 9 livsmedel du tror att du går upp av

Motverkar sjukdomar

– Jag ser bara pluseffekter med potatis. Du måste äta gigantiska mängder för att kolhydratsmängden ska bli kritisk. För tre nävar Ahlgrens bilar får du 22 småpotatisar. Men godiset innehåller mer energi, och du kommer troligen att bli hungrig på mer mat efter en stund.

Och i en stor kinesisk studie lyfts nu potatisen fram som ett värdefullt livsmedel även i sjukdomssammanhang.

Tillsammans med andra vita grönsaker som blomkål, kål, lök och sparris verkar den kunna minska risken för cancer i magsäcken.

– Både frukt och vita grönsaker är viktiga C-vitaminkällor, som enligt vår analys ser ut att ha en skyddande effekt när det gäller magcancer, skriver de ansvariga forskarna enligt ABC Nyheter.

LÄS OCKSÅ: 8 onyttiga livsmedel – som faktiskt gör gott

"Idioti att potatisen har blivit så mobbad"

Jill Holmström menar att det är dags att ge den billiga och multifunktionella knölen upprättelse.

– Det är idioti att potatisen har blivit så mobbad. Det är en jättebra råvara.

– Visst kan den bli ett mer ogynnsamt alternativ, om du äter den som potatisgratäng eller färdigköpt potatissallad. Men i sin enkelhet är den felfri.

Hur är det med sötpotatisen då?

– Många undviker vanlig potatis, men äter jättemycket sötpotatis för att de tror att den är nyttigare. Men faktiskt har sötpotatisen några få gram mer kolhydrater än vanlig potatis.

– Det är väldigt marginellt: båda två är jättebra att äta. Tyvärr väger trender ibland tyngre än den faktiska näringsläran.

Aktuellt just nu