Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
En anledning som många inte känner till är att man kan få gasig mage sötningsmedel.
En anledning som många inte känner till är att man kan få gasig mage sötningsmedel.
En anledning som många inte känner till är att man kan få gasig mage sötningsmedel.
Mjölk är en vanlig orsak till att du får gasig mage.
Mjölk är en vanlig orsak till att du får gasig mage.
Mjölk är en vanlig orsak till att du får gasig mage.
1 AV 2
En anledning som många inte känner till är att man kan få gasig mage sötningsmedel.
Foto: Colourbox
2 AV 2
Mjölk är en vanlig orsak till att du får gasig mage.
Foto: Joerg Beuge

Gasig mage – därför ska du lyssna & agera

GASER. De flesta av oss känner med jämna mellanrum av när magen jobbar med maten och producerar gas som vill ut. Men när bubblandet där inne blir för oroligt är det dags att lyssna på vad kroppen försöker säga dig.

Frida Anter

Gaser i magen – du kanske tycker att det känns genant att prata om, men det är bara att acceptera: Vi går alla runt och bär på en hel del gas.

Den bildas när maten bryts ner i vårt tarmsystem och vi känner i genomsnitt av den fjorton gånger om dagen. Det kan vara genom att den bubblar runt där inne i magen eller att den trycker på och vill komma ut som en fis.

Men när bubblandet pågår för ofta och påträngande kan det vara så att din kropp faktiskt försöker säga dig något. Och du bör lyssna på den. En besvärlig mage tar mycket energi och fokus, så försöka att hitta problemet - och lösa det.

Här listar vi fem potentiella anledningar till att din mage är orolig, med inspiration av magasinet Woman's Day.

1. Du äter för snabbt

Det är inte bara viss mat som bidrar med överdrivet mycket luft till mag- och tarmkanalen. Du kan också försöka förändra beteenden hos dig själv som riskerar att skapa onödigt mycket luft i magen, som att tugga tuggummi, äta för snabbt, dricka med sugrör och röka. Att ta tid på dig vid måltiderna och tugga maten ordentligt kan hjälpa till att minska mängden gas.

2. Du behöver en diagnos

Allt går inte att lösa själv. Om du upplever allvarligare symptom som diarré, buksmärtor, förändrad avföring eller oväntad viktminskning ska du inte tveka att uppsöka en läkare. Även svårare upplåsthet och ovanligt mycket gas räcker för att kosta på sig ett läkarbesök. Magproblem kan vara en indikator på mer allvarliga tillstånd, som irritabel tarm (IBS) eller Crohns sjukdom. Om du får en diagnos underlättar det för att veta hur du kan förändra ditt sätt att äta och leva på ett sätt som gör din mage glad.

LÄS OCKSÅ: 15 råd för att lindra IBS

3. Du tål inte mjölk 

Många är mjölkallergiker utan att veta om det. Att producera gas kan vara ett sätt för kroppen att signalera intolerans mot gluten eller mejeriprodukter. Näringsexperter vittnar om att mjölkallergi är det första de testar hos personer som har problem med magen. Det är väldigt vanligt då många människor saknar det nödvändiga enzym som behövs för att bryta ner mjölkprodukter. Även om du inte har problemet nu är det inget som utesluter att det uppstår senare, 75 procent av befolkningen har nämligen minskad möjlighet att bryta ner mjölksockret laktos.

4. Du äter fel mat

De flesta av oss känner till att vissa livsmedel, exempelvis bönor, tenderar att ge oss mer gasiga magar. Men även artificiella sötningsmedel och korsblommiga grönsaker som broccoli, blomkål och brysselkål kan ha samma effekt.

Vi är alla känsliga mot olika saker så det gäller att ta reda på vad som händer med just dig när du äter olika livsmedel. Ett tips är att skriva upp vad du har ätit och vilken reaktionen blev, när din mage krånglar. Då kan du hitta ett mönster och komma fram till vad du ska utesluta ur din kost.

5. Du äter för lite bra bakterier

Näringsexperter tipsar om att vi behöver få i oss prebiotika och probiotika, som är bra för tarmfloran. Prebiotika är olika typer av fibrer som de goda bakterierna livnär sig på och finns exempelvis i livsmedel som rädisor och purjolök. Prebiotika stimulerar i sin tur tillväxten av probiotika, levande bakteriekultur som hittas i mat som surkål och kefir.

LÄS OCKSÅ: Problem med magen? Det här kan du göra!