Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 2 maj 2013 09:39

Går dina hormoner bananas? Få kontroll!

När hormonerna är i balans kan du bli av med extrakilona, få bättre humör och ny energi. Lär dig vilka hormoner som hjälper och vilka som stjälper dig.

Med enkla knep kan du få dem att jobba för dig.

Hormoner är så mycket mer än bara könshormonerna östrogen och testosteron. Hormoner styr allt från hunger, välmående, stressnivåer och fertilitet. Ofta samspelar hormonerna med varandra, så att brist på ett hormon leder till överskott av ett annat. Både brist och överskott påverkar din hälsa och kan till exempel göra att du åldras i förtid.

Hormonerna påverkas av många olika saker, som kost, motionsvanor och ämnen i din miljö.

Om de inte är i balans kan du må dåligt och drabbas av olika hälsobesvär.

- Några vanliga symtom är att du går upp i vikt fast du tycker att du äter som vanligt, att humöret åker berg- ochdalbana eller att du blir negativt stressad för sådant du vanligtvis inte stressar upp dig över, säger Marlene Gustawson, kostrådgivare och näringsterapeut som tillsammans med journalisten Lotten Odh har skrivit boken "Harmoniska hormoner" (Ica bokförlag).

 

Som kvinna kan du få mer pms än vanligt, smärtsamma menstruationer eller torra slemhinnor i underlivet. Du kan också få mer sötsug, känna dig deppig och trött och få minskad sexlust.

När du åldras minskar halten av de flesta av våra hormoner naturligt, till exempel halterna av östrogen. Att hormonerna är i obalans kan bero på olika sjukdomar, men de påverkas också till stor del av vår livsstil.

- Kosten spelar en stor roll. Om du äter mycket socker och snabba kolhydrater får du ett instabilt blodsocker som ena stunden är skyhögt och nästa jättelågt. Det ökar i sin tur mängden av hormonet insulin, det kan göra att du får fler fettvolanger på din mage.

Mycket snabbmat med lite näring eller brist på frukt och grönt är andra kostfaktorer som kan bidra till obalans. För lite sömn eller för mycket negativ stress är också två viktiga orsaker till att dina hormonnivåer inte är optimala.

 

Men eftersom dina hormoner påverkas så mycket av din livsstil finns det också mycket som du själv kan göra för att främja en bra balans.

- Undvik mat som stressar din kropp, till exempel för mycket socker och andra snabba kolhydrater. Motion är jättebra, träna i normala proportioner med det du tycker är kul. Då frigörs endorfiner som höjer produktionen av tillväxthormon.

Välj också mat med alla näringsämnen, överkonsumera inte alkohol och undvik kaffe på kvällarna eftersom det höjer insulinnivåerna. Se till att du sover tillräckligt och minimerar negativ stress.

 

Förutom livsstilen kan antagligen även ämnen i din miljö påverka hormonerna. Exakt hur och i vilken omfattning än så länge inte helt klarlagt men ämnen som bisfenol A, teflon och parabener är några av de ämnen som misstänks kunna ha en negativ inverkan.

- Dåliga ämnen kan finnas i bland annat krämer och andra skönhetsprodukter, rengöringsprodukter, konservburkar, plastprodukter och förpackningar. Eller på besprutade frukt och grönsaker, säger Marlene Gustawson.

I nuläget vet forskarna inte heller hur dessa olika ämnen samverkar med varandra. Vill du undvika ämnen som kan påverka hormonerna kan du satsa på ekologiskt odlad frukt och grönt, välja naturliga krämer, miljömärkta rengöringsmedel och köpa mat som i så stor utsträckning som möjligt inte är förpackad i konservburkar eller plastförpackningar.