ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Gå varje dag - kom i form på 28 dagar

Fötterna först<br>Se till att du trampar genom med hela foten. Varje gång du sätter ner foten i backen bör du gå genom hälen, hålfoten och trycka ifrån med tårna. Se till att du inte spänner tårna. Fötterna ska hela tiden vara aktiva. En öppen fotled är avgörande eftersom det bidrar till både fastare lår och rumpa.

Fötterna först
Se till att du trampar genom med hela foten. Varje gång du sätter ner foten i backen bör du gå genom hälen, hålfoten och trycka ifrån med tårna. Se till att du inte spänner tårna. Fötterna ska hela tiden vara aktiva. En öppen fotled är avgörande eftersom det bidrar till både fastare lår och rumpa.

1/5

Foto: Jens L Estrade

Stabilisera höfterna<br>Att vicka på höfterna är dåligt för din ryggrad och kommer inte göra att du får en fastare rumpa. Föreställ dig i stället att du har ett glas vatten på varje höft och att du inte får spilla ut något medan du går. För att göra detta behöver du suga in naveln, gå upprätt och spänna dina magmuskler.

Stabilisera höfterna
Att vicka på höfterna är dåligt för din ryggrad och kommer inte göra att du får en fastare rumpa. Föreställ dig i stället att du har ett glas vatten på varje höft och att du inte får spilla ut något medan du går. För att göra detta behöver du suga in naveln, gå upprätt och spänna dina magmuskler.

2/5

Foto: Jens L Estrade

Håll koll på axlarna<br>Ta ett djupt andetag och andas ut och låt axlarna falla ner. Tänk att du ska ha så mycket avstånd som möjligt mellan axlarna och örsnibbarna. Detta gör att du omedelbart ser längre och smalare ut.

Håll koll på axlarna
Ta ett djupt andetag och andas ut och låt axlarna falla ner. Tänk att du ska ha så mycket avstånd som möjligt mellan axlarna och örsnibbarna. Detta gör att du omedelbart ser längre och smalare ut.

3/5

Foto: Jens L Estrade

Använd armarna<br>Armarnas rörelser är nyckeln till att få din takt  rätt. Din hastighet när du går kommer nämligen i själva verket från dina  armar - inte från dina ben. Ju mer du svänger med armarna, desto  snabbare kommer du att gå. Men tänk på att inte pendla överdrivet med  armarna då du riskerar att tappa hållningen.

Använd armarna
Armarnas rörelser är nyckeln till att få din takt rätt. Din hastighet när du går kommer nämligen i själva verket från dina armar - inte från dina ben. Ju mer du svänger med armarna, desto snabbare kommer du att gå. Men tänk på att inte pendla överdrivet med armarna då du riskerar att tappa hållningen.

4/5

Foto: Jens L Estrade

Gå i rätt takt<br>Genom att ha koll på höfter, armar och tår kan du  öka takten. Du behöver hitta din egen promenadtakt - vilket studier har  visat sig förbättra din hälsa samt kroppsform. Detta varierar dock från  person till person då vissa kan få bra resultat av att gå i en  långsammare takt än en annan. Känn efter själv.

Gå i rätt takt
Genom att ha koll på höfter, armar och tår kan du öka takten. Du behöver hitta din egen promenadtakt - vilket studier har visat sig förbättra din hälsa samt kroppsform. Detta varierar dock från person till person då vissa kan få bra resultat av att gå i en långsammare takt än en annan. Känn efter själv.

5/5

Foto: Jens L Estrade

Gå varje dag - kom i form på 28 dagar

Önskar du dig slanka lår, tajt rumpa och en smalare midja?

Inga problem.

28 dagar är allt som krävs för att få din drömkropp.

Petra Jannesson, 24, från Skövde har promenerat bort 30 kilo.

- Ju mer jag gick desto snabbare rörde sig vågen nedåt, det var väldigt motiverande, säger hon.

Att promenader är bra för både kropp och själ är inget nytt.

Men enligt den brittiska kändisdietisten och fitnessexperten Joanna Hall som har utformat "The walking diet" för tidningen Daily Telegraph är promenader, tillsammans med en sund kost, också den perfekta kuren för att förvandla din kropp och tappa flera kilon på bara 28 dagar. Det handlar om att hitta rätt teknik.

- Bra skor och rätt hållning är en grundförutsättning. Har du dålig bålstabilitet och spänner axlarna kan det leda till rygg- och nackbesvär, säger Frida Werander, personlig tränare och kostrådgivare.

Skippa "komfortzonen"

- För att sedan få resultat gäller det att promenera dagligen och våga kliva ur sin "komfortzon". Gå lite fortare eller längre än du brukar, säger Frida Werander.

Och träningen ger resultat - snabbt. Det går att minska en centimeter på midjemåttet i veckan förutsatt att du inte trillar dit när det bjuds på fika, menar Frida Werander.

- Efter några promenader kommer du orka mer, efter två veckor märker du skillnad på din kropp, och på en månad kommer du få tajtare rumpa och lår. Ta också bort sockret, ät regelbundet, få i dig mycket frukt och grönt och minska på portionerna.

Petra Jannesson, 24, från Skövde vägde över 100 kilo. Hennes självkänsla var i botten, hon hade svårt att hitta kläder och trivdes inte i sin kropp.

- Men jag inbillade mig att det skulle vara omöjligt att gå ner i vikt, med dyra gymkort och jobbiga dieter.

Petra Jannesson satte på sig ett par promenadskor och började gå var än hon skulle. På ett år har hon rasat 30 kilo.

- Jag såg resultat på en gång. Första veckan gick jag ner fyra kilo, efter en månad hade jag gått ner tio kilo.

- Tidigare hade jag ont i knäna och höfterna. Min självkänsla har kommit tillbaka och jag har bättre kondition, säger hon.

 

Så kommer du igång

Joanna Hall, dietist och fitnessexpert, har tagit fram träningsprogrammet "The walking diet" för Daily Telegraph. Frida Werander, personlig tränare och kostråd­givare, visar övningarna i bildspecialen ovan.