Näringsfysiolog Fredrik Paulún är den som står bakom matfilosofin i den nya hälsoappen Wellie. Grundtanken är enkel: Fokusera på bra råvaror och slipp räkna kalorier. "Ät dig mätt på bra livsmedel - det är det som funkar på sikt".
Näringsfysiolog Fredrik Paulún är den som står bakom matfilosofin i den nya hälsoappen Wellie. Grundtanken är enkel: Fokusera på bra råvaror och slipp räkna kalorier. "Ät dig mätt på bra livsmedel - det är det som funkar på sikt". Foto: Cornelia Nordström (montage)

Kom i form utan att räkna kalorier - med nya hälsoappen Wellie

Slipp räkna en endaste kalori.
Den nya hälsoappen Wellie fokuserar på bra råvaror och sunda matvanor – som du kan hålla fast vid långsiktigt eftersom det inte krånglar till din vardag.

Wellie är en ny hälsoapp för dig som vill äta gott, må bra och samtidigt hålla koll på din vikt. Matfilosofin i Wellie är enkel. Du slipper räkna kalorier och fokuserar i stället på att äta bra råvaror.
Svårare än så behöver det inte vara.

– Ny forskning visar att kalorier från olika råvaror ger olika effekt på kroppen. Vissa livsmedel är helt enkelt mer fettbildande än andra, trots att de innehåller samma antal kalorier, säger näringsfysiolog Fredrik Paulún som tagit fram den nya appen tillsammans med Bonnier News Lifestyle och Expressen.

Ät gott – och bli mätt

Det handlar med andra ord om att äta god och sund kost, utan att behöva väga eller räkna, eller för den delen gå hungrig. Med Wellie äter du mättande mat, som ger energi och bra balans.

– Om du vill förändra din livsstil och hålla fast vid den måste det fungera i vardagen, bara då kan det fungera långsiktigt. Stenhårda dieter eller krav på att du ska väga och räkna är för krångligt, det orkar man bara göra under en begränsad period, risken är stor att man sen ramlar tillbaka i gamla vanor, säger Fredrik Paulún och fortsätter:

– Om du äter på det sättet Wellie rekommenderar behöver du inte tänka på kalorier. Det är bara onödig information. Du kommer äta det din kropp behöver, inte mer.

LÄS OCKSÅ: Anette nådde sin målvikt på sex veckor – utan att räkna kalorier

Det här finns i appen:

Kbt-psykologen Maria Farm hjälper dig med motivationen i Wellie. Erika Kits Gölevik, personlig tränare, ger dig massor av rolig träning, både hela pass och enkla övningar du kan göra på egen hand. Foto: Cornelia Nordström & Kristian Pohl

• Tusentals recept
Alla noggrant utvalda och granskade av Fredrik Paulún och hans näringsfysiologer. Allt från goda frukostar och snabba luncher till gourmetmiddagar och härliga efterrätter.

• Logga mat
Om du inte följer recepten i Wellie kan du logga dina egna måltider. På ett enkelt sätt får du reda på hur nyttig maten är. Ju fler gröna livsmedel, desto bättre för hälsan. Röda livsmedel ska du undvika, eller äta lite av.

• Kostprogram
Välj det program som passar dig utifrån vilken mat du gillar, hur mycket du vill gå ner i vikt och mycket tid du vill lägga på matlagning.

• Unik skanner gör matvalen enklare

Wellies skanner ger direkt besked om hur nyttig råvaran är.

Skanna streckkoder och få direkt besked om hur nyttig varan är. Om du kan äta obegränsat, om du bara ska äta mindre mängder eller kanske undvika. Du får också tips på recept att laga.

• Träningspepp
Träningscoachen Erika Kits Gölevik ger dig massor av inspiration. Följ ett träningsprogram, kör enstaka pass eller få tips på övningar du kan göra själv. I appen hittar du en uppsjö av träningsfilmer som du kan välja och vraka bland. All träning kan göras hemma eller utomhus.

• Motivationspepp
Att ändra vanor tar tid och man stöter på motgångar. Därför hittar du kbt-psykologen Maria Farm i appen. Hon tipsar om hur du kan jobba med självkänsla och motgångar men också hur du kan motivera dig själv och jobba mot realistiska mål- och delmål.

6 anledningar att inte räkna kalorier

1. Det är en förlegad metod

Ny forskning visar att olika livsmedel ger olika effekt på kroppen, trots att de kan innehålla lika många kalorier. Vissa livsmedel är helt enkelt mer fettbildande än andra och därför går det inte att jämställa olika råvaror med varandra baserat enbart på deras kaloriinnehåll.

2. Råvarorna är viktigast

Vill du må bra och gå ner i vikt är det inte antalet kalorier som spelar roll – utan vilka råvaror du väljer att äta. 400 kalorier från chips är till exempel betydligt mer fettbildande än 400 kalorier från mandlar.

3. Du slipper krångla

Det är i praktiken omöjligt att göra exakta kaloriberäkningar för viktminskning, särskilt när vi numera vet att kalorier från olika råvaror påverkar kroppen på olika sätt. Fokusera på råvarorna, det räcker, och du slipper göra krångliga uträkningar som ändå inte är säkra.

4. Du känner mättnad snabbare

Genom att äta bra råvaror får din kropp jobba på sina egna villkor och aptitregleringen kommer att fungera bättre. Du kommer helt enkelt känna dig mätt innan du stoppat i dig för mycket.

5. Du blir mätt – länge

Undvik hel- och halvfabrikat, frossa i frukt och grönt, dra ner på rött kött och undvik socker. Du behöver inte räkna kalorier eftersom du då per automatik äter mat som gör dig mätt länge. Hungern är din värsta fiende om du vill ändra dina kostvanor eller minska i vikt. Blir du hungrig kommer du att vilja äta de mest fettbildande livsmedlen. Mättnad är å andra sidan din bästa vän, som ger dig energi att motionera och håller sötsuget borta.

6. Du maxar din hälsa

När du struntar i kaloriräknandet och istället fokuserar på bra mat som mättar kommer din näringsprofil nå nya höjder. Detta tack vare att din nya mat innehåller massor av vitaminer, mineraler, antioxidanter, fibrer, nyttiga fetter och långsamma kolhydrater.

Källa: Fredrik Paulún

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande