ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Gå ned med Shake-metoden

Publicerad 26 dec 2008 09.50
1.  Om du lider av fetma och har ett BMI på 30 eller över bör du söka professoniell hjälp. Om du har någon allvarlig sjukdom, som diabetes, högt blodtryck eller hjärt- och kärlsjukdom, bör du prata med din läkare först.
2. Använd måltidsersättningen enligt instruktionerna på paketet. Beroende på sort äter man 3–6 mål om dagen och de ger 500–800 kcal/dag. Normal kaloriförbrukning är 2 000–3 000 kcal/dag vilket ger ett kraftigt kaloriminus. Kroppen måste ta av fettreserverna och du går ned i vikt. En del av vikten man går ned första veckan är vatten.

3. Välj en fullständig måltidsersättning, godkänd av Livsmedelsverket, som ger dig alla näringsämnen så behöver du inte ta vitamin- eller mineraltillskott. Nutrilett, Allévo, Cambridge, Modifast och Naturdiet är några av de som finns.
4. Om du är frisk kan du byta ut alla mål mot soppor och shakes i upp till tre veckor. Vill du fortsätta gå ned efter det – byt ut ett eller två mål om dagen. Vill du använda enbart måltidsersättning under längre tid än tre veckor – anlita en professionell viktminskningsrådgivare.

5. Vissa tycker att varma drycker, som soppor, mättar bättre.
6. Drick 1,5–2 liter vätska per dygn utöver måltidsersättningen. Välj kalorisnåla drycker som vatten, buljong, lightläsk, lightsaft, te och kaffe.

7. Om du kan, undvik att laga mat åt andra första veckan så slipper du frestelsen.

8. När du ska börja äta vanlig mat igen, ät mindre portioner och tänk på att hålla igen på bakverk, godis och alkohol.