Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
RÖR PÅ SIG. 58-åriga Lene Martin, 58, är noga med att röra på sig. "Jag har inte tänkt så mycket på att motion förebygger alzheimer, men däremot på sjukdomar som benskörhet, depression och diabetes", säger hon.
RÖR PÅ SIG. 58-åriga Lene Martin, 58, är noga med att röra på sig. "Jag har inte tänkt så mycket på att motion förebygger alzheimer, men däremot på sjukdomar som benskörhet, depression och diabetes", säger hon.
RÖR PÅ SIG. 58-åriga Lene Martin, 58, är noga med att röra på sig. "Jag har inte tänkt så mycket på att motion förebygger alzheimer, men däremot på sjukdomar som benskörhet, depression och diabetes", säger hon.
RÖR PÅ SIG. 58-åriga Lene Martin, 58, är noga med att röra på sig. "Jag har inte tänkt så mycket på att motion förebygger alzheimer, men däremot på sjukdomar som benskörhet, depression och diabetes", säger hon. Foto: Ylwa Yngvesson

Gå mer - förebygg alzheimer

Pardans, korsord och omega 3-fettsyror. 

Så minskar du risken för att drabbas av alzheimer på ålderns höst. 

- Sociala aktiviteter och intellektuella utmaningar ­stimulerar hjärnan, säger professor Lars-Olof Wahlund. 

Varje år insjuknar upp till 14 000 personer i Sverige i alzheimer. I dag finns inga läke­medel som påverkar själva grund­orsaken till Alzheimers sjukdom. Även de bästa medicinerna ger bara en lindring av symtomen. Men forskare i Uppsala håller på att utveckla en ny typ av läkemedel som i höst ska testas på patienter.

 - Sådana kliniska studier tar tid, men om cirka fem år bör vi säkert veta om BAN2401 håller måttet fullt ut. I så fall är detta ett enormt framsteg, säger Lars Lannfelt, professor i geriatrik vid Uppsala universitet, till Upsala Nya tidning. 

Rätt kost kan hjälpa

 Men det finns saker man kan göra för att slippa få sjukdomen. En sak är att äta rätt kost.

 Enligt de senaste svenska forsknings­rönen är omega 3-fett­syror bra för hjärnan. I en studie gjord av Karolinska institutet förbättrades minnesfunktionerna hos de minst sjuka patienterna om de åt omega 3-fettsyror - som finns i fiskolja.

 Måttlig motion har också visat sig skydda mot sjuk­domen. Forskarna vet inte riktigt varför, men tror att det kan bero på att det sänker blodtrycket och blodsockret. 

Bra att träna inlärning

 Det är också bra att träna upp hjärnans inlärningsförmåga.

 Men även om man äter och tränar rätt finns det fortfarande en risk för att utveckla sjuk­domen.

 - Jag träffar många patienter som har levt exemplariska liv och ändå fått alzheimer. Den genetiska bakgrunden är viktig.

 Lene Martin, 58, i Stockholm är professor i vårdvetenskap och medveten om att motion förebygger olika sjuk­domar.

 - Jag rider två-tre gånger i veckan och promenerar en halv till en timme om dagen, säger hon.

FAKTA

14 sätt att förebygga alzheimers sjukdom


1 Utbilda dig. Forskarna tror att välutbildade har en högre reservkapacitet i hjärnan som gör att de utvecklar sjukdomen senare i livet än lågutbildade. En annan hypotes är att utbildning tränar upp hjärnan.
2 Umgås med andra. Sociala aktiviteter som pardans, körsång och föreningsverksamhet stimulerar hjärnan.
3 Välj rätt fritidsaktiviteter. Att läsa, lösa korsord och spela kort har en skyddande effekt, troligen beroende på att dessa aktiviteter innehåller moment av inlärning.
4 Undvik tv:n. Troligen är inte tv-tittandet i sig skadligt, men det finns en koppling till att äta onyttig mat och stilla­sittande.
5 Lär dig ett nytt språk. En hypotes är att språk­inlärning tränar hjärnan.
6 Motionera måttligt. Det är inte riktigt klarlagt varför motion skyddar mot alzheimer. En hypotes är att det sänker blodtrycket samt ger bättre blod­genom­strömning i hjärnan - och därmed bättre näringstillförsel till nervcellerna. En rask promenad 30-40 minuter per dag, så att man blir svettig eller andfådd, är lagom.
7 Ät fiskolja. En studie vid Karolinska institutet visade att minnesfunktionerna förbättrades hos de minst sjuka patienterna om de åt omega 3-fettsyror som finns i fiskolja.
8 Undvik rött kött. Personer som äter mycket rött kött har högre risk att utveckla alzheimer.
9 Håll vikten. Det är oklart varför övervikt är kopplat till alzheimer. En teori är att det leder till högt blodtryck och blodsocker, vilket kan öka risken för att utveckla sjukdomen.
10 Behandla högt blodtryck. Personer med högt ­blodtryck i 45-årsåldern löper ökad risk för att insjukna i alzheimer 20-30 år senare.
11 Behandla diabetes. Det finns tecken som tyder på att diabetes är en riskfaktor för att utveckla alzheimer.
12 Undvik mättat fett. Personer som äter mycket mättat fett, som finns i till exempel kött, löper större risk att få ­alzheimer.
13 Ät b-vitaminer. Vissa studier tyder på att B6 och B12 kan ha en skyddande verkan. Ta rekommenderad dos.
14 Spela datorspel. Det finns inga studier som visar att datorspel skyddar mot alzheimer, men professor Lars-Olof Wahlund tror att det är bra eftersom det tränar handens koppling till ögat.
Källa: Lars-Olof Wahlund, Karolinska institutet

Så drabbar Alzheimer


13 000-14000 personer i Sverige insjuknar i alzheimer varje år. Sjukdomen ­debuterar ofta i hög ålder och är vanligare i åldersgruppen 75-90 år.
Det är ännu inte riktigt klart vad som orsakar alzheimer.
Sjukdomen börjar i hippo­campus, som har hand om minnesfunktionerna, och sprider sig sedan till andra delar av hjärnan. Det första tecknet är minnes­störningar, därefter påverkas språk, räkne­förmåga, orienterings­förmåga samt igenkänning av föremål och andra människor.
De drabbade får nedsatt immunförsvar och avlider ofta av någon typ av infektion åtta till tolv år senare.