Gå eller cykla - vilket är bäst motion?

Cykling är kul - men inte lika bra träning som att gå.

Foto: Thinkstock

Cykling är kul - men inte lika bra träning som att gå.

Andra har också läst


FRÅGA:


Hej! Jag undrar en sak. Jag cyklar fram och tillbaka till jobbet varje dag. De tar cirka 25 minuter enkel väg. Vad ger mest av att gå 25 minuter i rask takt eller att cykla? Jag har hört att det ger mer att gå - är det sant?


Hoppas på svar Mvh Anna




ANNA BÄSÉN SVARAR:

Hej Anna!



Stort tack till din fråga. Och först - grattis till att du hittat en bra motionsrutin. Det är suveränt att du cyklar fram och tillbaka till jobbet varje dag. Det är det vi gör varje dag som spelar störst roll för både vikten och konditionen. För att få ett utvecklat svar på din fråga ringde jag Ingrid Larsson, klinisk näringsfysiolog vid Sahlgrenska sjukhuset. Hon svarar dig så här:



"Intensiteten är det viktigaste, ju högre intensitet, desto mer kalorier förbrukar man. Du förbrukar mindre energi när du cyklar än när du går, förutsatt att du har samma intensitet. Förklaringen till det är att du bär upp hela din kropp när du går, medan man avlastar kroppen om man cyklar eller simmar .


På samma sätt bränner man mer kalorier om man går 100 meter uppför en trappa än om man går 100 meter på bar mark. Men jag tycker absolut inte att du ska sluta cykla till jobbet och börja gå istället. Eftersom det tar längre tid att gå samma sträcka än att cykla den är ju risken att promenaden inte blir av och att du tar bilen eller bussen istället. Om du vill bränna mer kalorier kan du väl lägga in en rask promenad eller en löptur vid ett annat tillfälle istället. Om du inte ger järnet när du cyklar till jobbet varje dag kan du väl planera in två eller tre träningspass i veckan, kanske löpning eller gymträning, då du rör dig med högre intensitet. Men var noga med att inte kompensera träningspassen med att äta mer mat om du vill gå ned i vikt."



Så fortsätt du med dina dagliga cykelturer fram och tillbaka till jobbet och utöka med ett par träningspass om du vill ha ytterligare effekt på vikten och konditionen.



Lycka till och hoja på!
Hälsar/Anna Bäsén, medicinreporter




Läs Anna Bäséns blogg om hälsa och medicin här!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här