Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 13 mar 2012 13:29

Gå bort sju kilo med enkel vardagsmotion

Att promenera kan hjälpa dig att gå ner i vikt och att sänka dina blodfetter.

Att promenera kan hjälpa dig att gå ner i vikt och att sänka dina blodfetter.

Foto: Christian Örnberg

Det räcker med enkel vardagsmotion för att gå ner i vikt och förbättra hälsan. Med 30 minuters promenad per dag kan du gå ner över 7 kilo – och halvera risken för hjärt-kärlsjukdom.

Att motion är bra för hälsan och vikten känner du säkert till. Men det är inte bara tuff träning på gymmet eller långa löprundor som behövs, att du rör på dig i vardagen är minst lika viktigt.

En halvtimmes promenad om dagen räcker för att du ska halvera risken för många allvarliga sjukdomar, som hjärt-kärlsjukdomar.

– Stillasittande är i sig en hälsofara. Även om vi går på gym tre gånger i veckan så sitter vi en stor del av resten av tiden, antingen i bilen, vid datorn eller framför tv:n. Vi kan riva loss ett gympapass men sen sitter vi i soffan, vi har blivit aktiva soffpotatisar, säger Mai-Lis Hellénius, professor på Karolinska institutet och överläkare på Livsstilsmottagningen vid Hjärtkliniken, Karolinska Universitetssjukhuset i Solna.

 

Hopp för kontorsråttorna

För tre timmar per vecka på gymmet är egentligen inte mycket. Det är mindre än tre procent av den vakna tiden på en vecka, många spenderar betydligt fler timmar i tv-soffan. Studier har visat att om du tittar på tv mer än 4 timmar per dag så ökar risken för att du ska dö i hjärt-kärlsjukdom med 80 procent och att flera timmars tv-tittande per dag kan sänka din livslängd med upp mot fem år.

De flesta har inte heller särskilt fysiskt aktiva arbeten, men du kan öka förbränningen trots att du är en kontorsråtta.

– I en ny studie från USA mätte man hur mycket personer med stillasittande jobb rörde sig under dagen. De som rörde sig mest var i snitt fyra centimeter smalare runt midjan, hade lägre blodsocker och blodtryck, bättre blodfetter och lägre halt av inflammatoriska ämnen i kroppen.

 

Satsa på allsidig träning

Därför behöver du vardagsmotionen i form av till exempel promenader till och från jobbet och bensträckare under arbetsdagen. Bara genom att stå och jobba i stället för att sitta kan göra att du förbränner tre gånger så många kalorier. Du kan faktiskt gå ner flera kilo på ett år och förbättra hälsan med enkel och regelbunden vardagsmotion.

– Den bästa träningen är den som blir av, men den ska helst också vara allsidig med både kondition, styrka och flexibilitet, säger Mai-Lis Hellénius.

Relaterat