Fullkornsbröd och sushi – inte så bra som du tror

Sojamjölken visade sig vara full av socker - och fullkornspastan innehöll visst för många kalorier.

Inte ens i hälsodjungeln går man säker.

Vi tog hjälp av kostrådgivarna Ulrika Davidsson, Ola Lauritzson och Fredrik Paulún för att kartlägga livsmedlen som oförtjänt fått rykte om sig att vara nyttiga.

Här är "smalmaten" som de själva undviker.

1. Påspackat bröd. "Många brödtillverkare vill få oss att tro att allt bröd som är mörkt, grovt och fiberrikt skulle vara nyttigt, men det är en stor bluff. Det mörka i brödet är ofta mörk sirap, som inte är bra alls. Och "fullkornen" i till exempel Lingongrova är alltså de där få havregrynen som ligger på toppen, för resten är bara vitt mjöl och sirap. Dessutom innehåller påspackat bröd extra gluten för förlängd hållbarhet. Gå hellre och köp ett surdegsbröd på bageri", säger kostrådgivaren Ulrika Davidsson.

2. Sushi. "Det vita, klibbiga riset har väldigt högt GI och mängden fisk är liten i förhållande till kolhydraterna, vilket gör att du ganska snabbt blir hungrig igen. Välj hellre sashimi med skivad avokado", säger kostrådgivaren Ola Lauritzson.

3. Naturgodis. "Ofta är det bättre än vanligt godis, med alla nötter och sådant. Men det innehåller lika mycket kalorier som vanligt godis, om inte mer. Och så finns de där yoghurtvarianterna, med vit choklad, där man har tagit bort allt det nyttiga i chokladen och låtit bara fettet och sockret vara kvar. 30-40 gram av det som är nötbaserat och chokladdoppat är dock helt okej", säger näringsfysiologen Fredrik Paulún.

4. Fruktsmoothies på flaska. "Visst, det är nyttigare än coca-cola, men det innehåller för mycket socker. Det är för mycket koncentrerad fruktjuice som påverkar blodsockret", säger Ulrika Davidsson.

5. Sportmüsli. "Marknadsförs som kalorisnål med mycket fibrer, men innehåller ofta stora mängder socker och har högt GI. Läs på baksidan och välj alternativ som inte innehåller tillsatt socker, utan bara naturlig sötma från till exempel bär eller frukt", säger Ola Lauritzson.

6. Sojamjölk. "Innehåller ganska lite sojabönor och är väldigt raffinerad, vilket innebär att mycket av nyttan är borta. Ofta är det socker i också, nästan lika mycket som i läsk. Drick hellre havremjölk, som inte är sötad och innehåller en stor andel havre och fibrer", säger Fredrik Paulún.

7. Flingor. "Jag köper inte flingor överhuvudtaget, hur nyttiga de än ser ut att vara. Och då menar jag inte müsli, utan alternativ som Special k, Bran flakes och All-bran. Det är så långt ifrån en naturlig produkt man kan komma: en massa som blandas ihop, pytsas ut och får ett ytbehandlat skikt över sig för att behålla krispigheten i mjölken eller yoghurten", säger Ulrika Davidsson.

8. Thailändsk och kinesisk mat. "Innehåller ganska mycket socker, som ofta döljs av de andra smakerna. Dessutom är det vanligt med tillsatser som smakförstärkaren glutamat", säger Ola Lauritzson.

9. Vitamindrycker. "Man häller i B-vitaminer i saft, kan man säga. Det är mycket socker i. Ät riktiga råvaror som en banan i stället, så får du i dig alla vitaminer och mineraler du behöver", säger Fredrik Paulún.

10. Charkprodukter. "Innehåller ofta tillsatt glukos och för mycket salt, liksom andra tillsatser. Välj så 'rena' råvaror som möjligt", säger Ola Lauritzson.

11. Fullkornspasta. "Jag äter väldigt lite sådant själv, för jag märker att jag blir mättare om jag äter hela gryn som mathavre, råris och quinoa. Fullkornspasta är ingen dålig produkt direkt, men man får i sig för mycket kalorier och för lite mättnad", säger Fredrik Paulún.

12. Juice. "Innehåller för mycket fruktsocker. Ät frukten hel i stället, så får du dessutom i dig fibrerna", säger Ola Lauritzson.

13. Smaksatt lättyoghurt och lättfil. "Innehåller tillsatt socker", säger Ola Lauritzson.

14. Hälsobars. "Innehåller ofta mängder med tillsatser. Ungefär som en Snickers med en vitamintablett", säger Ola Lauritzson.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande