Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 21 jul 2016 12:42

Friskare hjärta med rätt sömn

Vad är ditt bästa trick för att sova hälsosamt?- Man ska gå och lägga sig i skaplig tid och sova många timmar. Gå inte och lägg dig hungrig, säger Sofia Gramfält, 26, Linköping, kock och undersköterska.

Vad är ditt bästa trick för att sova hälsosamt?- Man ska gå och lägga sig i skaplig tid och sova många timmar. Gå inte och lägg dig hungrig, säger Sofia Gramfält, 26, Linköping, kock och undersköterska.

1/3

Foto: Christian Örnberg

Vad är ditt bästa trick för att sova hälsosamt?- Jag leker med min son. Då sover man gott sen. Det är full fart hela tiden. Motion är också bra. Jag sover alltid bra, säger Ann Larsson, 42, lärare, Nora med sonen Ebbe, 2.

Vad är ditt bästa trick för att sova hälsosamt?- Jag leker med min son. Då sover man gott sen. Det är full fart hela tiden. Motion är också bra. Jag sover alltid bra, säger Ann Larsson, 42, lärare, Nora med sonen Ebbe, 2.

2/3

Foto: Christian Örnberg

Vad är ditt bästa trick för att sova hälsosamt?- Om man inte somnar kan man ta en knäckemacka istället för att ta en insomningstablett. Sedan vill man ha lugn och ro, säger Monica Gustafsson, 67, timanställd på apotek, Vårgårda.- Man skall varva ner så att det blir lugn och ro innan man går och lägger sig och sedan skall man inte ha allt för ljust. Mörkt sovrum, fortsätter Ebbe Gustafsson, 73, pensionär, Vårgårda.

Vad är ditt bästa trick för att sova hälsosamt?- Om man inte somnar kan man ta en knäckemacka istället för att ta en insomningstablett. Sedan vill man ha lugn och ro, säger Monica Gustafsson, 67, timanställd på apotek, Vårgårda.- Man skall varva ner så att det blir lugn och ro innan man går och lägger sig och sedan skall man inte ha allt för ljust. Mörkt sovrum, fortsätter Ebbe Gustafsson, 73, pensionär, Vårgårda.

3/3

Foto: Christian Örnberg

En god natts sömn kan hålla dig frisk!

Minst sju timmar per natt minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

– Även om man är i en sjukdomsprocess kan den bromsas om man börjar sova bättre, säger sömnforskaren Christian Benedict.

Det är viktigt att få sin skönhetssömn brukar man säga – och det finns goda skäl till att ta det gamla ordspråket på allvar. För lite sömn kan nämligen öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

– Natten är kroppens återhämtningsperiod och även blodtrycket sänks ganska mycket. Om du inte sover ordentligt eller sover dåligt sänks inte blodtrycket lika mycket. Det är inte bra, för hjärtat behöver en återhämtningsperiod, säger Christian Benedict som är docent i neurovetenskap vid Uppsala universitet där han forskar om sömn.

Christian Benedict

Foto: Uppsala Universitet

– Samtidigt frigörs mycket stresshormon som på lång sikt kan leda till plack i kärlsystemet. Om hjärt- och kärlsystemet inte kan slappna av ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, förklarar han.

Minskar sjukdomsrisk

En studie från 2013 visar att minst sju timmars sömn tillsammans med regelbunden motion och välbalanserad kost kan minska risken för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. Christian Benedict är inne på samma linje och menar att god sömn även minskar risken för andra sjukdomar.

– Det är aldrig för sent att göra förändringar. Även om man är i en sjukdomsprocess kan den bromsas om man börjar sova bättre. Men det handlar inte bara om sömnen utan hela livsstilen. Förutom att sova sju, åtta timmar måste man vara aktiv, undvika rökning och ha bra matvanor, säger han.

"Viktigt att bli medveten"

Men för att få en optimal sömn är det inte bara antalet timmar som måste till. Du behöver även komma ner i djupsömn för att sömnen ska räkans som riktigt god, menar Benedict.

– Det är viktigt att bli medveten om sömnkvallitet. Om du upplever att du är så trött under dagen att du hade somnat om någon ställde fram en säng kan det vara ett tecken på att du inte har den sömnkvallitet som krävs.

För att få förbättrad sömnkvallitet finns flera saker man kan se över. Se till att sovrummet är mörkt, svalt och tyst och håll tv-apparater och mobiltelefoner borta från sovrummet.

– Ganska många sömnstörningar är symtom på en huvudsjukdom, som exempelvis sömnapné. Har man testat ”allt” men inget hjälper ska man gå till en allmänläkare så att hen kan reda ut om der finns en huvudsjukdom som kan åtgärdas, säger Benedict.

 

Tips för bättre sömn

Motion

Det finns många anledningar till att motionera. Vardagsmotion leder till att vi orkar mer, mår bättre och blir naturligt trötta på kvällen. Dessutom kan motion minska stress och ångest, vilket annars kan hålla dig vaken.

Öva på avslappning

Stress och oro är en vanlig orsak till sömnproblem. Det blir till en onds cirkel, för sömnbrist bidrar i sig till att höja stressnivån. Med hjälp av sjukgymnastik eller mindfulness kan du lära dig slappna av. Det är också viktigt att tänka över vad stressen eller oron beror på. I bland kan man behöva få professionell hjälp.

Snarkningar

Snarkning bidrar till sämre sömnkvallitet – men kan också vara en plåga för partnern som sover i samma säng. Snarkningar kan lindras med bland annat viktnedgång och att sluta röka. Undviker man att sova på rygg kan det också lindra. Det finns även olika hjälpmedel att köpa på apotek som kan lindra. För den som har en snarkande partner kan öronproppar eller skilda sovrum vara till hjälp.

Se över din livsstil

Både alkohol, nikotin och koffein påverkar sömnen negativt, så drar man ner på det kan det påverka sömnen i rätt riktning.

Se över sovrummet

I bland kan enkla lösningar hjälpa en att sova bättre. Öronproppar stänger störande buller ute. Att ha det mörkt och svalt i sovrummet kan också gynna sömnen. Håll tekniska prylar som telefoner och datorer borta från sovrummet. Det stressar upp i sovrummet som ska vara en plats för vila.

Sök läkare

Många gånger är det en sjukdom som ligger bakom sömnsvårigheterna, som exempelvis sömnapné. Har du prövat ”allt” eller haft sömnsvårigheter i mer än två veckor ska du kontakta läkare som kan göra en utredning.

Källa: Vårdguiden 1177, Christian Benedict, sömnforskare.