Fotproblem? Så slipper du smärtan<br />

PÅ FÖTTER IGEN. Malin Brask, 40, blev av med sin fotinflammation med rätt vård.<br>I bildspelet som följer finns fem vanliga fotproblem och råd på hur man kan åtgärda problemen.

Foto: Thorvald Burman

1 av 6: PÅ FÖTTER IGEN. Malin Brask, 40, blev av med sin fotinflammation med rätt vård.<br>I bildspelet som följer finns fem vanliga fotproblem och råd på hur man kan åtgärda problemen.

<strong>Hallus valgus</strong><br><strong>Problem: </strong>Sned fottåled orsakar breda fötter framtill. Vanligt med en knöl på fotens innersida. Vanligast hos kvinnor och förvärras av högklackat och åtsittande skor.<br><strong>Behandling</strong>: Ha skor som inte klämmer och undvik klackar. Skaffa en pelott, en slags upphöjning, som avlastar foten. I vissa fall krävs operation. Genom att undvika att överbelasta stortåleden kan smärtorna minska.

Foto: Samuel Ahlin

2 av 6: <strong>Hallus valgus</strong><br><strong>Problem: </strong>Sned fottåled orsakar breda fötter framtill. Vanligt med en knöl på fotens innersida. Vanligast hos kvinnor och förvärras av högklackat och åtsittande skor.<br><strong>Behandling</strong>: Ha skor som inte klämmer och undvik klackar. Skaffa en pelott, en slags upphöjning, som avlastar foten. I vissa fall krävs operation. Genom att undvika att överbelasta stortåleden kan smärtorna minska.

<strong>Hälsporre/plantarfasciit</strong><br><strong>Problem:</strong> Under foten sitter en tjock sena, om den överbelastas kan man få ont i senfästet under hälen. Kroppen kan då bilda en kalkpåbyggnad på hälen för att skydda det ömma området.<br><strong>Lösning:</strong> Det är bra att ha stötdämpande skor, undvika att gå barfota, stretcha ut foten och att värma upp den innan du belastar den. Man kan också tejpa foten för att hålla den i ett stabilt läge.

Foto: Mikael Sjöberg

3 av 6: <strong>Hälsporre/plantarfasciit</strong><br><strong>Problem:</strong> Under foten sitter en tjock sena, om den överbelastas kan man få ont i senfästet under hälen. Kroppen kan då bilda en kalkpåbyggnad på hälen för att skydda det ömma området.<br><strong>Lösning:</strong> Det är bra att ha stötdämpande skor, undvika att gå barfota, stretcha ut foten och att värma upp den innan du belastar den. Man kan också tejpa foten för att hålla den i ett stabilt läge.

<strong>Hammartå/klubb-tå eller klotå</strong><br><strong>Problem:</strong> Småtårna har blivit böjda, beror ofta på trånga skor.<br><strong>Lösning: </strong>Se över ditt skoval - så att du inte har för trånga skor. Det ska vara en centimeter från tån fram till kanten av skon. Det kan också hjälp med att ha en pelott i skon. Om man har jättestora besvär kan det bli aktuellt med en operation.

4 av 6: <strong>Hammartå/klubb-tå eller klotå</strong><br><strong>Problem:</strong> Småtårna har blivit böjda, beror ofta på trånga skor.<br><strong>Lösning: </strong>Se över ditt skoval - så att du inte har för trånga skor. Det ska vara en centimeter från tån fram till kanten av skon. Det kan också hjälp med att ha en pelott i skon. Om man har jättestora besvär kan det bli aktuellt med en operation.

<strong>Hälseneinflammation</strong><br><strong>Problem:</strong> Man får ont i hälsenan, sker ofta i samband med fysisk aktivitet.<br><strong>Lösning:</strong> Om det är en akut hälseneinflammation kan det vara bra med en hälkil som avlastar hälsenan. Även excentriska tåhävningar kan ha en viss effekt, vilket en sjukgymnast kan hjälpa dig med.

Foto: Lennart Rehnman

5 av 6: <strong>Hälseneinflammation</strong><br><strong>Problem:</strong> Man får ont i hälsenan, sker ofta i samband med fysisk aktivitet.<br><strong>Lösning:</strong> Om det är en akut hälseneinflammation kan det vara bra med en hälkil som avlastar hälsenan. Även excentriska tåhävningar kan ha en viss effekt, vilket en sjukgymnast kan hjälpa dig med.

<strong>Slemsäcksinflammation</strong><br><strong>Problem: </strong>Slemsäcksinflammation i hälen uppstår efter belastning från hälsenan eller på grund av tryck från skor, till exempel högklackade.<br><strong>Lösning</strong>: Se till att skaffa rymliga skor som inte trycker på inflammationen. I bland kan det vara aktuellt med silikoninlägg som avlastar foten från trycket. Det är också bra att stretcha foten.

Foto: Ale Ventura

6 av 6: <strong>Slemsäcksinflammation</strong><br><strong>Problem: </strong>Slemsäcksinflammation i hälen uppstår efter belastning från hälsenan eller på grund av tryck från skor, till exempel högklackade.<br><strong>Lösning</strong>: Se till att skaffa rymliga skor som inte trycker på inflammationen. I bland kan det vara aktuellt med silikoninlägg som avlastar foten från trycket. Det är också bra att stretcha foten.

Tre av fyra svenskar får problem med fötterna någon gång i livet.

Malin Brask, 40, i Kiruna fick så ont i foten att hon inte kunde belasta den alls. Med rätt vård mår hennes fötter i dag bra.

- Det är jätteskönt, värken har aldrig kommit tillbaka, säger hon.

Andra har också läst

Enligt statistiken från Sveriges fotterapeuter får tre av fyra svenskar problem med fötterna någon gång under livet.

Dessutom går många med problemen utan att söka hjälp.

Väldigt vanligt

Men det finns enkla lösningar för att bli av med värken för många.

- Det är otroligt vanligt att man drabbas av det, orsakerna är oftast olika. Det gäller att se över om man felbelastar fötterna eller om man har fel skor, det är en vanlig grundorsak, säger Maja Ahlberg, podiater.

Värm upp foten

- Man ska inte ha för trånga eller platta skor. För mycket högklackat kan också göra att man får problem. Om man får återkommande problem är det viktigt att söka sig till exempelvis en ortopedteknisk klinik eller en vårdcentral, säger Maja Ahlberg.

Hälsporre är en vanlig fotåkomma - och ofta syftar hälsporre på en inflammation under foten.

– Då ska man ha stötdämpande skor, undvika att gå barfota, stretcha ut och värma upp foten ordentligt innan man belastar den, säger Maja Ahlberg.

Fick specialsulor

Malin Brask i Kiruna fick plantar fasciit, en inflammation under foten.

Dessutom har hon höga fotvalv, vilket orsakade problem.

- Jag kunde inte belasta foten alls. Men jag gick till en fotvårdsspecialist som göt sulor åt mig. De använder jag alltid när jag tränar, säger hon.

Utöver sulorna masserade Malin fötterna och använde smärtlindrande salvor.

Det hjälpte och i dag kan hon träna som vanligt igen.

- Jag använder fortfarande sulorna som extrastöd när jag tränar. Men i dag har jag inga problem Det blir däremot kanske inte lika långa distanser som jag springer, säger hon.

 

LÄS OCKSÅ: Så enkelt kan du slippa värk i dina fötter

Fyra tips för fina fötter

1.  Använd skor som inte klämmer åt kring fötterna.

2.  Klipp tånaglarna och fila kanterna på dem. Smörj även in fötterna då och då.

3.  Använd inte högklackade skor för ofta - framfoten belastas mycket och du kan också få förkortade hälsenor.

4. Se till att du får fart på blodomloppet och att fötterna får blod - sitt alltså inte still för mycket.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här