Smörj in dina fötter, morgon och kväll, med en fet salva.
Smörj in dina fötter, morgon och kväll, med en fet salva. Foto: Thinkstock

Fotproblem? Här är det nya hjälpmedlet<br />

Tre av fyra svenskar får någon gång problem med fötterna. Nu finns ett nytt hjälpmedel som fotexperterna rekommenderar: silikon.

- Det som kommer mer och mer nu är silikon­­- häl­koppar mot spruckna och torra hälar, säger podiatern Maja Ahlberg.

Statistik från Sveriges fot­terapeuter visar att tre av fyra svenskar har besvär med fötterna. Men många lider i tysthet och mer än hälften som har värk söker inte professionell hjälp.

- Ett grundfel är att många har för små skor. Man väljer pumps och loafers som inte går att snöra åt och som måste vara lite små i modellen för att sitta kvar. Det kan bland annat leda till nageltrång och förhårdnader, säger Maja Ahlberg, som har en medicine kandidat­examen i podiatri - och jobbar på Aktiv ortopedteknik i Malmö.

Ett annat fel många gör är att fila fötterna för mycket.

- Det är viktigare att smörja in fötterna morgon och kväll med fet salva.

Kopp i silikon

Den senaste uppfinningen mot fotproblem är silikonhälkoppen. Den är ett skyddslager i silikon, mellan foten och skon. De mest avancerade görs på avgjutningar av fötterna.

Maja Ahlberg, 25, är noga med sina fötter. Foto: Foto: Ludvig Thunman
- Senaste året har efterfrågan ökat rejält. Silikonhälkoppar används mot väldigt spruckna och torra hälar eftersom det medicinska silikonet hjälper till att bevara fukten, av folk som tränar mycket och för att avlasta bakom hälen runt benutskott, säger Maja Ahlberg.

Podiaterns bästa tips för fina fötter

1 Smörj morgon och kväll med fet salva som innehåller karb ­ amid eller urea.

2 Klipp naglarna rakt av, fila mjukt vid kanterna och låt dem inte bli längre än tårna.

3 Ha vettiga skor som inte trycker eller klämmer. Om du har sandaler, välj sådana med hälrem så att foten ligger stabilt.

4 Vid stillasittande arbete kan stödstrumpor underlätta cirkulationen till fötterna och göra dem mindre svullna. Men helst ska du göra dig ärenden och få fart på blodomloppet naturligt.

5 Gå promenader på kuperad mark, så att fötter och vrister får träna.

6 Gå ibland kortare sträckor barfota för att träna upp småmusklerna i fötterna och förhindra felställningar.

7 Högklackat kan man ha vid festliga tillfällen. Går du i det till vardags får du för mycket belastning på framfoten och förkortade hälsenor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande