Emilia Halla, 23, Marknadsassistent, Vallentuna:
När jag tränade brukade jag faktiskt starta med just bara en kaffe, men jag åt ändå frukost sen. Fast bara kaffe fram till lunch tror jag inte är bra för magen.

Ingela Pryntse, 25, Student, Stockholm:
Jag blir skakig om jag dricker kaffe och är hungrig så det skulle inte funka för mig. Jag tror det är bäst med lagom mängd kaffe.
Emilia Halla, 23, Marknadsassistent, Vallentuna: När jag tränade brukade jag faktiskt starta med just bara en kaffe, men jag åt ändå frukost sen. Fast bara kaffe fram till lunch tror jag inte är bra för magen. Ingela Pryntse, 25, Student, Stockholm: Jag blir skakig om jag dricker kaffe och är hungrig så det skulle inte funka för mig. Jag tror det är bäst med lagom mängd kaffe. Foto: Lisa Mattisson

Forskarnas hälsotips: drick kaffe till frukost

Bara en slät kopp kaffe till frukost. Och en jättelunch.

Medelhavs-matvanor kan vara nyttigt, visar en ny svensk studie.

– En stor måltid hade gynnsamma effekter på blodsockret. Man kan ifrågasätta dagens kostråd där man rekommenderas att äta ofta, säger distriktsläkare och forskaren Hans Guldbrand.

Foto: Foto: Sergey Galushko

I en ny svensk studie från Linköpings universitet har forskarna studerat den akuta effekten på blodsocker och blodfetter av tre typer av kost - lågkolhydratkost, lågfettkost och medelhavskost. 19 personer med typ 2-diabetes fick testa att äta alla de tre dieterna under tre dagar, frukost och lunch. Samtidigt följde forskarna deras värden löpande under dagen. Middag på kvällen fick de äta som de ville i hemmet.

Alla menyerna innehöll lika många kalorier. Men när försökspersonerna åt medelhavskost drack de bara en kopp kaffe till frukost, en vanlig frukostvana i medelhavsländerna. I stället fick de äta alla kalorierna i en stor lunch med lax, oliver, nötter och vitt bröd. Om de ville fick de dricka ett glas rödvin till.

Resultaten visar att lågkolhydratkosten gav lägst blodsockervärden. Något som inte är så förvånande eftersom fett inte påverkar blodsockret på samma sätt som kolhydrater. En slät kopp kaffe höjde inte blodsockret alls, lågkolhydratkosten med bacon och ägg gav en måttlig höjning medan lågfettkosten med brödbaserad frukost fick det kraftigaste blodsockerpåslaget.

Ifrågasätter dagens råd

Medelhavskosten, med bara kaffe till frukost och en jättelunch var alltså gynnsamt för diabetikernas blodsocker. De fick ett rejält insulinpåslag efter lunch, som kan förklaras av ett insulinstimulerande hormon (GIP).

– Det är spännande. I dag ger man diabetiker rådet att äta fem gånger om dagen, tre mål mat och två mellanmål. Man kan ifrågasätta de råden, om det verkligen är nyttigast att äta så ofta. I vår studie såg vi att det var väl så bra med bara en kopp kaffe till frukost och en stor lunch, säger Hans Guldbrand som är en av forskarna bakom studien.

Forskarna vill gå vidare och undersöka de tre dieternas hälsoeffekter. De vill också studera om det kan vara måltidens storlek, fetterna, näringsämnena eller vinet som gav det gynnsamma utfallet för medelhavskosten.

– Vinet kan spela roll. Vi vet ju sen tidigare att måttlig alkoholkonsumtion kan ha en gynnsam effekt på hjärta och kärl, säger Hans Guldbrand.

Bra för överviktiga

Studien visar också effekten av den populära periodiska fastan som kallas 16:8. Då fastar man 16 av dygnets 24 timmar och innebär att man hoppar över frukosten. På det sättet får man lägre insulinnivåer en längre tid och lägre nivåer sett till hela dygnet. Att hålla nere insulinnivåerna har många goda hälsoeffekter, bland annat är det bra mot sötsug och hjälper kroppen att bränna fett.

Hans Guldbrand påpekar att resultatet är intressant även för de som inte är diabetiker, i synnerhet för de som är överviktiga.

– Vi är inte så olika. Är man överviktig har kroppen svårare att ta hand om sockret.

Mai-Lis Hellenius, livsstilsprofessor på KI, tycker att studien är intressant. Men hon påpekar att det finns forskning som visar på motsatsen.

– Det finns en handfull undersökningar som visar att en bra frukost ger jämnare blodsocker och bättre blodfetter. Man skriver inte om riktlinjerna efter en enda studie. Här behövs mer forskning, säger hon.

"Behöver min frukostmat"

Isabelle Lind, 21, student, Öland:

"Alla funkar ju olika och för vissa så är det säkert bra att starta upp med bara kaffe, men jag behöver min frukostmat."

 

Tatiana Stampe, 22, student, Stockholm:

"Jag älskar kaffe. Jag tycker nog inte att det låter så bra att starta dagen med bara kaffe fram till lunch."

Så gick studien till:

• Försökspersonerna med typ 2 diabetes fick testa tre olika dieter under tre olika dagar. Prover togs vid sex tillfällen under dagen, de första 07.30 och de sista 16.15.

Lågfettskosten bestod av kaffe, bröd, gurka och paprika till frukost och kyckling, risnudlar och grönsaker till lunch. Som högfettskost serverades kaffe, bacon, ägg, smör och rågbröd till frukost och grönsaker, ost, keso, ägg och smör till lunch. Medelhavsdieten var en slät kopp kaffe till frukost och en generöst tilltagen lunch med grönsaker, lax, oliver, vitt bröd, paprika, nötter och rött vin.

• Samtliga dieter gav runt 1 000 kalorier, hälften av dagsbehovet för en kvinna.

• Dieterna gav olika blodsockerprofiler. Medelhavsdieten med höjde inte blodsockret alls efter frukost, medan den gav en rejäl höjning efter lunch.

• Högfettkostarna fick de mest jämna blodsockerkurvorna under dagen medan de som åt lågfettkost fick det kraftigaste blodsockersvängningarna.