Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 1 jun 2018 19:00

Forskare: Går du snabbt? Då kommer du leva längre

Forskarna har nu sett en koppling mellan gångtempo och risken att dö av hjärt-kärlsjukdom.

Forskarna har nu sett en koppling mellan gångtempo och risken att dö av hjärt-kärlsjukdom.

1/2

Foto: Shutterstock.

Enligt forskarna i studien så räknar de ett raskt tempo 7 kilometer i timmen, men kan variera lite beroende på hur vältränad man är.

Enligt forskarna i studien så räknar de ett raskt tempo 7 kilometer i timmen, men kan variera lite beroende på hur vältränad man är.

2/2

Foto: Shutterstock.

Är du två meter före ditt kompisgäng när ni är ute och går?

Trots att det kan ses som socialt konstigt att gå snabbare än övrigt gäng, så kan du vara något på spåren. 

Forskarna har nu sett en koppling mellan gångtempo och risken att dö av hjärt-kärlsjukdom. 

Enligt en ny studie publicerad i British Journal of Sports Medicine, så minskar man risken att dö i hjärt-kärlsjukdom med 20 procent om man går i en "normal" medelsnabb fart, jämfört med om du går långsamt. 

Om du däremot går i en rask takt så minskar du risken med 24 procent, men störst fördelar får de som är över 60 år och går raskt som minskar sin risk att dö i hjärt-kärlsjukdom med 53 procent, skriver Daily Mail. 

Forskarna jämförde i studien dödsorsaker med 50 000 deltagare som uppgav hur snabbt de brukar gå. Forskarna tog hänsyn till övrig fysisk aktivitet, ålder, kön och BMI hos de i studien. 

LÄS OCKSÅ: Det händer i din kropp när du promenerar 

Blir du andfådd och svettig går du i ett snabbt tempo

Personer över 30 år som går i en "normal" takt minskar risken att dö i förtid med cirka 20 procent menar forskarna. 

Att gå snabbt får en alltså att leva längre. Men vilket tempo räknas i studien som snabbt?

Enligt forskarna i studien så räknar de ett raskt tempo som 7 kilometer i timmen, men kan variera lite beroende på hur vältränad man är. 

– Ett snabbt tempo kan man räkna är när du går och blir lite andfådd och svettig, säger Emmanuel Stamatakis, forskare vid universitetet i Sydney.

LÄS OCKSÅ: Tappa ett kilo i veckan – med hjälp av promenader 

Snabb gång ett sätt att minska risken att dö av hjärt-kärlsjukdomar 

Det verkar alltså som att det är hälsosamt att gå i ett raskt tempo oavsett ålder, men störst positiv effekt har man sett hos de i 60-årsåldern och äldre. 

– Om vi ser på dessa resultat som ett orsakssamband, så kan en snabb gång vara ett bra sätt att förebygga hjärt-kärlsjukdomar och minska risken att dö av detta, säger  Emmanuel Stamatakis.