Fet mat gör diabetiker friskare – och smalare

Försökspersonerna som ätit LCHF-light fick en stor minskning av graden inflammation i blodet medan de som ätit lågfettkosten hade oförändrade nivåer.

Försökspersonerna som ätit LCHF-light fick en stor minskning av graden inflammation i blodet medan de som ätit lågfettkosten hade oförändrade nivåer.

Diabetiker som äter "LCHF-light" blir både smalare och får bättre hälsovärden.

Kost med mer fett ger bättre effekt på både blodsocker och inflammation än traditionell fettsnål diet, visar en ny svensk studie.

– Vår studie visar att lågkolhydratkost har klara fördelar för diabetiker. Den ger också snabbare resultat om man behöver gå ner i vikt, säger läkaren Hans Guldbrand.

Andra har också läst

En kost med mycket fett och lite kolhydrater ger både viktnedgång och bättre hälso-
värden. Det visar en ny svensk studie som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Annals of Medicine.

Forskarna har låtit 61 personer med typ 2 diabetes, ibland kallat åldersdiabetes, testa två olika typer av dieter i ett halvår.
Dels vanlig lågfettkost vilket är det som traditionellt rekommenderats diabetiker som behöver gå ner i vikt, dels en kost med mindre kolhydrater, mer fett och protein, ett slags LCHF-light.

Försökspersonerna slumpades till vilken diet de skulle följa. Båda kostprogrammen rekommenderade lika många kalorier, ungefär 1600 kcal per dag för kvinnor och 1800 kcal per dag för män.

Gav effekt på blodfetterna

Under de sex månaderna gick försökspersonerna ner lika mycket i vikt, i genomsnitt fyra kilo. Men de som åt fettkosten fick bättre effekt på blodsockret än de som åt den fettsnåla kosten.

– De som åt lågkolhydratkost fick bättre blodsocker, lägre blodsockernivåer. De behövde också ta mindre insulin mot sin diabetes, säger Hans Guldbrand.
LCHF-light kosten gav också bättre effekt på blodfetterna, med mer av de goda blod-
fetterna som kallas HDL.

Ökar risk för infarkt

Dessutom minskade lågkolhydratkosten inflammation.

I början av studien mätte forskarna graden av inflammation i blodet genom att analysera olika proteiner, så kallade inflammationsmarkörer. Diabetikerna har mer av dessa än friska.

Minkade inflammation

Försökspersonerna som ätit LCHF-light fick en stor minskning av graden inflammation i blodet medan de som ätit lågfettkosten hade oförändrade nivåer.

– Inflammation ökar risken för åderförfettning av kärlen, vilket ju kan öka risken för hjärt-kärlsjukdomar som hjärtinfarkt. Om inflammationen minskar så skulle det också kunna innebära minskad risk för hjärtkärlsjukdomar, som diabetiker annars har ökad risk att drabbas av, säger Hans Guldbrand.

"Kolhydrater farligare"

Fettkosten LCHF har misstänkts kunna vara skadlig för hjärta och kärl. Men forskarnas nya studie skulle alltså kunna tyda på att det kan vara tvärtom.
– Det ser ut som kol­hydrater är farligare än fett när det gäller inflammation, säger Hans Guldbrand.

Så gick studien till

Försökspersonerna slumpades till att följa två olika kostprogram under sex månader.
Den ena gruppen fick traditionell lågfettkost. 55–60 procent av deras energiintag kom från kolhydrater, 30 procent från fett och 10–15 procent från protein.
Den andra gruppen åt lågkolhydratkost, en mindre extrem variant av LCHF. Bara 20 procent av deras energiintag kom från kolhydrater, 50 procent från fett och 30 procent från protein.

LCHF-light – det här kan du äta:

Grönsaker
Rotfrukter
Bönor
Nötter
Kyckling
Nötkött
Fläskkött
Alla former av fiskar
Oljor
Fullfetts­produkter
Ost
Goda kryddor

 

Undvik det här:
Snabba kolhydrater. Välj i stället grönsaker, bönor och råris.
Utan socker smakar maten mer.

Tre tips på tre maträtter

Stekt kyckling med grekisk sallad och tzatziki. Häll på ordentligt med olivolja för att bli mätt.
Kokt lax med vitvinssås, spenat och broccoli.
Ostomelett med lök- och tomatsallad. Ät gärna lite gröna blad till.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här