Annons
X
EXPRESSEN.SE

Publicerad 5 jul 2005 11:17

Uppdaterad 5 jul 2005 11:24

Fet mat fick fart på fläsket

För tre år sedan vägde han 145 kilo och försökte banta.
Men när han åt 800 kalorier om dagen och ökade i vikt gav han upp och stekte två paket bacon och fyra ägg.
Sedan dess, har Sten Sture Skaldeman levt på kött och fett. I dag väger han 80 kilo.
Jag kör extremvarianten av GI-metoden, glykemiskt index 0, och mår jättebra, säger han.

Före: 145 kilo. Efter: 80 kilo.

Skippa frukt och grönsaker helt och hållet. Ät bara kött, fisk, ägg och fett. Och strunta dessutom i att motionera. Det är Sten Sture Skaldemans recept på enkel och varaktig viktnedgång, som han berättar om i boken Ät dig ner i vikt. När man är kraftigt överviktig löser kroppen för mycket insulin när man äter och det gör att fettförbränningen upphör. Du kan äta hur lite som helst och ändå gå upp i vikt. Genom att äta fett kommer fettförbränningen igång, säger han. Kontroversiellt. Visst. Men början av Sten Sture Skaldemans egen vikthistoria är desto mer klassisk. Småknubbig som grabb, höll sig vältränad under tonåren. Som journalist blev han sittande framför skrivmaskinen och kilo las till kilo. I 40-årsåldern passerade han 100. En dag vägde jag inte 100 längre, som jag trodde, utan 130. Jag provade olika bantningsmetoder, fettfri kost och tallriksmodellen, och visst gick jag ner ibland, men alltid upp igen med råge, säger han. För tre år sedan svullnade Sten Stures ben upp så mycket att han inte fick på sig byxorna. På Cityakuten mätte de blodtrycket tre gånger och det blev stor uppståndelse. Ligg ner, sa läkaren. Jag vill inte att du ska dö mitt framför ögonen på mig. Sten Sture insåg att något måste göras. På allvar. Vågen visade på max. Troligtvis vägde jag 145 kilo då. Sten Sture började åter räkna kalorier och snåla på fett. Några kilo försvann, men sedan tog det tvärstopp. Han åt då ännu färre kalorier och när han var nere i 800 kalorier om dagen och började gå upp i vikt igen då gav han upp. Den dagen åt han två paket bacon och fyra ägg till frukost. Till lunch blev det fem fläskkotletter med kryddsmör. Efter tre veckor med bara kött och fett ställde jag mig på vågen igen, och då hade jag gått ner till 113 kilo, säger han. Husläkaren blev först imponerad över viktminskning, men när han fick veta att Sten Sture struntat i alla kostråd och gjort precis tvärt om blev han upprörd. Han var säker på att jag skulle dö om jag fortsatte. Jag fick ta en massa blodprov, men de visade att jag hade utmärkta värden, säger Sten Sture. Efter nio månader med samma kost levde Sten Sture fortfarande i bästa välmåga. Och han hade dessutom gått ner 44 kilo till. Jag mår jättebra, känner mig pigg som en 25-åring. Folk kan undra om man inte tröttnar på att äta bara kött. Men man tröttnar inte på att äta det ens kropp behöver, lika lite som en ko skulle tröttna på att äta gräs. Nu vill jag inte gå ner mer och därför har jag lagt till en hel del grönsaker. Men bara grönsaker som växer ovan jord.

Skaldemans näringslära & hälsofilosofi

    Mycket överviktiga personer har drabbats av det metabola syndromet, vilket innebär att kroppen löser ut för mycket insulin när man äter. Fettförbränningen hämmas och oavsett hur lite man äter går man inte ner i vikt. Oförmågan att gå ner i vikt beror på hormoner.
      Det är viktigt att göra skillnad mellan energistyrd- och hormonellt styrd viktreglering. (Måttligt överviktiga kan lätt parera sin vikt med den vanliga GI-metoden med långsamma kolhydrater.)
        Räkna inte kalorier. För lågt kaloriintag hämmar fettförbränningen.
          Ersätt kolhydrater med fett. Det tänder fettbrasan.
            Mata fettbrasan med fet, animalisk mat.
              Välj så naturlig och obehandlad mat som möjligt.
                Nyckelhålsmärkt mat är skräp. Fullkornsprodukter likaså. Frukt och mellanmål gör ingen nytta för den som vill gå ner i vikt.
                  Motion är bra ur hälsosynpunkt, men du går inte ner i vikt av det.
                    Målet är att få livsmedelsverket att ändra sina kostråd när det gäller lågt fett- och kaloriintag.