Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 1 jun 2013 09:09

Experternas bästa tips: Så fixar du återhämtningen

Isabellah Andersson.

Isabellah Andersson.

Foto: Carl Sandin / Bildbyrån

Ta en bulle och runda av kvällen med en öl efter Stockholm Marathon.

När experterna ger sina bästa tips för återhämtning är det inte bara nyttigheter som står på listan.

- Ibland kan det bli en pizza efter loppet, säger elitlöparen Isabellah Andersson, 32.

Över 43 000 trötta fötter tar sig i mål i Stockholm Marathon i dag.

Kroppens energidepåer kommer att vara tömda och det är viktigt att du håller koll på återhämtningen.

- Det är bra att äta något enkelt närmsta timmen efter att man har gått i mål, det stimulerar aptiten och gynnar återhämtningen. Ät gärna något salt eller sött, exempelvis russin, nötter, banan eller bulle, säger Agneta Andersson, kostexpert vid Uppsala universitet.

Favoritdrycken: mjölk

Isabellah Andersson, 32, är elitlöpare och har tidigare vunnit Stockholm Marathon fyra gånger på raken. Hon dricker gärna mjölk efter målgång.

- Det innehåller protein. På kvällen äter jag en god middag. Det spelar ingen roll vad den innehåller men gärna ris eller pasta. Ibland kan det bli en pizza efter loppet.

"Jag hade väldigt ont"

Isabellah Andersson tipsar om att man ska ta det lugnt med träningen dagarna efteråt.

- På söndag är det bra att komma ut och jogga lätt i en halvtimme. Det är bra för att undvika skador, säger hon.

Hockeylegendaren Börje Salming deltog i loppet på 90-talet och minns än i dag hur det kändes när han tog sig i mål.

- Jag hade väldigt ont och var nedbruten, det tar mycket att springa på hård asfalt, säger han.

Ta bara en öl

Salming rekommenderar alla deltagare att ta det lugnt med alkohol under kvällen.

- Men det är ingen fara om man druckit mycket vätska under dagen och bara tar en öl på kvällen, säger Börje Salming.

Relaterat