Experter slår larm om trendig dryck: ”Kan ge skadlig effekt”
Den populära energidrycken Nocco säljs i flera smaker. Vissa av burkarna innehåller höga mängder koffein, något som experterna menar kan vara farligt.
– Koffeinmängden kan snabbt bli för hög i förhållande till rekommenderat intag för barn och unga, säger idrottsvetaren Therese F Mathisen, till norska TV2.
Energidrycken Nocco innehåller vitaminer, koffein och BCCAA och har under kort tid blivit väldigt populär i hela Norden. Nocco har speciellt väckt stort intresse hos träningsintresserande. Men nu ifrågasätts drycken innehåll.
– BCAA är en förkortning av branched-chain amino acid (förgrenade aminosyror). Dessa bygger upp protein, som väldigt många bryr sig om eftersom det ger bättre muskeltillväxt, säger idrottsvetaren Therese F Mathisen till norska TV2:s program ”Matkontrollen”.
BCAA innehåller leucin, isoleucin och valin vilket är tre av de nio aminosyror som kroppen behöver och inte kan skapa själv, utan måste tillföras via mat och dryck.
Tidigare studier har visat att tillskott av BCAA ska hjälpa vid muskelbyggande, något som senare studier inte bekräftar. BCAA har visat att ha en obefintlig effekt och kan ibland vara sämre än vanligt intag av proteintillskott.
LÄS MER: Barnhjärtläkare slår larm om energidrycker
Dubbla mängder koffein än Red bull
Martin Norum, personlig tränare som har en master i idrottsnäring, säger till TV2 att det är lätt att få i sig de aminosyror som kroppen behöver via mat och att tillskott som Nocco inte behövs.
Men experternas oro handlar inte om BCAA utan om mängden koffein som finns i en del av Nocco-burkarna. Martin Norum menar att ett högt koffeinintag flera gånger om dagen kan ha skadliga effekter. Vissa Nocco-burkar på 330 milliliter innehåller 180 milligram koffein vilket är dubbelt så mycket som i en burk Red bull på 250 milliliter.
– Förutom ett högt koffeinintag från kaffe kan en sådan produkt, en eller flera gånger om dagen ha skadliga effekter, säger Martin Norum.
Therese F Mathisen oroar sig speciellt för mängden koffein som ungdomar som dricker Nocco får i sig.
– Då är det också oroväckande att se att det är bland barn och unga som försäljningen ökar mest, säger hon.
Nocco marknadsför bland annat sina produkter i sociala medier och samarbetar med många träningsprofiler, vilket är något som oroar Martin Norum.
– Folk dricker drycken och hoppas på att de kommer att leda till att de ser ut som modellerna, säger Martin Norum.
Nocco svarar på kritiken
Mikael Lindgren, kommunikationschef för Nocco, menar att produkterna följer EU-reglerna för mat, samt riktlinjerna från EFSA (Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet). Han anser även att Nocco är tydliga med att drycken riktar sig till aktiva vuxna.
– Vi riktar oss inte till barn och unga vilket vi är väldigt tydliga med både i vår märkning på våra burkar och de sammanhang vi syns i, säger Mikael Lindgren.
Påståendena om att det kan vara farligt att dricka Nocco på grund av koffeinmängden anser Mikael Lindgren som överdrivna, då EFSA har bedömt det som tryggt att inta upp till 200 milligram koffein i en dos.
– Vi rekommenderar två burkar om dagen och håller man sig till det så finns så är det inget problem, vare sig det gäller koffein eller mängden vitaminer säger Mikael Lindgren.