Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 5 sep 2005 10:23

Uppdaterad 5 sep 2005 10:39

Expertens lista på den nyttiga maten

Becel proaktiv:

    Förhindrar hjärt- och kärlsjukdomar. Innehåller växtsteroler som sänker det onda LDL-kolesterolet.

    Linfrö, alger, ärtväxter (soja) och cerealier (råg och havre):

      Kan skydda mot bröstcancer och prostatacancer och förhindra benskörhet. Innehåller fytoöstrogena substanser som omvandlas av tjocktarmens mikroflora och ger östrogen effekt.

      Morötter

        Förbättrar din syn. Innehåller mycket karoten som omvandlas till A-vitamin i kroppen.

        Yoghurt

          Lindrar oroliga magar. Innehåller probiotika, levande mikroorganismer som lugnar tarmfloran.

          Mjölkprodukter

            Innehåller B-vitamin som gör ditt hår och dina naglar snyggare.

            Ost, grönkål och nypon:

              Innehåller kalcium som skyddar mot benskörhet. Kalcium finns i alla mjölkprodukter, men ost har extra hög koncentration eftersom vattnet har tagits bort.

              Svarta vinbär och gurkört

                Innehåller gamma-linolensyra som sänker kolesterolhalterna i blodet.

                Quorn, tofu, sojabiffar och andra sojaprodukter

                  Innehåller sojaprotein som sänker kolesterolet i blodet.

                  Äggula, nötter, lever och spenat

                    Ger dig bättre koncentrationsförmåga. Innehåller kolin som höjer prestationsförmågan både mentalt och fysiskt.

                    Knäckebröd och andra spannmålsprodukter

                      Minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och kan skydda mot cancer. Ät varierat av korn, havre, råg och vete för att få i dig flera olika kostfibrer. Vattenlösliga fibrer som beta-glukan sänker det onda kolesterolet och olösliga tarmfibrer kan skydda mot tjocktarmscancer.

                      Lax, makrill, ål, sill och strömming

                        Har positiv effekt på hjärt- och kärlsjukdomar. Innehåller omega 3-fettsyror som sänker blodfetter och blodtrycket.

                        Lök, cikoria och spannmålsprodukter

                          Hjälper mot trög mage. Innehåller prebiotika som stimulerar de goda bakterierna i tjocktarmen och ger en bättre tarmtömning.

                          Apelsin, kiwi, jordgubbar, hallon och broccoli

                            Gör din hud snyggare och skyddar mot infektioner. Innehåller C-vitaminer som uppför sig som antioxidanter i kroppen. C-vitaminer har en läkande effekt för huden, minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, förebygger förkylning och gör dig frisk snabbare.

                            Spenat, broccoli, sparris, grönsallad, majskolvar, nässlor, persiljeblad och lever från nötkreatur

                              Innehåller folsyra. Om du är gravid eller vet att du ska bli gravid är det viktigt att få i sig folsyra. För låga halter kan ge fostret ryggmärgsbråck.

Relaterat