Experten: Våga släppa fokus på vikt – så kommer du i form

Tänk på rörelse som en quick fix - något som får dig att må bra nu direkt, pang bom.

– Våga släpp fokus på vikten och få resultat du aldrig varit i närheten av, säger tränaren Erika Kits Gölevik.

Här är hennes råd för att må bra, tappa kilon och komma i form.

Andra har också läst

Erika Kits Gölevik.

1. "Man måste inte gå till gymmet"

Mariefredsbaserade personliga tränaren och yogainstruktören Erika Kits Gölevik möter många människor som vill komma i gång.

– De har ofta en bild av att det är så mycket som krävs, men det är inte det!

– Det man behöver ändra på är hur man ser på sig själv och hur man ser på rörelse. Tänk att "jag ska sitta still mindre och röra mig mer".

Man måste inte vara ombytt, man måste in gå till gymmet eller gå på pass. Det måste inte ens vara jobbigt och svettigt.

– De allra flesta vi vet ju att vi behöver promenera, stretcha och styrketräna lite - det är inget nytt under solen. Vi bara gör det inte i alla fall. Ställ dig frågan: Vad skulle få mig att börja?

– Träning är bra, vi behöver träna, men det som är absolut viktigast och som hänger ihop med hur vi mår, det är hur vi rör oss. Stillasittandet gör oss stela, trötta, gör att vi tappar bålstyrkan och att vi sjunker ihop.
LÄS OCKSÅ: Unna dig en skön yogarutin utan stress 

KLICKA VIDARE FÖR ATT LÄSA 9 RÅD FRÅN PT:N ERIKA KITS GÖLEVIK

Foto: Shutterstock.

2. Välj något som väcker dig

All träning ger resultat. Om du gör den. Och fortsätter göra den.

Och för att du ska fortsätta göra den räcker det inte med att den gör kroppen starkare eller bränner kalorier. I princip alla som tränar regelbundet har – mer eller mindre medvetet – hittat något mer än fysiska resultat i träningen. Träningen ger dem glöd, pepp, omedelbar respons. Inte som i ”sen när jag når det målet kommer jag känna” utan som i ”nu när jag gör detta känner jag”. Leta efter den glöden.
LÄS OCKSÅ: 10 smarta och roliga sätt att sommarträna
 

KLICKA VIDARE FÖR ATT LÄRA DIG HUR DU SÄTTER MÅL.

Foto: Shay Peretz

3. Sätt kortsiktiga mål

Långsiktiga mål kan vara kul och motiverande för den som har träningen som en naturlig del av vardagen.

Men det är lätt att tappa glöden för det där resultatet långt där framme. Testa kortsiktiga mål i stället: Innan träningen fråga dig ”hur känner jag mig just nu” och sedan ”hur vill jag känna mig efter träningen”. Gör sedan väcker den känslan. Kanske yogar du bort stressen, kickboxar bort veligheten, lyfter tunga vikter för jäklar anamma eller ger dig ut och springer eller går för ny energi.

SÅ VARIERAR DU DIN TRÄNING - KLICKA DIG VIDARE.

Foto: Kristian Pohl

4. Lyft blicken


Sluta stirra på kroppen när du tänker träning. Lyft blicken och se dig själv i ögonen. Fråga dig själv ”vad behöver du i dag för att må bra?" Sedan – gör det! De kroppsliga förändringarna kommer på köpet.

Foto: Shay Peretz

5. Variera mera

Vill du bli allsidigt stark? Rör dig allsidigt!

Din kropp är skapt för rörelse och du har allt från explosivitet och snabbhet, till uthållighet och rörlighet i dig. Använd det, så växer det! Det träningen kräver av dig (styrka, rörlighet, uthållighet etc.) är det du får tillbaka i form av resultat. Så rör dig varierat, så får du ett brett spektrum av resultat som belöning.
LÄS OCKSÅ: 4-veckors må bra schema med Erika
 

SÅ HITTAR DU MOTIVATIONEN - KLICKA VIDARE.

Foto: Shay Peretz

6. Unna dig utrustning

Ja – det är roligare att träna i fina kläder.


Ja – det är skönare att röra sig i kläder som sitter som de ska. Det är ingen nödvändighet, men det ger en extra krydda. Så om du kan, unna dig träningskläder som är fina och funktionella.
ORKAR DU INTE TRÄNA? LÄS ERIKAS SMARTA TIPS GENOM ATT KLICKA VIDARE.  

Foto: Shutterstock.

7. Duscha innan träningen

Har du en sunkdag? Sjukt osugen på att lämna soffan?

Testa att ta en lång dusch och fräscha till dig innan träningen. Det är som att den ritualen föder lite självrespekt och helt plötsligt vill du ge sig själv den där stunden med träning som du vet att man mår så bra av!
LÄS OCKSÅ: Återhämtningsskola – tre knep för att verkligen vila ut i sommar 
SÅ HAR DU KUL PÅ TRÄNINGEN - KLICKA DIG VIDARE.  

Foto: Shutterstock.

8. Tänk 80/20

Träning ska vara kul, det är en grundregel.

Men… det finns vissa saker för oss alla som vi vet att kroppen behöver – hur tråkigt det än är. Det kan handla om ett knä som behöver rehab, post gravidmagar som behöver stärkas eller nackproblem… Oavsett vad som gäller dig – tänk 80/20. Gör 80 procent det du tycker är kul. 20 procent det du vet att kroppen mår bra av.

Foto: Shutterstock.

9. Hitta en träningskompis


Delad glädje ÄR dubbel glädje. Gå med i löpgrupper, utmana kollegerna, leta folk på facebook.
SÅ GÖR DU FÖR ATT BLI FYSISKT GENOMSTARK - KLICKA DIG VIDARE.  

Foto: Shutterstock.

10. Tänk fyra ben

Vill du bli fysiskt genomstark?

Se kroppen som ett bord: det behöver fyra ben för att stå riktigt stadigt. I din kropps fall: Kondition, styrka, koordination och rörlighet. Kan du ge kroppen rörelse som regelbundet bygger lite på vardera ben så kommer du bli genomstark och skön i kroppen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här