Ewa var aktiv men ändå alltid trött. En vän tipsade henne  om GI. Idag är Ewa chefredaktör för GI Viktkoll.
Ewa var aktiv men ändå alltid trött. En vän tipsade henne om GI. Idag är Ewa chefredaktör för GI Viktkoll. Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

Ewa gjorde upp med sitt sockerberoende

Ewa Söderström är den superfräscha tjejen som ler mot oss från stora annonser om GI viktkoll. Och hallås egen expert.
Men så har det inte alltid varit. För fem år sedan var hon trött jämt - och led av svullen mage.

Ett halvt kilo godis eller ett helt lass med pasta var det enda hon visste som kunde hjälpa mot den komalika tröttheten. GI förändrade allt!


- Tidigare var hela jag som en hembränningsapparat – det jäste i kroppen av allt socker jag stoppade i mig, berättar Ewa.


Livet var som en berg- och dalbana. Blodsockersvängningarna gjorde henne så matt att hon ibland inte förstod hur hon lyckats köra hem från jobbet. Eller vad som sagts på det viktiga eftermiddagsmötet. I dag är Ewa Söderström Skiöldebrand chefredaktör för GI Viktkoll.


Behövde mycket energi

Själv kom hon först i kontakt med metoden genom en tidigare kollega, som berättade om hur enkelt det var att gå ner i vikt och hur pigg man blev av att äta mat där kolhydraterna kommer från föda med lågt glykemiskt index, GI.


– Jag behövde mycket energi eftersom jag tränade dagligen och var aktiv som instruktör. Men jag hade inte kopplat sambandet mellan hur jag åt och min trötthet, säger Ewa.


Hon gick inte ner i vikt – för att hon inte behövde det, så mycket som hon tränade.


Tog bort pastan

Men redan efter tre dagar försvann problemet med svullen mage, och det motiverade henne att fortsätta med metoden. Godiset, kakorna, chokladen och de snabba kolhydraterna – i form av vitt bröd och pasta – försvann ur Ewas liv!


Och på tio veckor försvann också den stora tröttheten, oron på kvällarna, sömnproblemen och de återkommande svampinfektionerna i tarmar och underliv!


– Från början var det svårt. Jag hade ett kraftigt sötsug, och jag vågar inte äta godis längre – jag har ett beroendebeteende kring sötsaker som gör det lika olämpligt som för en nykter alkoholist att ta en sup, säger Ewa.


– En gång tog jag en godisbit i munnen, men jag spottade ut den. Jag vet att det inte handlar om en bit för mig, utan en hel påse…


Dåligt att unna sig

Det här betyder inte att hon tvingas avstå livets goda. Men Ewa är starkt kritisk till metoder som talar om att unna sig av den tidigare lasten vid speciella tillfällen:


– Det är väldigt ologiskt att unna sig något som skadar en.


Själv njuter hon av annat – och tycker en bit brieost känns betydligt lyxigare än en jättepåse blandat lösgodis.


– I dag gör jag medvetna val och jag mår bra av det, både fysiskt och psykiskt.


Ewa Söderström Skiöldebrands ändrade livsstil för för fem år sedan. Ju mer hon lärde sig om hur kroppen fungerar, desto mer intresserad blev hon. Ewa läste allt hon kom över, gick en kostrådgivarutbildning och blev expert på läran om glykemiskt index. Många var intresserade och Ewa startade kursverksamhet och lanserade ett trestegsprogram och en GI-skola.


– Visst, saker och ting förändras, det kommer nya rön och metoder. Men hur kroppen fungerar ändras inte – snabba kolhydrater ger ett insulinpåslag, som leder till fettinlagring, säger hon i dag.

FAKTA

Alternativen till socker


Mörk choklad, 70 procent. Ät som de är eller hacka och strö över en fruktsallad.

Köp färdigpaketerade och tvättade morötter.

Frukt, torkade aprikoser.

Lär dig äta grönsaker på samma sätt som vi äter frukt. Det finns massor av saftiga grönsaker och det bästa är att det inte kräver så mycket lagning, man skalar och skär i bitar, så är det klart! Lägg i små plastpåsar i kylen, blomkål, broccoli, paprika, gurka, rädisor, morätter.

Här döljer sig sockret


Apelsinjuice, 1 glas – 9 bitar
Fruktyoghurt, 2 dl – 5 bitar
Starköl, 45 cl – 9 bitar
Sirap, 1 dl – 28 bitar
Gelégodis, 10 st – 8 bitar
Cider, 33 cl – 8 bitar
Fruktkräm, 2,5 dl – 14 bitar
Naturgodis, 100 g –12 bitar
Ketchup, 1 msk – 1 bit
Kalaspuffar, 1 port – 7,5 bitar
Corn flakes, 1 port – 4 bitar
Coca Cola , 33 cl – 13,5 bitar
Chokladdryck, 2,5 dl – 15 bitar
Chokladkaka, 100 g – 12,5 bitar
Syrlig karamell, 10 st – 10 bitar
Blåbärssoppa, 2,5 dl – 6 bitar
Mjölk, 2 dl – 2,5 bitar
Vetebulle, 1 st – 4 bitar
Läsk, 33 cl – 7, 5 bitar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!