Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 28 sep 2019 08:59

Enkla träningen som lindrar din artros

Eva Ageberg är professor i fysioterapi vid Lunds universitet.

Eva Ageberg är professor i fysioterapi vid Lunds universitet.

1/2

Foto: Privat

Raska korta promenader är bättre för artrospatienter än att sitta still hela dagen och sedan gå på gympa-pass en timme.

Raska korta promenader är bättre för artrospatienter än att sitta still hela dagen och sedan gå på gympa-pass en timme.

2/2

Foto: JUPITERIMAGES / WWW.JUPITERIMAGES.COM/UNLIMITED BANANASTOCK

Folksjukdomen artros drabbar var fjärde svensk över 45 år. 

Sjukdomen leder till smärta och försämrad funktion – men den drabbade kan själv lindra symtomen.  

– Träning är dubbelt så effektiv som smärtlindrande mediciner för att minska smärta och förbättra funktion, säger Eva Ageberg, professor i fysioterapi vid Lunds universitet.

Ledsjukdomen artros väntas bli allt vanligare i och med att Sverige växer på bredden: över hälften av alla vuxna svenskar är nu överviktiga eller feta.

– Om man är dåligt tränad och överviktig så är det större risk att drabbas av artros, säger Eva Ageberg.

Men, säger hon, det positiva är att man enkelt kan vända på det resonemanget: om man håller sig i god fysisk form och undviker övervikt så minskar man risken.

Enkel träning med stora resultat

Eva Ageberg förklarar att det inte handlar om att ta ut sig till bristningsgränsen på gymmet: snarare tvärtom.

– Det är bättre att träna lite och ofta, än att man tränar mycket och sällan, säger hon.

Världshälsoorganisationen WHO rekommenderar 30 minuter motion per dag, men det behöver inte ske i sträck, säger Eva Ageberg.

– Den halvtimmen kan man gott dela upp, till exempel en 10-minuters promenad i rask takt tre gånger om dagen. 

– Det ska vara måttligt ansträngande – minst, lägger hon till.

– Det är bättre än att sitta stilla hela dagen och sedan gå på ett gympapass i en timme på kvällen. 

Träna genom smärtan

För en person med artros kan det göra ont att röra på sig. Men, säger Thérése Jönsson, fysioterapeut och doktorand vid Lunds universitet: Det är inget att vara rädd för.

– Smärtan är inte farlig, men den ska så klart ligga på en acceptabel nivå, säger hon.

– Det absolut viktigaste är att man är aktiv och att man hittar någonting som är kul så att det blir gjort.

Thérése Jönsson rekommenderar promenader och stavgång, men också styrketräning – och det kan man få gjort i hemmet.

– Uppresning från stol är en en jättebra övning, eller kliva på trappsteg. Krama en stressboll är bra för handartros.

– Vi brukar säga att man ska motionera 30 minuter per dag för sin hälsa och fem minuter för artrosen – och att man då ska fokusera på ett speciellt problemområde. Till exempel om man har svårt att kliva på bussen, och då kan man gå i en trappa i fem minuter per dag och öva.