Enkla knepet gör ditt hjärta tio år yngre

Regelbundna turer i löpspåret, pass på gymmet eller bara raska promenader uppför trappan kan göra hjärtat flera år yngre.

Foto: Colourbox

1 av 3: Regelbundna turer i löpspåret, pass på gymmet eller bara raska promenader uppför trappan kan göra hjärtat flera år yngre.

Maria Hagströmer, docent i fysioterapi vid Karolinska institutet.

Foto: Karolinska institutet

2 av 3: Maria Hagströmer, docent i fysioterapi vid Karolinska institutet.

Forskarna har sedan länge sett ett samband mellan ett friskt hjärta och motion, men nu har den teorin stärkts ytterligare.

Foto: Shutterstock

3 av 3: Forskarna har sedan länge sett ett samband mellan ett friskt hjärta och motion, men nu har den teorin stärkts ytterligare.

Ge dig ut i spåret och träna dig till ett yngre hjärta.

Ny forskning visar att motion påverkar hjärthälsan mer positivt än man tidigare trott – och nu har USA uppdaterat riktlinjerna för fysisk aktivitet för sina invånare.

– Motion stärker hjärtat och förbättrar själva blodflödet. Efter sex till åtta veckor får du klara förbättringar, säger Maria Hagströmer, professor vid Sophiahemmet högskola.

Andra har också läst

Regelbundna turer i löpspåret, pass på gymmet eller bara raska promenader uppför trappan kan göra hjärtat flera år yngre.

Hemligheten är den fysiska aktiviteten.

Forskarna har sedan länge sett ett samband mellan ett friskt hjärta och motion, men nu har den teorin stärkts ytterligare. 

USA: Positivare hälsoresultat än vi tidigare trodde

I en studie på möss som publicerades i slutet av april i år visade forskare vid Harvard University i USA att motion stimulerar nybildning av hjärtceller, som i sin tur leder till mindre risk att drabbas av olika hjärtsjukdomar.

"Vi konstaterar att träning stimulerar bildandet av hjärtceller i både skadade och oskadade hjärtan i fullvuxna möss" skriver forskaren Ana Vujic i den rapprot som är publicerad i Nature Communication.

Samtidigt valde det amerikanska hälsodepartementet i måndags att gå ut med en uppdaterad version av sina "Riktlinjer för fysisk aktivitet för amerikaner".

"De vetenskapliga bevisen fortsätter att visa att fysisk aktivitet kan kopplas till ännu positivare hälsoresultat än vi tidigare trodde. Och, ännu bättre, är att fördelarna börjar byggas redan efter små doser, och direkt efter, fysisk aktivitet." skriver USA:s hälsominister Alex M. Azar II.

Kan förlänga livet med tio år

Maria Hagströmer, professor vid Sophiahemmet högskola och docent i fysioterapi vid Karolinska institutet som forskat mycket på hur motion påverkar fysisk hälsa och skyddar hjärtat, förklarar att motion leder till att hjärtats pumpförmåga ökar och därmed leder ut blodet till även de minsta cellerna.

– Det kan förlänga livet med upp till tio år för någon som inte är tränad, medan det kan förlänga livet med ett år för någon som redan är vältränad, säger hon.

De nya studierna visar att man kan tillgodoräkna sig all fysisk aktivitet under en dag – även när det bara är ett par minuter för att gå uppför en trappa. Huvudsaken är att man rör på sig med en intensitet som leder till lätt andfåddhet i minst 150 minuter under en vecka.

– Efter sex till åtta veckor får du klara förbättringar och man kan märka att hjärtat blir starkare, säger Maria Hagströmer.

Rekommendationer om motion

Minst 150 minuter i veckan, vid hög intensitet rekommenderas minst 75 minuter per vecka.

Exempel på fysisk aktivitet som uppfyller denna rekommendation är 30 minuters rask promenad 5 dagar per vecka, 20 – 30 minuters löpning 3 dagar per vecka.

Muskelstärkande fysisk aktivitet bör utföras minst 2 gånger per vecka för flertalet av kroppens stora muskelgrupper.

Äldre, dvs vuxna över 65 år, bör även träna balans.

Källa: Fysisk aktivitet i Sjukdomsprevention och Sjukdomsbehandling, FYSS

 

Motion minskar risken för:

Förtida död, oavsett orsak

Hjärtkärlsjukdom, t ex högt blodtryck, kärlkramp, hjärtinfarkt, stroke

Metabola sjukdomar, t ex typ 2 diabetes, fetma, metabola syndromet

Cancer, t ex tjocktarms- och bröstcancer

Fall och benbrott, t.ex. höftfraktur

Psykisk ohälsa, t.ex. demens, depression

Källa: Fysisk aktivitet i Sjukdomsprevention och Sjukdomsbehandling, FYSS

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här