Musklerna är lamslagna och du blir lättare.
Man tenderar att känna sig mest utvilad om man vaknar upp i slutet av sin sömncykel.
1 AV 2
Musklerna är lamslagna och du blir lättare.
Foto: George Dolgikh
2 AV 2
Man tenderar att känna sig mest utvilad om man vaknar upp i slutet av sin sömncykel.
Foto: Colourbox

Du blir inte bara längre - 10 saker som händer när du sover

Trodde du att din kropp i stort sett var satt på paus medan du befann dig hos John Blund är det dags att tänka om. Medan du vilar sött på huvudkudden är det en hel del som försiggår.

Frida Anter

Du kanske trodde att allting är som vanligt när väckarklockan ringer på morgonen, men där har du fel. Från det att du la huvudet på kudden och svävade i väg in i drömmarnas värld har det pågått en hel del saker som du kanske inte visste om. Så när du slår upp ögonen efter dina sömntimmar är en hel del förändrat jämfört med kvällen före. Här har vi listat vad som enligt läkare och sömnspecialister pågår utan din vetskap medan du sover, med inspiration av magasinet Woman's Day.

 

1. Musklerna lamslås

Det kan låta aningens obehagligt att dina muskler är lamslagna när du sover, men det är något du ska vara glad för. Det är nämligen vad som hindrar oss från att leva ut våra drömmar rent fysiskt. Hos en del människor fungerar inte den här funktionen riktigt som den ska. De kan då göra en hel del märkliga saker under nattens timmar då de egentligen borde ligga stilla och sussa.

 

2. Kroppstemperaturen sänks

Precis innan du somnar börjar temperaturen i kroppen sjunka. Detta signalerar till din hjärna att frisätta hormonet melatonin, vilket påverkar dygnsrytmen och talar om för din kropp att det är sängdags. Din temperatur är som lägst runt halv tre på morgonen. Därför är ett tips att reglera värmen i rummet så att den höjs en grad vid den tidpunkten och ungefär två timmar framåt. Annars kan det hända att du vid just den här tiden snor åt dig av din sängpartners täcke.

3. Du blir lättare

Under natten går du ner i vikt, utan att göra något för att åstadkomma detta. Det är därför du alltid ska väga dig på morgonen och inte kvällen. En anledning är att du förlorar vatten under natten genom att du svettas och andas ut fuktig luft. Det här händer förstås även under dagen, men eftersom du då även äter och dricker har det inte samma effekt på vikten. Om du bara sover fyra eller fem timmar varje natt kan du lika gärna skippa alla dieter du håller på med för att gå ner i vikt. Börja i stället med att sova minst sju timmar per natt.

4. Blodtrycket sjunker

Både blodtrycket och hjärtfrekvensen sjunker när du sover. När du befinner dig i viloläge behöver inte kroppen jobba lika hårt eller pumpa lika mycket blod som när du är vaken. Ditt blodtryck behöver sjunka under natten för att hjärtmusklerna och cirkulationssystemet ska få vila. Det är särskilt viktigt för personer med högt blodtryck att få minst sju timmars sömn per natt för att få den här sänkningen - det minskar risken för hjärtsjukdom.

5. Du blir längre

Okej, du kanske inte kommer vakna upp och känna dig som världens längsta basketspelare men om du skulle mäta dig före och efter nattsömnen kommer du att se en skillnad. Diskarna i ryggraden, som ligger som kuddar mellan benen, blir större under natten eftersom din kroppsvikt inte trycker på när du ligger ner och sover. Om du har en fast madrass att sova på är en position på sidan i fosterställning att föredra, eftersom det minskar trycket på ryggen mest.

 

6. Ögonen rycker

Du kanske trodde att dina ögon är helt stilla när du har stängt dem för natten, men även om du just då inte får några nya synintryck pågår det saker här ändå. Under REM-sömnen, en förkortning för "rapid eye movement", rör sig dina ögon fram och tillbaka under ögonlocken utan att forskarna kan förklara exakt varför. Det är under den här sömnen våra drömmar uppenbarar sig.

Man tenderar att känna sig mest utvilad om man vaknar upp i slutet av sin sömncykel, efter att ha gått igenom alla de olika sömnstadierna där REM-stadiet äger rum mot slutet. En sömncykel varar vanligtvis under 90 minuter. Så försök att sova i intervaller på 90 minuter. Sov hellre sju och en halv timme, alltså fem hela cykler, än åtta timmar.

7. Du blir sexuellt upphetsad

Precis som att män kan få erektion under sin REM-sömn blir kvinnor också stimulerade under det här sömnstadiet. Och det har ingenting att göra med hur heta män eller kvinnor som cirkulerar i drömmarna. Däremot är din hjärna mer aktiv under REM-sömnen, eftersom du drömmer, och kräver mer syre - resultatet blir att blodflödet i hela kroppen, även klitoris, ökar. Kan det här möjligen göra det lättare att får orgasm om du har sex mitt in natten? Här är forskarna osäkra på svaret, du får helt enkelt testa!

8. Du släpper dig

Ingen rolig information kanske, men under natten är vi mer benägna att släppa väder. Det här beror på att vi slappnar av i analens slutmuskulatur, vilket gör det lättare att fisa några gånger under sömnens timmar. Lyckligtvis är ditt, och ditt eventuella sovsällskaps, luktsinne nedsatt under sovtimmarna. Detta var faktiskt en av orsakerna till att brandlarm infördes, eftersom det är svårare att känna rökdoften när du sover. Så du kan vara trygg - det är ingen som kommer att märka något.

 

9. Hela kroppen krampar

När vi sover är det inte ovanligt att hela kroppen rycker till. Hos en så stor andel människor som 70 procent inträffar fenomenet med att musklerna plötsligt drar ihop sig i en sådan här ryckning. Enligt vissa experter beror spasmerna på oro eller oregelbundna sovvanor, medan andra menar att de är oundvikliga.

Om du gillar att gosa med din partner medan du slappnar av i sängen och ska sova kan det vara idé att lägga er separat just innan ni somnar. Annars kan ni av misstag råka skaka till och väcka varandra.

 

10. Du producerar mer kollagen

När vi sover ökar produktionen av kollagen, ett protein som stärker blodkärl och gör huden elastisk. När du sover är du i ett fastande tillstånd där kroppens tillväxthormon frigörs för att signalera till fettcellerna att de ska frigöra energiförråden, och tillväxthormonet stimulerar även kollagenproduktionen.

Hudläkare på University of California rekommenderar att använda en fuktgivande ansiktskräm som innehåller A-vitamin före sänggående, eftersom dessa produkter boostar omsättningen av kollagen, bekämpar pigmentproblem och motverkar fina linjer och rynkor.