Foto: Christian Örnberg

Din guide: Så hittar du rätt i sockerhyllan<br /><br />

Att du kan söta mat och bak med socker, sirap och honung känner du självklart till. Men har du testat de nya, nyttiga sötnings-produkterna? Söndags sockerguide hjälper dig att hitta rätt sötningsmedel.

Nu är det möjligt att laga mat och baka utan socker, trots att maten, degen eller desserten behöver sötas. Lösningen är de nya sötningsmedlen med lägre GI-värden som kan ersätta vanligt socker eller sirap.
– Försök komma bort från vanligt socker. Det är en extremt raffinerad produkt som inte tillför något nyttigt, säger GI-experten Ola Lauritzson.

Foto: Foto: Christian Örnberg

 

Se upp för druvsockret

Ola Lauritzson. Foto: Foto: Cornelia Nordström
Men det är inte bara socker som du ska se upp med om du vill undvika sockerchocker. Det gäller att läsa innehållsförteckningar noggrant eftersom många produkter innehåller tillsatt socker i olika former.
Druvsocker eller glukos och maltos är några värstingar bland sockerarterna eftersom de har så högt GI-värde. När du äter dem skjuter blodsockret i höjden och kroppen blir tvungen att producera mer insulin. Det kan göra att du lagrar mer fett och går upp i vikt.
En speciell luring är fruktos eller- fruktsocker. Det finns naturligt i frukt, grönsaker och honung, då har det en lite långsammare påverkan på blodsockret.
– Men problem uppstår när man gör konstgjord fruktos och tillsätter det i produkter. Det omvandlas väldigt snabbt till fett i kroppen. Fruktos tas om hand av levern, men den kan bara lagra en liten mängd, resten lagras som fett.

 

Aspartam i små mängder

De artificiella sötningsmedlen, som aspartam, har fått mycket kritik för att de ska vara ohälsosamma. Både Ola Lauritzson och näringsfysiologen Anki Sundin tycker att du inte behöver oroa dig så länge som mängderna är måttliga.
– Det är ingen fara för hälsan om du konsumerar till exempel aspartam i rimliga mängder. En del uppger själva att de är känsliga och kan få ont i huvudet av det, men då är det bara att låta bli att dricka light läsk eller liknande, säger Anki Sundin.
Hon vill snarare poängtera att man inte ska räkna med att allt som sägs vara naturligt automatiskt är nyttigt eller tro att allt som framställs på ett laboratorium är onyttigt. Rent hälsomässigt ser hon ingen större skillnad med att välja Stevia framför exempelvis Suketter och påpekar att Stevia processas ganska hårt för att få fram.

 

Socker triggar igång sockersug

Foto: Foto: Christian Örnberg
Det nyttigaste är alltid att välja, naturella, osötade produkter, för generellt behöver vi dra ner på sockerintaget. Men är du frisk och normalviktig behöver du inte fanatiskt undvika socker. Är du överviktig och vill ta en genväg kan sötningsmedel vara ett alternativ.
Har du däremot problem med ett stort sötsug kan det bästa i stället vara att helt försöka undvika sött. Den söta smaken kan trigga i gång både sötsug och hunger, sött påverkar nämligen hungershormonet ghrelin och belöningshormonet dopamin.
– Sötman kan öka hungern så att du äter och dricker mer än vad du annars hade gjort. Det spelar ingen roll var sötman kommer ifrån, den söta smaken kan ha den effekten, säger Anki Sundin.

Olas hälsosamma sötningstips


1.Lågt gi: Välj produkter som är så lite raffinerade som möjligt. Stevia, honung, agavesirap eller kokossocker är några bra alternativ med lågt GI-värde.

 

2. Naturlig sötma.Använd frukt och bär som sötma, till exempel torkade aprikoser.

 

3. Läs mera. Kolla innehållsförteckningarna och undvik produkter som innehåller värstingar som konstgjord fruktos, maltodextrin och glukossirap.

 

4.Var mer kritisk. Låt dig inte luras av att innehållet anges per portion. En portion kan till exempel vara sju små godisbitar, men oftast äter du mer än så. Kolla hur mycket socker hela förpackningen innehåller i stället.

 

5. Byt vetet. Glöm inte att vanligt vetemjöl har högre GI-värde än socker. Om du vill leva GI-vänligt bör du också byta ut mjölet till bättre alternativ.

 

6.Kolla mängden. Titta på mängden sötningsmedel eller socker. Det är inte bara GI-värdet utan också mängden som är avgörande. Om en produkt innehåller socker eller annat sötningsmedel, men det är en mycket liten andel av produkten, då kan produkten vara okej ändå.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!