Den nya maten som räddar vikten efter 40<br />

Cathrine Schück tipsar: "Välj en bra proteinkälla och servera med en massa ovanjordgrönsaker i olika färger."

Foto: Mikael Sjöberg

Cathrine Schück tipsar: "Välj en bra proteinkälla och servera med en massa ovanjordgrönsaker i olika färger."

Känner du att kilona har smugit sig på? Vill du minska dina övergångsbesvär? Kostrådgivaren Cathrine Schück visar hur du kan både må bättre och tappa kilon med små förändringar - även efter 40.

När Cathrine Schücks väninna Zara Doublet startade en matklubb bestämde hon sig för att skriva en bok om det. ”The naughty forties food club” startades på Mallorca när Zara upptäckte hur dåligt många av hennes väninnor mådde.

– Min väninna Zara har alltid varit otroligt hälsomedveten och startade klubben för att hjälpa sina vänner som led av övervikt, högt blodtryck och övergångsbesvär. Efter att vi fyller 40 år förändras våra kroppar och suget för skräpmat och godis ökar. Kroppen hänger inte med på samma sätt som förr, säger Cathrine som är kostrådgivare och KBT-coach.

Lägg till bönor och frukt

De fem kvinnorna träffades varje vecka och turades om att laga god och nyttig mat till varandra där måltiderna var baserade på ljust kött, fisk, grönsaker, linser, bönor, frön och nötter. Klubben blev en livsstil och i dag har Zaras vänninor lyckats äta sig till både bättre hälsa och form.

LCHF efter 40 är på många sätt en traditionell LCHF-kost där man fokuserar på att äta proteiner som kött, fågel och fisk tillsammans med naturliga fetter. Skillnaden är att man äter mer kolhydrater i form av bönor, linser och frukt. Ju äldre vi blir desto mer gynnas vi av lågkolhydratskost som håller blodsockret jämnt och vikten hälsosam.

– Alla går ner i vikt med den här kosten. Vissa går ner snabbare än andra men huvudsaken är att alla upplever att de orkar mer, får bättre hy, glansigare hår och att magen fungerar bättre. Det viktigaste är att sluta med socker och snabba kolhydrater och börja äta bra proteiner, fetter och en liten del långsamma kolhydrater, säger Cathrine.

– När man blir äldre inser man snabbt att man inte kan leva på fluffmat längre. Ämnesomsättningen går ner och man blir mer insulinkänslig med övergångsbesvär och humörsvängningar som följd. Därför är det viktigt att äta näringstät mat och hålla ett jämnt blodsocker, säger Cathrine.

 

"Undvik lattefällan"

Är du över 40 år är det dessutom ännu viktigare att undvika mjölkprodukter och äta mer av naturens eget östrogen, fytoöstrogen, som finns naturligt i linfrön och sojaprodukter.

– Vuxna kvinnor äter generellt alldeles för mycket laktos, lattefällan är ett typiskt exempel. När vi blir äldre har vi inte samma enzymer i magtrakten, de bryts ner i takt med att vi åldras. Vi hanterar alltså inte laktos på samma sätt som när vi var yngre. Sojamjölk är ett bättre val, säger Cathrine.

Det här ska du äta

Kosten är lik LCHF men du äter fler komplexa kolhydrater som frön, nötter och baljväxter.

Frön. Naturliga källor till fytoöstrogener som håller hormonerna i balans.

Protein. Kroppens byggstenar som finns i kött, fågel, fisk, soja och nötter.

Färska grönsaker. Fulla av vitaminer och mineraler. Också en bra källa till fibrer.

Bönor och baljväxter. Innehåller järn, kalcium, proteiner och kolhydrater med lågt GI-värde.

Bär. Fulla med bra antioxidanters som skyddar mot åldrande och förbättrar syn.

Fett. Var inte rädd för fett! Olivolja, omega 3, riktigt smör och koksfett är alla bra fettkällor.

Här är maten du ska undvika

Socker. Överkonsumtion av socker och raffinerade kolhydrater har förknippats med högre risk för sjukdomar som diabetes, hjärt-kärlsjukdomar och bröstcancer. Äter du socker hamnar du oftast i en ond cirkel med mera sug efter socker och snabba kolhydrater.

Frukt och fullkorn. Ät måttligt av dessa livsmedel, gärna tillsammans med bra proteinkällor så behöver du inte oroa dig för högt blodsocker.

Lightprodukter. Undvik margarin och lightprodukter helt och hållet. Satsa på bra kvalitet.

Härdat fett. Få dina viktiga fetter från källor som fisk, nötter och olivolja.

Mjölkprodukter. Med åldern har kroppen allt svårare att bryta ner laktos. Mjölksocker påverkar ditt humör och blodsocker. Byt till sojamjölk.

Så funkar kroppen efter 40

Många kvinnor upplever att kilona smyger sig med åren. Faktum är att ju äldre vi blir desto sämre blir vår ämnesomsättning. Förutom att bli mer insulinkänslig minskar även vår förmåga att bryta ner laktos på samma sätt. Lösningen är att hålla kosten näringstät och utesluta socker och snabba kolhydrater.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här