En timmes cykling i normalt tempo, 15 km/timme, motsvarar cirka 8000 steg.
1 av 2: En timmes cykling i normalt tempo, 15 km/timme, motsvarar cirka 8000 steg.
"Att cykla har högre intensitet än att promenera, du blir mer andfådd, lite svettig och hjärtat jobbar hårdare. Vill du bränna fett är cykling bra, energiförbrukningen ökar när du höjer intensiteten", säger Erik Hemmingsson, forskare vid Karolinska Institutet.
2 av 2: "Att cykla har högre intensitet än att promenera, du blir mer andfådd, lite svettig och hjärtat jobbar hårdare. Vill du bränna fett är cykling bra, energiförbrukningen ökar när du höjer intensiteten", säger Erik Hemmingsson, forskare vid Karolinska Institutet.

Damma av hojen och cykla dig smal och frisk

Att cykla är enkel och effektiv vardagsmotion.

Med en daglig hojtur blir du av med kilon och minskar risken för allvarliga sjukdomar.

Det skulle göra mirakel för folkhälsan om fler cyklade. Vi behöver inte fler gym-kedjor utan att människor rör på sig i vardagen. Fysisk aktiv transport, som att cykla till jobbet, är det enklaste sättet, säger Erik Hemmingsson, forskare vid Karolinska Institutet.

Att cykla till och från jobbet, eller delar av vägen, är inte bara enkelt. Det är också effektivt.

Forskning har visat att om du cyklar till och från jobbet varje dag kan du minska risken för hjärt-kärlsjukdomar, cancer och diabetes.

Effektivt att cykla

Förbättrad sömn och minskade stressnivåer är andra positiva effekter. Cykling är också effektivt mot migrän, depression och övervikt.

- Att cykla har högre intensitet än att promenera, du blir mer andfådd, lite svettig och hjärtat jobbar hårdare. Vill du bränna fett är cykling bra, energiförbrukningen ökar när du höjer intensiteten.

Cykling är ändå skonsamt eftersom belastningen är låg. Det är dessutom billigt och bra för miljön.

Du behöver inte ens ha träningskläder på dig när du cyklar, men om du svettas mycket kan det vara skönt. Att cykla till och från jobbet som daglig motion är en realistisk vana.

- Motion är som läkemedel, det funkar bara så länge du tar det. Du behöver en ny dos varje dag för att det ska vara effektivt, säger Erik Hemmingsson.

Passa på att pimpa hojen: 

Barnstol

Vill du cykla men ändå kunna lämna av barnen på väg till jobbet? Det kan du enkelt göra om du har en cykelbarnstol eller cykelvagn.

Sadel

Du kan byta ut sadeln om den du har inte är bekväm. Välj en variant som passar dig, det finns allt från hårda och smala till breda och mjuka sadlar.

Pump och lagningskit

Ett litet kit för att laga punktering och en pump är smidigt att ha när olyckan är framme.

Hjälm

En hjälm är bästa livförsäkringen när du cyklar. De två vanligaste modellerna är den sportiga med många ventilationshål och skatehjälmen. Nu finns det också varianter som är klädda och ser ut som en hatt eller keps.

Lyse och reflexer

Din näst bästa livförsäkring är ett bra lyse och reflexer. Det finns tre olika sorters lysen, som drivs av antingen batteri, magnet eller dynamo. Ha gärna reflexväst eller reflexband om du cyklar i trafiken.

SÅ MYCKET KAN DU GÅ NER I VIKT

* Hur mycket du kan gå ner i vikt är individuellt. Men grovt räknat kan du gå ner två kilo per månad om du cyklar en timme varje dag, går 4 000 steg i vardagen utöver det samt äter en kost som innehåller max 1 800 kalorier per dag.
* En timmes cykling i normalt tempo, 15 km/timme, motsvarar cirka 8 000 steg.

TÄNK PÅ DET HÄR OCKSÅ!

* Cykelkorg. Praktiskt för förvaring av väska eller matkasse. Ett annat alternativ är en sidoväska. Vissa kan även användas som vanlig väska.

* Ringklocka. Liva upp cykeln med en ny ringklocka, det finns en del färgglada godingar att välja mellan.

* Sadelskydd. Ett sadelskydd är praktiskt när det har regnat och kan vara skönt för rumpan.

* Cykeldator. Med en cykeldator kan du mäta distans och hastighet. Med mer avancerade modeller kan bland annat pulsband och GPS också ingå.

* Flaska och hållare. Vattenflaska och hållare är bra om du cyklar en längre sträcka och behöver fylla på med vätska.

* Stänkskärmar. Slipp fläckar på kläderna. Investera i stänkskärmar om din cykel inte redan har det.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande