D-vitaminbrist kan ge trötthet &amp; depression<br />

<strong>Piggare.</strong> Linda Gustafsson Bodén äter en kapsel med D-vitamin från fårull var tredje dag. "Det har betytt jättemycket för mig, jag betalar gärna extra för att äta extra D-vitamin", säger hon.

Foto: Anna Sigge

1 av 6: <strong>Piggare.</strong> Linda Gustafsson Bodén äter en kapsel med D-vitamin från fårull var tredje dag. "Det har betytt jättemycket för mig, jag betalar gärna extra för att äta extra D-vitamin", säger hon.

<strong>Tabletter som innehåller D-vitamin</strong><br>Det finns tillskott i form av både kapslar och tabletter. Överläkaren Mats Humble menar dock att det är viktigt att se till att det är vitamin D3 man får i sig - då det är den som fungerar bäst för människor. Det är också vitamin D3 som människan själv bildar när man är ute i solen.

2 av 6: <strong>Tabletter som innehåller D-vitamin</strong><br>Det finns tillskott i form av både kapslar och tabletter. Överläkaren Mats Humble menar dock att det är viktigt att se till att det är vitamin D3 man får i sig - då det är den som fungerar bäst för människor. Det är också vitamin D3 som människan själv bildar när man är ute i solen.

Fet fisk som makrill innehåller D-vitamin.

Foto: Johanna Svensson

3 av 6: Fet fisk som makrill innehåller D-vitamin.

Ost innehåller D-vitamin.

4 av 6: Ost innehåller D-vitamin.

Mellanmjölken är rik på D-vitamin.

Foto: Roger Vikström

5 av 6: Mellanmjölken är rik på D-vitamin.

Havredryck innehåller också D-vitamin.

6 av 6: Havredryck innehåller också D-vitamin.

D-vitaminbrist kan vara boven till trötthet och depression, enligt forskning.

Linda Gustafsson Bodén, 35, led tidigare av D-vitaminbrist. Hon känner igen besvären. I dag äter hon tillskott.

- Det är som dag och natt, nu mår jag jättebra, säger hon.

Andra har också läst

Våren är på väg. Bakom oss lämnar vi vintern med få soltimmar. Men bristen av supervitaminen under vinterhalvåret kan orsaka vårdepression och trötthet.

Däremot finns det sätt som kan motverka både delarna - det stavas D-vitamin.

- D-vitamin kan vara bra mot trötthet, depressioner och immunförsvaret, säger Mats Humble, överläkare vid psykiatrin på Universitetssjukhuset i Örebro.

Förbättrat tillstånd

I en ny studie publicerad i tidskriften Australian and New Zeeland Journal of psychiatry visar resultatet att de deprimerade personerna som fick ett tillskott med vitamin D fick ett förbättrat tillstånd i jämförelse med de som inte fick det.

- Det är en välgjord studie som visar att D-vitamintillskott har effekt mot depression, säger Mats Humble.

- Mitt intryck är att många patienter som klagar över trötthet blir bättre när de får D-vitamin.

Mats Humble rekommenderar därför alla att äta ett tillskott med Vitamin D under vinterhalvåret - bland annat för att slippa trötthet och depression. Naturligt får vi i oss vitaminen genom solen under sommaren, men också i mat som fet fisk.

Trött och deprimerad

Linda Gustafsson Bodén, 35, som bor utanför Borås, har haft brist på D-vitamin. Förra året fick hon det bekräftat från läkaren. Hon kände sig då både trött och deprimerad.

- När livet går ut på att jobba och sova när man är i 30-årsåldern är något tokigt, säger hon.

Förra året började hon äta kapslar med D-vitamin.

- I dag är jag oerhört mycket piggare, har energi och livsglädje. Jag tror inte på vårtrötthet, jag tror det är brist på D-vitamin. Jag rekommenderar alla att äta ett tillskott, säger hon.

Så mycket D-vitamin behöver vi

Behovet varierar av faktorer som ålder och kön. Livsmedelsverket ger följande rekommendationer i dagsläget:

Barn under två år: 10 mikrogram/dag.

Barn över två år och vuxna: 7,5 mikrogram/dag.

Gravida och ammande: 10 mikrogram/dag.

Personer över 60 år: 10 mikrogram/dag.

Enligt Europakommissionen är det riskfritt att äta upp till 50 mikrogram per dag.Källa: Livsmedelsverket och Europakommissionen

Så får du i dig D-vitamin

Mat som innehåller D-vitamin

Fet fisk som makrill, lax, strömming, äggula, kantareller, margarin, ost och mjölkprodukter.

Drycker som innehåller D-vitamin

Havredryck - Oatly.

Dryck - Vitamin Well Reload/Defence.

Havredryck - Carlshamn.

Risdryck - Carlshamn.

Mellanmjölk.

Tabletter som innehåller D-vitamin

Det finns tillskott i form av både kapslar och tabletter. Överläkaren Mats Humble menar dock att det är viktigt att se till att det är vitamin D3 man får i sig - då det är den som fungerar bäst för människor. Det är också vitamin D3 som människan själv bildar när man är ute i solen.

Solen

Huden bildar automatiskt D-vitamin i solen. Men det är viktigt att vara försiktig med solandet - det är lätt att bränna sig.

Källor: Livsmedelsverket, Vitamin Well och överläkaren Mats Humble.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här