Pigg och frisk. Cecilia Hedin, 47, från Eksjö mår mycket bättre sedan hon börjat äta mer D-vitamin. <br>Foto: Leif Gustafsson
Pigg och frisk. Cecilia Hedin, 47, från Eksjö mår mycket bättre sedan hon börjat äta mer D-vitamin.
Foto: Leif Gustafsson

D-vitamin -  frisk i höst med supervitaminet

För att hålla dig frisk och pigg under höstmörkret är det extra viktigt att äta D-vitamin.

Därför har Nordiska näringsrådet nu höjt sina rekommendationer.

- Jag känner mig friskare när jag äter mer D-vitamin, säger 47-åriga Cecilia Hedin.

Vitamin D brukar kallas supervitamin på grund av sina många goda egenskaper. Användare ska bli piggare och gladare än de med brist. Bland annat är det en viktig källa för att motverka depression och trötthet.

- Det är väldigt viktigt. Har man brist på D-vitamin så löper man också en ökad risk för att få benbrott eftersom man får skeletturkalkning, säger Lars Ståhle, överläkare på Huddinge sjukhus.

Enligt flera studier kan D-vitaminbrist leda till förhöjt blodtryck och öka risken för cancer eller hjärt- och kärlsjukdomar.

Det nordiska näringsrådet har vägt samman de studier som finns och presenterade sina resultat på en stor konferens i Köpenhamn i går.

Höjer rekommendationen

Både Danmark, Finland, Norge, Sverige, Färöarna, Grönland och Åland höjer de nordiska näringsrekommendationerna för hur mycket D-vitamin vi ska få i oss varje dag:

Personer över 74 år bör fördubbla sitt dagliga intag - från tio till tjugo mikrogram.

Barn över två år och vuxna bör äta 10 mikrogram per dag, jämfört med den tidigare gränsen på 7,5 mikrogram per dag.

Eftersom den främsta källan till D-vitamin är solen, är det extra viktigt för personer som bor på nordliga breddgrader att få i sig det genom maten.

- Vi kan inte bilda vitaminet själva, utan det måste tillföras med födan. När man tar upp D-vitamin måste först omvandlas dels i njurarna och dels i huden. När det omvandlas i huden krävs solexponerad hud för att man ska kunna bilda aktivt D-vitamin, säger överläkaren Lars Ståhle.

Varnar för överdos

Vitaminet finns i fet fisk, som makrill och sill, samt i lättare mejeriprodukter. Det finns även i kosttillskott, men läkemedelsverket varnar för att man inte ska äta mer D-vitamin än vad de rekommenderar.

- Det är direkt farligt i för höga doser eftersom det leder till kalciumlagringar i njurarna, säger Lars Ståhle.

47-åriga Cecilia Hedin från Eksjö driver en blogg som handlar om kost och träning.

Hon märker en stor skillnad på hur hon mår nu jämfört med när hon inte fick i sig tillräckligt med vitamin D.

- Den här tiden på året, kring slutet av september, brukar jag börja äta extra mycket D-vitamin. Det håller mig frisk under hösten, säger Cecilia Hedin.

 

LÄS OCKSÅ:

D-vitamin – riskerar du brist och behöver tillskott?

Tecken på D-vitaminbrist

D-vitamin reglerar kalkbalansen i skelett och tänder.

Långvarig brist på D-vitamin kan orsaka rakit, engelska sjukan, hos barn, vilket visar sig som mjukt och missformat skelett, och benuppmjukning, osteomalaci, hos vuxna.

Allvarlig brist på D-vitamin kan orsaka kramper. Detta är mycket ovanligt i Sverige.

Nyare forskning tyder också på att D-vitaminbrist har betydelse för uppkomsten av andra sjukdomar.

Källa: Livsmedelsverket

Grupper som ligger i riskzonen:

Personer över 60 år

Småbarn under 2 år

Personer som sällan vistas utomhus i solen

D-vitaminbrist ökar risken för:

Infektioner

Depression

Benskörhet

Cancersjukdomar

Diabetes

Högt blodtryck

Hjärt-kärlsjukdomar

Så här mycket behöver du

Så här mycket D-vitamin bör du få i dig varje dag:

10 mikrogram för barn över två år och vuxna upp till 75 år.

10 mikrogram för gravida och ammande.

20 mikrogram för personer över 75 år.

Källa: Livsmedelsverket och de nya

nordiska närings- rekommendationerna

Här hittar du D-vitaminerna:

Fisk, speciellt fet fisk som lax, sill och makrill.

Mini-, lätt- och mellanmjölk, eftersom de alltid berikas med D-vitamin. Ofta berikas också osötad lättfil och lättyoghurt.

Margarin, eftersom de alltid berikas med D-vitamin.

Ägg och kött innehåller också en del D-vitamin.

Källa: Livsmedelsverket.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + varma tights från Röhnisch. Köp nu!