Cykla dig i toppform

CYKELFANTAST. Elna Dahlstrand njuter av ett träningspass på cykeln.

Foto: Johan Heikensten

CYKELFANTAST. Elna Dahlstrand njuter av ett träningspass på cykeln.

Socialt, lättillgängligt och extremt bra träning. Allt fler upptäcker cykling som motionsform.
Är du också sugen på fart? Cykeltränaren Mattias Reck ger dig sina bästa tips för att komma igång.

Andra har också läst

När man cyklar jobbar flera av kroppens största muskler, som rumpan och låren, vilket gör att också kroppens viktigaste muskel – hjärtat – får en rejäl work out varje gång du hoppar upp i sadeln. För att få bra flås och bränna fett är cykling alltså idealt.


– Det är lätt att få hög puls och det är grunden för bra konditionsträning, säger Mattias Reck som är Vätternrundans träningsexpert och huvudtränare för Sveriges bästa cykellag.


Själv cyklar han tre gånger i veckan – två kortare pass på vardagskvällarna och ett längre på söndagen.


Tempo och action

Det sociala i sporten lockar honom, liksom naturupplevelserna som kommer på köpet.


– Förutom att jag älskar tempo och action tycker jag också om att man kommer så mycket längre när man cyklar än när man till exempel springer. Om man bara är lite van kan man mycket väl cykla runt sex mil på en lördag eller söndag. Det klarar de flesta. Då kan man också stanna på ett mysigt fik någonstans.


Lättillgängligt

Träningen är lättillgänglig. Dels är det enkelt att hoppa på cykeln och ge sig ut när som helst utan några tider att passa, dels är cykling så skonsamt att de flesta klarar av det.


– Det ska mycket till för att du inte ska kunna cykla. Cykeln bär ju upp din kroppsvikt så en person som är otränad, överviktig eller skadad kan ändå oftast cykla. Om man är nybörjare vad gäller konditionsträning orkar man nästan inte springa så då är cykling otroligt bra.


– Bara man skyndar långsamt så att man inte får ont i knäna är det skonsamt på alla sätt och vis, så länge du inte trillar.

FAKTA

KOST


Om du är ovan vid längre pass använder kroppen hellre kolhydrater än fett som energikälla. Det är när kolhydraterna är slut som du går in i väggen. Efterhand kommer du märka att du kan köra längre utan att bli hungrig, vilket betyder att din fettförbrän- ning blivit bättre.
När du ska vänja dig vid långa pass: Ät ett stadigt mål kvällen före och en rejäl frukost innan du ger dig ut. Ta sedan med dig energikakor, banan, nötter eller choklad. De flesta dricker för lite. Ha alltid med vatten och drick en slurk varje kvart. Vid korta pass: Ät som vanligt. Det är inte viktigt att slänga i sig mat direkt efter ett kort pass om du tränar två, tre gånger i veckan. Tvärtom är det bättre att återställa vätskebalansen men vänta lite med att äta så att du inte saboterar en del av det träningsstimuli som finns kvar i kroppen efter ett pass.

UTRUSTNING


Skippa de vanliga sportaffärerna och gå till en riktig cykelhandlare som vet hur man ställer in en cykel till någon. Vi är olika byggda och det är viktigt att sitta rätt för att det ska bli roligt. I dag finns det modeller för alla kroppar och preferenser. En cykel som du både kan träna på och cykla till jobbet med behöver kosta ungefär 10 000 kronor. Med hjälp av olika däck kan samma cykel ge dig njutning året runt. Ha självklart alltid hjälm. Ta med pump, slang och däckavtagare om du skulle få punktering (det händer dock extremt sällan).

VILA


Vila och återhämtning är absolut viktigt men de flesta av oss tränar ju för lite. Om du börjar cykla tre dagar i veckan kommer du bara känna att du blir piggare, sover bättre och får bättre aptit – du behöver inte tänka på att vila extra mycket.

KLÄDER


Ha alltid tajta kläder. I början kan du använda vanliga träningsskor, men vill du cykla mycket är det bra att köpa skor som sitter fast i
pedalen så blir det lättare, säkrare och skönare.
Om du redan har löparkläder kan du använda mycket av det,
men att cykla utan cykelbyxor med mjukt skinn i rumpan är inte skönt.
En cykeltröja är inte särskilt unik förutom att den har fickor på ryggen där du kan ha mobil, extraslang och något att äta. Arm- och benvärmare kostar inte mycket men är otroligt bra att ha.
Toppa med en vindjacka som tål lite regn så är du redo att köra.

HÅLLNING


Sitt bekvämt i sadeln utan att hänga på styret. Slappna av i axlarna och armarna. Kroppens lutning fram mot styret behöver inte vara särskilt aggressiv, då är det lätt att få ont i nacken. Sitt inte högre än att du kan trampa runt pedalerna utan att gunga i sadeln, benet ska inte vara helt sträckt i nedersta läget. En lätt spänning i bålen kommer automatiskt. Det pratas mycket om att man ska försöka trampa hela varvet runt men det finns de i världseliten som bara trampar ner så det viktigaste är att göra det som känns bra.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här