"Chips inte onyttigare än husmanskost"

Ett par tusen snackssaliga träffas i Göteborg den här veckan för att snacka trender och inte minst hitta sätt att sudda ut en image av ohälsa.

– Chips är inte onyttigare än husmanskost, hävdar produktutvecklingsdirektör Anders Andersson.

- Det är bland det mest idiotiska, och mest lögnaktiga, jag hört. Det är så man mår illa. Chips-illa, säger Expressens medicinreporter Anna Bäsén.

- Snacks som chips och ostbågar är bland det sämsta du kan sätta i dig,  tillsammans med läsk och alkohol. Snacks är förrädiska, och en stor bov  bakom fetmaepidemin, säger Anna Bäsén. Så lite som halv påse chips  ger en normal svensk kvinna en fjärdedel av hennes dagliga energiintag -  och väldigt lite av nyttigheter som fibrer, vitaminer och mineraler. Då  förstår man hur väldigt lätt snacksandet leder till extrakilon. Att ens jämföra chips med svensk husmanskost, med potatis, rotfrukter och strömming, är helt galet, menar Anna Bäsén.

Enligt Anders Andersson, till vardags på Estrella, ökar försäljningen av chips och nötter och liknande produkter ständigt både i Västeuropa och USA.

– Det är konstigt, vi har haft överviktsdebatten i 20 år och ändå ökar försäljningen år efter år. Det handlar om tre till fem procent årligen, i bland sju, säger han.

Branschen tycks nu enig om att det är dags att göra produkterna mindre tveksamma för hälsan.

En tydlig trend

Vissa tillsatser ska tas bort och det ska satsas mer på naturliga produkter. Dessutom ska mer regionalt närodlat användas.

Detta är en tydlig trend, enligt experterna, och man gör det inte minst för att stämma i bäcken inför framtida eventuella politiska beslut i folkhälsans riktning.

– Folk blir mer och mer näringsmedvetna och myndigheter i många länder diskuterar ju både fett- och sockerskatter och skatter på salt, säger Anders Andersson.

"Mest ett spel för gallerierna"

Att branschen försöker städa upp bland tillsatserna lite grann är väl bra, tycker Anna Bäsén.
- Men hittills har snacksbranschens så kallade hälsointresse mest varit spel för gallerierna med vilseledande märkningar som"naturligt" och "GDA/rekommenderat dagsintag". Det är väl upp till bevis för branschen. Men jag är väldigt skeptisk, säger Anna Bäsén.

I Sverige säljs det salta snacks för över fyra miljarder kronor varje år.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Idun Minerals. Köp nu!