Byt ut mjölkchokladen mot mörk choklad

Socker i olika former gömmer sig lite här och var i vår vanliga mat.

Men du kan lätt byta ut gamla favoriter mot nyttiga och LCHF-vänliga alternativ.

Äter du mjölkchoklad - byt till mörk choklad

Mjölkchoklad innehåller i och för sig hälsosam kakao, men också ­massor av onödigt socker. Välj en mörk choklad som innehåller mindre ­socker. Välj helst en variant med 80 procents ­kakaohalt, men minst en med 70 ­procent.

 

 

Dricker du läsk - byt till mineralvatten

Läsk är värsta sötfällan. Det innehåller mycket socker och det är enkelt att hinka i sig flera glas utan att bli mätt. En 33 centiliters Coca-cola innehåller till exempel hela 11,5 sockerbitar, och ofta dricker vi mer än så.

Byt ut läsken mot mineralvatten. Dricker du mycket kan det vara en idé att investera i en sodastreamer, då slipper du släpa hem vatten och spar dessutom på miljön. Vill du ha lite smak kan du lägga i lime eller bär.

 

Foto: Foto: Serghei Platonov
Äter du ketchup - byt till tomatsås

Det är inte konstigt att många gillar ketchup, det innehåller nämligen en del sött. 100 gram innehåller 7,5 sockerbitar. Det kanske inte låter så mycket, men många äter ketchup till maten flera gånger i veckan. Det blir en hel del socker sammantaget.

Koka en mustig tomatsås och spara på burk. Grunden kan vara krossade eller passerade tomater på burk som du kryddar efter din smak. Tillsammans med färska basilikablad blir det riktigt mumsigt och mycket nyttigare.

 

Foto: Foto: Mathieu Boivin
Äter du fruktyoghurt - byt till turkisk yoghurt

Smaksatt yoghurt, med till exempel frukt eller vanilj, innehåller mycket socker. En tallrik kan innehålla upp emot åtta sockerbitar.

Satsa på en fet, mättande och ­osötad yoghurt. Turkisk eller rysk ­yoghurt är några bra ­alternativ. Ät med bär eller kryddor som kanel och ­kardemumma om du vill ha smak.

 

Foto: Foto: Joel Wåreus
Dricker du latte - byt till kaffe med grädde

Latte kallas av vissa för vuxen­välling. Fantaster kan dricka flera k­oppar om dagen och får då i sig mycket mjölk, som innehåller mjölksocker. En deciliter mjölk innehåller motsvarande en sockerbit så det blir lätt många sockerbitar per dag.

Byt ut till hederligt bryggkaffe, hippt droppkaffe eller en enkel espresso. Gillar du inte svart kaffe så kan du ha i en skvätt grädde, helst den fetaste varianten.

 

Foto: Foto: Kirill Polovnoy
Dricker du öl- byt till rött vin

En stor stark gör dig inte stark, snarare kan den bidra till viktuppgång. En starköl på 50 centiliter innehåller nämligen upp emot fem sockerbitar. Det är sockerarten maltos som finns i öl.

Vill du dricka alkohol är rött vin ett bättre alternativ. Det innehåller mindre socker, och även hälsosamma antioxidanter. I regel dricker du också mindre mängder.

 

Äter du lösgodis - byt till nötter

Att godis innehåller mycket socker känner du så klart till. Men det är extra lätt att lura sig själv med lösgodis och tänka att man bara ska köpa lite. Och så står du där i kassan med en påse som väger 357 gram.

Vill du ha något plockigt som du kan småäta på är nötter ett bättre alternativ. De innehåller mättande fett och nyttiga mineraler. Köp en färdig påse eller blanda själv. Var dock försiktig med de saltade nötterna, det kan bli för mycket salt.

 

Foto: Foto: Elena Elisseeva
Äter du glass - byt till bär med grädde

Gräddglass innehåller både fett och mycket socker, det är perfekt om du vill gå upp i vikt. Isglass och sorbet innehåller också massa socker, men ingen vettig näring.

Välj bär med en fett grädde till ­efterrätt i stället. Bären ger dig ­vitaminer och antioxidanter, och bara en liten mängd kolhydrater. Fettet i grädden mättar och gör dig nöjd.

 

Äter du pannkaka med sylt - byt till pannkaka med bär

Vanliga pannkakor gjorda på vetemjöl innehåller mycket kolhydrater, lägger du till sylt så har du en sockerbomb. Det får blodsockret att åka bergochdalbana, och efter några timmar är du hungrig igen.

Gör LCHF-pannkakor, till exempel av ägg, grädde och fiberhusk. Servera med färska bär och vispad grädde.

 

Foto: Foto: Laura Flugga
Dricker du milkshake - byt till smoothie

Milkshake är inte något annat än en sockerbomb, och innehåller dessutom ofta tillsatser och färgämnen.

Byt ut till en mättande smoothie. Några förslag på ingredienser är bär, turkisk yoghurt, kokosmjölk, mandelmjölk, ingefära, lime, kardemumma, nötpasta, spenat, proteinpulver och kokosfett.

 

Foto: Foto: Zoonar Rf
Äter du söta flingor - byt till nöt- och frömüsli

Både flingor och müsli innehåller gryn och annat som inte ingår i LCHF. Dessutom innehåller många sorter socker i olika former.

Gör din egen müsli av nötter och frön i stället! Blanda till exempel linfrön, kokosflingor, pumpafrön och hassel­nötter. Testa att rosta din favoritblandning i ugnen om du vill ha mer smak.

 

Dricker du fruktjuice - byt till grönsaksjuice

Fruktjuice är lurigt eftersom vi alltid har fått höra hur nyttigt frukt är. Men vill du dra ner på kolhydraterna är det en bra idé att skippa apelsin­juicen till frukosten. Ett glas innehåller nämligen fruktsocker som motsvarar upp mot fem sockerbitar.

Ett bättre alternativ är grönsaksjuice. Du kan köpa till exempel färdig tomatjuice, men se upp för onödiga tillsatser. Eller så skaffar du dig en bra mixer eller juicepress och blandar din egen juice.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av ToppHälsa + trådlösa hörlurar från adidas. Köp nu!