Rött kött, socker och vitt mjöl kan orsaka hjärtkärlsjukdomar, diabetes och cancer. Enligt en ny studie ökar även risken för att bli deprimerad. Här är livsmedlen du ska undvika – och maten som gör dig glad.
Rött kött, socker och vitt mjöl kan orsaka hjärtkärlsjukdomar, diabetes och cancer. Enligt en ny studie ökar även risken för att bli deprimerad. Här är livsmedlen du ska undvika – och maten som gör dig glad.
Rött kött, socker och vitt mjöl kan orsaka hjärtkärlsjukdomar, diabetes och cancer. Enligt en ny studie ökar även risken för att bli deprimerad. Här är livsmedlen du ska undvika – och maten som gör dig glad.
Rött kött, socker och vitt mjöl kan orsaka hjärtkärlsjukdomar, diabetes och cancer. Enligt en ny studie ökar även risken för att bli deprimerad. Här är livsmedlen du ska undvika – och maten som gör dig glad.

Byt ut maten som gör dig deppig – 10 tips

Rött kött, socker och vitt mjöl kan orsaka hjärtkärlsjukdomar, diabetes och cancer. Enligt en ny studie ökar även risken för att bli deprimerad. Här är livsmedlen du ska undvika – och maten som gör dig glad.

Victoria Lagercrantz

Inflammationer är en viktig del av kroppens naturliga immunförsvar; med hjälp av inflammationer skyddas vi mot bakterier, virus och skadliga partiklar. Men med felaktig kost med mycket rött kött, socker, vitt mjöl och processad mat blir immunförsvaret ”överstimulerat”. Det kan på sikt orsaka kronisk inflammation som skadar blodkärlen.

Forskare har på senare år sett ett tydligt samband mellan dessa inflammationer och de vanliga sjukdomarna demens, hjärtkärlsjukdomar, diabetes och cancer.

 

Experten Charlotte Erlanson-Albertsson är professor i medicinsk och fysiologisk kemi i Lund. Foto: Foto: Christer Järeslätt

Enligt en ny omfattande Harvard-studie kan den inflammationsdrivande maten även göra oss deppiga. Risken ökar för depression och annan psykisk ohälsa, visar studien där man följt 43 685 amerikanska kvinnor i åldern 50–77 år sedan 1996.

Ingen hade haft diagnosen depression eller behandlats för depression när studien startade – men under studiens gång fick 2 594 kvinnor diagnosen.

 

Kvinnornas matvanor undersöktes vid sex tillfällen samtidigt som man tog blodprov för att spåra kronisk inflammation.

Resultat: Kvinnorna som åt en kost med mycket vitt mjöl, socker, rött kött och margarin samt drack sockrade drycker löpte 29-41 procent större risk att drabbas av depression än de som åt en sundare kost.

Det fanns ingen klar koppling mellan kroppsvikt och depression; en normalviktig löper lika stor risk att påverkas negativt av maten, enligt studien.

Klassisk medelhavskost – som domineras av kallpressad olivolja, grönsaker, baljväxter, örter, kryddor och frukt samt måttliga mängder fisk – minskar däremot inflammationsprocesserna i kroppen.

Den maten gör oss alltså gladare.

Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi i Lund, har läst Harvard-forskarnas artikel, som publicerades i tidskriften ”Brain, behaviour and immunity”.

– Studien är stor och mycket intressant. Den visar framför allt hur viktigt det är att vi börjar äta mer från växtriket, främst grönsaker. En kost som vi är skapta för, som vi utvecklats av och mått bra av både fysiskt och psykiskt.

– Samtidigt behöver vi minska på mängden rött kött, mjölmat, socker, färdigmat och snabbmat och livsmedel med högt GI.

 

Att den grönare, mer fiberrika och ursprungliga medelhavskosten påverkar vår psykiska hälsa positivt tror Charlotte Erlanson-Albertsson har att göra med två saker:

• Vi får i oss massor av antioxidanter som är hälsofrämjande för kroppens olika system och stärker oss mot sjukdomar.

• En ”grön” kost tar tid att spjälkas vilket innebär att tarmhormoner som stimulerar humöret – så kallade ”lyckohormoner” – frigörs. Mikrofaunan i tjocktarmen gynnas vilket också gör att vi känner oss mer tillfreds.

– Tarmarna trivs när de får jobba. En vit kost med mycket socker och vitt mjöl absorberas i övre tarmen och magen blir ”arbetslös”. Vi blir låga, trötta, energilösa – och riskerar att bli sjuka på sikt, förklarar professor Charlotte Erlanson-Albertsson.

 

GLAD AV GRÖN KOST. Den grönare, mer fiberrika och ursprungliga medelhavskosten tar tid att spjälkas vilket innebär att tarmhormoner som stimulerar humöret – så kallade ”lyckohormoner” – frigörs.

DEPPIG AV VIT KOST. Socker och vitt mjöl absorberas i övre tarmen och magen blir ”arbetslös”. Vi blir låga, trötta, energilösa. Kvinnor som äter en vit kost löper 29-41 procent större risk att drabbas av depression jämfört med de som äter en sundare kost, visar ny omfattande Harvard-studie.

BYT UT…

Kost som är inflammationsdrivande

1. Socker, läsk och sötsaker.

2. Vitt mjöl som finns i vitt bröd, vit pasta, vitt ris, bakverk.

3. Rött kött. Byt oftare ut mot grönsaker, baljväxter, rotfrukter och fisk.

4. Snabbmat, färdigmat, pulverprodukter. Har ofta högt GI (höjer blodsockret snabbt) och innehåller tillsatser.

5. Margarin. En ”nyckelprodukt” som bidrar till att utveckla inflammationer, enligt den nya studien.

SATSA PÅ…

Kost som är inflammationshämmande

1. Gröna bladgrönsaker som broccoli, spenat, grönkål med mera. Extremt rika på antioxidanter och andra ämnen som främjar kroppens friska processer.

2. Övriga grönsaker, baljväxter, örter, rotfrukter, frukter, bär och nötter.

Ju starkare färger desto mer antioxidanter som rustar oss mot stress och sjukdomar. Blåbär, björnbär, jordgubbar och rödbetor är till exempel tydligt inflammationslindrande. Även nötter är bra; de fleromättade fettsyrorna skyddar mot inflammation.

3. Olivolja. Innehåller växtkemikalier med antiinflammatorisk verkan. Rik på enkelomättade fetter som sänker nivån av blodfetter och motverkar åderförkalkning.

4. Kryddor. Ingefära, vitlök, gurkmeja, curry, chili och kanel är exempel på kryddor som anses mota bort inflammationer.

5. Kaffe, vin och kakao.

• Kaffe: Växtkemikalier har antiinflammatorisk verkan. Innehåller också flavonoider som skyddar mot cancer.

• Vin, helst rött: Alkoholen samt växtkemikalier i druvskalen anses motverka inflammationer – förutsatt att man dricker i små mängder.

• Mörk choklad (med kakaohalt på minst 70 procent). Antioxidanterna i kakaon stärker oss mot inflammationer och motverkar åderförkalkning.

Källor: Studien ”Inflammatory dietary pattern and risk of depression among women”. Boken ”Maten som stärker vår hälsa” av Charlotte Erlanson-Albertsson.