Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 23 mar 2012 08:41

Bygg upp din inre motivation här och nu

Motivationsexperten Nina Jansdotter gillar post-it-lappar med peppande ord.

Motivationsexperten Nina Jansdotter gillar post-it-lappar med peppande ord.

Foto: Sara Strandlund

Bara du har makt över din form. Vässa din mentala styrka med motivationsexperten Nina Jansdotters sjustegsraket. Ett smart knep är att sätta upp post-it-lappar med peppande ord som beskriver ditt nya jag.

Motivationsexprten  Nina Jansdotters 7 enkla steg till träningslust

 

Hitta viljan

Viljan att träna måste komma inifrån. Vad vill du egentligen med din ­träning?

Börja på det existentiella planet för att hitta motivationen. Skilj på vad andra tycker, och vad som kommer från dig själv.

Finn det som triggar dig och fokusera på det.

 

Sikta inte för högt

Det är lätt att tänka allt eller inget. Men det fungerar sällan att gå från ingen ­träning alls till sex gånger i veckan.

Att börja träna regelbundet innebär att man måste ändra sina vanor. Det är viktigare att sätta ett realistiskt mål på kanske två dagar i veckan.

Ju längre du lyckas fortsätta träna ­desto mer blir det en vana och en ­naturlig del av ditt liv.

 

Varje ­träningspass är en seger

Varje träningspass är bra. Du vet inte hur det blir under resten av veckan, men idag tränar du.

Bryt ner målet i mindre delar i stället för att redan i början av veckan ha ångest inför en hel veckas träning.

 

Hitta din ­basträning

Träningen måste utgå från din ­personlighet. Om du avskyr att springa men tycker om att åka ­roller­blades - gör det i stället. Om du hellre dansar än cyklar, gör det.

Din basträning ska kännas rolig. Lagsporter kan vara motiverande för vissa, medan andra njuter av att få tid för sig själv.

Om du har ett arbete med fasta tider är det lättare att boka in ­träning.

 

Hitta din ­trigger

Vad peppar dig? Ta hjälp av tränings­appar, sidor och ­forum på nätet. Där kan du lägga upp ditt tränings­program och bli ­motiverad av andra.

Ny utrustning kan vara ­moti­verande, att få gå på gymmet med den nya snygga ­träningstoppen ­eller testa ­pulsmätaren i löparspåret.

Att anmäla sig till ett lopp kan också vara en sådan morot.

 

Lura dig själv

Minska kraven och tänk att du bara ska ut en kort sväng och jogga lite.

Väl ute tar du det långa ­varvet och känner dig extra nöjd efteråt.

 

Visualisera

Se ditt nya jag framför dig redan innan du är där. Hur mår du? Hur ser du ut?

Du kan även klippa ut och göra en visionboard med bilder och ord som symboliserar dessa känslor och som inspirerar dig i din ­träning.

 

Besegra motivationsfienderna

 

5 fällor att se upp för

1. "Jag har inte tid" 

När du väl fått in en rutin för ­träningen kan du ­prioritera den, och ta dig tid. Gör det på bekostnad av ­halv-effektiv tid då du annars skulle ­suttit framför datorn på kvällen.

Prioritera träningen! Den gör dig dessutom mer effektiv, så kanske tjänar du in tiden i ­längden?

 

2. "Det händer inget ändå" 

I början ser och känner du ­kanske förändring av träningen, och ­förhoppningarna är höga.

Efter ett tag kan du känna att du står still, men det gör du inte. Det är nu du ska ligga i och befästa ­träningen som en del av din ­vardag - då kommer du att se resultat.

Om löparrundan eller tyngderna på gymmet känns för lätta - trappa upp! Kanske är du redo för nya ­utmaningar?

 

3. "Jag har inte råd" 

Även om du helst skulle ta privata ridlektioner eller anlita en personlig tränare för att nå toppformen så kan träning vara nästan helt gratis.

Ut och spring eller ta en power­walk - eller testa Kom igångs hemma­övningar på sidan 35.

 

4. "Jag lever ändå så dåligt" 

Även om du varken har tid eller lust att ändra på kosten eller livsstilen i övrigt så är det bättre att träna än att inte göra det alls.

Du måste inte lägga om allt på en gång. Att träna är det ­viktigaste ­steget i rätt riktning - det andra ­kommer sedan. Träna även om du röker och festar på helgerna.

När du fastnat för träningen är det mycket möjligt att det blir ditt nya beroende.

 

5. "All träning är tråkig" 

Alla aktiviteter där du rör på dig ­bränner energi. Rannsaka dig själv och se om du inte kan hitta något där du rör dig som är kul, Paintball är exempelvis riktigt jobbigt.

Försök att välja aktiva umgängesformer, som att gå en långpromenad i snabbt tempo med en vän.

 

Vad motiverar dig att träna?

 

Foto: Foto: Johanna Berglund

Sofi Nilsson, 18, studerar, Stockholm.
- Jag har tränat hela mitt liv, så för mig känns det konstigt att inte träna. Förut spelade jag handboll men slutade på grund av en skada. Nu när jag tränar på gym är musiken viktig för att hålla motivationen uppe. ­Peppande musik är jätteviktig, utan musik tappar jag intresset snabbt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Foto: Johanna Berglund

Danijela Hodges, 38, redigerare inom ­tv-produktion, Stockholm.
- Jag måste träna något jag tycker är roligt. ­Vill man gå ner i vikt är det inte nödvändigtvis bara att springa som hjälper. Att boxas kan bränna mer kalorier, och man glömmer att det är konditionsträning. Så funkar det i alla fall för mig. Välj en träningsform som passar dig och som du tycker är rolig.