NYTT ÅR - NYA VANOR. Det tar bara 21-29 dagar att bryta en livslång vana enligt hjärnforskare. Så redan i februari kan du infria ditt nyårslöfte!
NYTT ÅR - NYA VANOR. Det tar bara 21-29 dagar att bryta en livslång vana enligt hjärnforskare. Så redan i februari kan du infria ditt nyårslöfte! Foto: Photographer: B-D-S

Bryt en vana och håll nyårslöftet!

Har du svårt att hålla nyårslöften? Håll ut - det tar bara tre veckor att bryta en vana.
- Det gäller att se resultatet framför sig, säger förändringskonsulten Torben Wiese.
Första steget. Foto: Foto: Jonathan Ross

Att avge nyårslöften är populärt, men redan i mars brukar folk bli skamsna. Tiden räckte visst inte till för träningen och röksuget blev olidligt efter bara några dagar.


Den danska förändringskonsulten och författaren Torben Wiese är expert på hur vi bryter vanor.


- Vi håller oss till gamla vanor för då sparar hjärnan energi. Vi tar alltid per automatik det behagliga framför det ovana och obehagliga. Men hjärnforskare har kommit fram till att det faktiskt bara tar 21 till 29 dagar att bryta en vana, säger han.


Fokusera på de små målen

Hemligheten är att fokusera på de små målen i stället för den stora visionen.


- Man ska ha ett huvudmål, själva nyårslöftet. Det gäller att se resultatet framför sig. Varför vill jag göra det här, vad kommer- det att ge mig? Det är där motivationen finns. Men en stor succé bygger också på små succéer. Även stora företag som Volvo och Ikea har massa små segrar bakom sig, säger Torben Wiese.


Stefan Pettersson är mental coach. I sitt arbete har han hjälpt många förbi just den första svåra tiden.


- Det är som en raket som startar från jorden. 80 till 90 procent av all bensin går åt till startsträckan. Men väl där uppe flyter den fram. Då gäller det bara att hålla rätt kurs, säger han.

FAKTA

Experten: Håll ut i tre veckor


Stefan Pettersson, mental coach:
• Skippa ordet ”borde” . Rätt tid att starta är alltid nu. Problemet är ofta att man inte VILL hålla sitt nyårslöfte. Man tycker bara att ”man borde”.
• Håll ut. De tre första veckorna är det kämpigt.
• Tänk nu. Mål är i framtiden, projekt är nu. Det gäller att inte ta den där chokladkakan nu. Det gäller att inte ta den där ciggen nu. Man kommer ingen vart genom att visualisera ett mål utan att förankra det i nuet.
• Berätta för din omgivning. Involvera folk du känner. Man hittar alltid anledningar att slippa göra något. Men har man flera stycken som följer en, då måste man förklara sig för dem också. De dagar man är nere kan omgivningen bli ett stöd.
• Ge inte upp vid nederlag. Det är bara att gå på igen, och igen.
• Tänk efter. Tänk varje kväll ut något som du har gjort bra och något som du kan göra bättre i morgon.
• Undvik dötid. Hjärnan behöver motion. När du sitter och gör ingenting blir röksuget extra jobbigt. Men sysselsätter du dig skiftas fokus.
• Tänk på framgångar. Alla har lyckats med någonting. Vad har du tidigare lyckats med? Hur gjorde du då?

Sätt upp tydliga delmål


Torben Wiese, förändringsexpert :
• Hitta motivationen. Man ska ha ett huvudmål, själva nyårslöftet. Det gäller att se resultatet framför sig. Varför vill jag göra det här, vad kommer det ge mig?
• Skapa delmål. En stor succé bygger på små succéer.
• Påminn dig själv. Fyll din bostad med små post it-lappar med uppmuntrande ord fram till målet. Skicka sms till dig själv. Det är små saker som hjälper till, små ”reminders”.
• Tänk smått. Börja med det minsta du kan göra. Känns det oöverstigligt att gå ut och springa? Sätt på dig gympaskorna. Steget till att sedan gå ut blir då mycket mindre.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!