VÄNNER – OCH AFFÄRSPARTNERS. Emy och Cilla startade ett skoföretag som blev väldigt framgångsrikt. Men mitt i framgången drabbades Cilla av cancer och gick bort.
1 av 4: VÄNNER – OCH AFFÄRSPARTNERS. Emy och Cilla startade ett skoföretag som blev väldigt framgångsrikt. Men mitt i framgången drabbades Cilla av cancer och gick bort. Foto: Samuel Ahlin
DRIVER FÖRETAGET VIDARE. Det mesta handlar om skor för Emy Blixt. Hemma i huset i Enskede finns det skor överallt och i alla färger. Det är också där Emy skapar de flesta av de nya modellerna.
2 av 4: DRIVER FÖRETAGET VIDARE. Det mesta handlar om skor för Emy Blixt. Hemma i huset i Enskede finns det skor överallt och i alla färger. Det är också där Emy skapar de flesta av de nya modellerna. Foto: Christian Örnberg
Sarah Jessica Parker i ett par av skorna.
3 av 4: Sarah Jessica Parker i ett par av skorna. Foto: Enrique Rc, Pacificcoastnews.Com
OLIKA STYRKOR. Cilla var bäst på ekonomi och administration, så hon blev vd i företaget, Emy tog hand om produktutveckling och design. I dag driver Emy företaget vidare och har tio anställda.
4 av 4: OLIKA STYRKOR. Cilla var bäst på ekonomi och administration, så hon blev vd i företaget, Emy tog hand om produktutveckling och design. I dag driver Emy företaget vidare och har tio anställda. Foto: Samuel Ahlin

Bröstcancern slog till mitt i framgångssagan

Emy Blixt fick en lysande idé. Tillsammans med barn­doms­kompisen Cilla skapade hon Swedish Hasbeens. Skomärket blev en succé, till och med bland Hollywoods stjärnor. Men mitt i framgångssagan slog cancern till och tog Cillas liv.

- Hon ville ju så gärna leva, säger Emy.

Det är strax efter stängningsdags, och utanför en av de trendsättande modebutikerna i Stockholm står en kvinna med ett par röda träskor i handen.

Hon pekar och knackar på fönstret till butiken, viftar med skorna. En expedit innanför får syn på henne och undrar vad som är på gång. Efter viss tvekan öppnar hon dörren.

Emy Blixt, 40, har fått en ny kund.

Det är bara sex år sedan hon raggade kunder på det här sättet och sedan dess har mycket hänt. Emys idé har blivit en succé över världen, till och med i Hollywood går kändisarna i hennes skor.

Swedish Hasbeens har blivit ett begrepp.

 

Men i skuggan av framgången har ett annat liv kommit och gått. Emys bästa vän, barndomskamraten Cilla Wingård Neuman, var andra halvan av företaget. De båda barndomskompisarna gjorde som vanligt allt tillsammans, som kompisar oftast gör.

Men redan vid starten av företaget hade Cilla bröstcancer. Just då hade hon fått besked om att hon skulle gå igenom cellgiftsbehandling och operation.

- Vi var så nära vänner, nästan som systrar, säger Emy. Det var så hemskt att just hon skulle drabbas. Men vi bestämde oss ändå för att köra på. Vi jobbade raskt och mycket och i samma takt tappade Cilla håret, men vi pratade sällan om hennes sjukdom.

Behandlingen av Cilla gick bra. Hon blev bättre och bättre, åtminstone för en tid.

Allt verkade återgå till det normala, Swedish Hasbeens blev alltmer uppmärksammat, och när Hollywoodstjärnan Sarah Jessica Parker visade upp sig på bild med Emys och Cillas skor på sig tog det fart ännu mer.

- Titta här, säger Emy och vrider sin dator mot oss så vi kan se.

Det är ett klipp som visar en intervju med Sarah Jessica Parker där hon plötsligt börjar prata om de fantastiska skorna från Sverige.

- Vilken reklam.

 

Emy bor med sin familj, man och tre barn, i ett hus i Enskede i Stockholm. Hon föddes i den lilla pittoreska kustbyn Baskemölla på Österlen i Skåne och flyttade sen till Malmö med sin mamma när hon var sex år.

- Glömmer aldrig rivningskåken på gamla väster i Malmö, säger Emy. Det låg bråte överallt, en del användbart också. Det var nog där jag fick upp intresset för gamla saker.

Emys pappa bodde kvar i Baskemölla, så hon var där ofta.

Så var det sommaren 1985 när Emy var nybliven tonåring, 13 år. Hon var med några kompisar inne i Simrishamn och så dök Cilla upp.

Cilla var tolv år och mycket framåt. Hon kom från Gävle, men hade hamnat i Baskemölla via Stockholm på grund av att pappan hade en idé om att öppna en glashytta på Österlen, vilken han också senare gjorde.

- Vi började snacka lite och helt plötsligt frågade hon om jag ville sova över hos henne. Bara så där, vi kände ju inte varand-ra, men det var sådan hon var, det fick jag lära mig många gånger om senare i livet.

Samma kväll, strax innan de skulle släcka lampan och sova, sa Cilla:

- Jag har tre bästisar, en i Gävle, en i Stockholm och så du.

Hon tittade på Emy som bara nickade.

- Jaha, så var det, vi var bästisar. Cilla var väldigt snabb i sina handlingar och beslut, jag var väldigt mycket idéer och visioner. Kanske var det därför vi kom att fungera så bra ihop.

Hon minns hur de jobbade med att plocka jordgubbar på fälten i Vik på sommarlovsmorgnarna och hur Cilla var snabbast av alla på fältet, alltid först, alltid snabbast.

Både Emy och Cilla flyttade så småningom till Stockholm. Emy var 22 när hon började utbilda sig till lärare och hon fick jobb och trivdes, men det var något som fattades.

- Jag hade så mycket idéer om att göra något annat, om att skapa något.

Hon hamnade i Skåne igen när hon köpte en gammal butik och öppnade ett bed & breakfast. Då var hon 27 år och hade fått sonen Axel och dottern Ava med sin man Patric.

Maken var den som först tröttnade på Skåne, han började pendla till Stockholm och så småningom sålde också Emy sin rörelse och de flyttade till huvudstaden igen.

 

Emy funderade mycket på vad hon skulle göra av alla sina idéer. Och en dag var hon klar och slog till.

Som liten hade hon ofta sett de där lite speciella träskorna med läderremmar, färgglada, praktiska och snygga.

- En granne som hette Anita, byns coolaste mamma och en riktig fiskarhustru med hallen full med platåtofflor, det gjorde ett starkt intryck.

Nu slog Emy till. Hon åkte till den välkända skobutiken i Komstad, mellan Simrishamn och Tomelilla, och för 10 000 kronor, som hon stoppat undan av sin lärarlön, köpte hon 300 par träskor i olika färger och storlekar.

Hon tog fram en logotype med hjälp av ett orange hjärta som hon hittade i ett gammalt nummer av ungdomstidningen Starlet och kallade skon för Emy-toffeln.

Så bjöd hon hem sina kompisar i Stockholm och presenterade sin idé.

- De föll direkt, de tog på sig de röda Emy-tofflorna och hade dem på sig på jobbet och på stan, och kort därefter började telefonen ringa.

Emy köpte fler skor från Komstad, men nu började de dra öronen åt sig och priset blev högre.

Ett år senare hade hon egen produktion av skor i en svensk gammal fabrik i Småland. Hon sålde via butiker och en hemsida.

Det var i det här läget Cilla kom in i bilden, eller rättare sagt in i företaget. Hon jobbade som inköpsassistent på Room och sa upp sig. Emy gjorde likadant från sin lärartjänst.

 

Nu var det skor som gällde.

Sommaren 2007 åkte de ner till Österlen och låg på stranden och bollade idéer. Och så gjorde de upp om vilka uppgifter var och en skulle ha, allt beroende på vad de var bäst på.

- Cilla blev vd, hon var bäst på administration, logistik och ekonomi, jag tog hand om produktutveckling, design och kommunikation.

Namnet diskuterades länge.

- Vi tänkte oss först "Emy och Cilla AB", men min man, som är van vid marknadsföring, sa att så kunde vi ju inte heta.

Så det blev Hasbeens, som står för engelska "has been", "har varit", klurigt och passande för en vintageprodukt. Swedish kom till sedan en pensionärsorganisation på Disneyworld i USA redan hade namnet Hasbeens.

- För säkerhets skull köpte vi sedan också rättigheterna av pensionärerna.

Så behövdes tillverkare i Sverige och det tog sin tid att hitta. Det handlade om att göra en riktig kvalitetsprodukt. Trä och läder, skulle det vara, genuina och hållbara material.

De lärde sig allt från grunden och många tillverkare var tveksamma när Emy och Cilla kom med sina beställningar av stålspännen­ ­och andra detaljer till skorna.

- De räknade väl med att vi bara ville ha några stycken och sa nej. När vi sa att det handlade om 200 000 blev det annorlunda.

De reste runt i världen, var på mässa i Las Vegas och sålde in sina skor, i Italien, Tyskland, hela Europa, överallt blev det succé.

Fortfarande utan kontor och lager hade de grejerna hemma i Emys och Cillas garage, grannarna undrade först när långtradarna körde in på den lilla villagatan och lastade av skor som sedan skickades ut i världen.

Ibland ordnades utförsäljning av skor av andrasortering. Den skedde också från garaget och då var det kö långt ut på gatan i villaområdet. En märklig syn för den som inte visste.

Livet lekte, allt snurrade på, det fanns inget som kunde stoppa Emy och Cilla.

Jo, det fanns en sak, och det började med att Cilla fick ont i ryggen.

Det var hösten 2010 och hon viftade först bort det, sa att hon burit för mycket skor. Men det var värre än så.

- Det kom som en chock, säger Emy. Det var så hemskt, vi visste inte hur vi skulle hantera det mellan oss.

Cilla hade bröstcancer och det hade spridit sig i kroppen. Läkarnas besked var grymt, det gick inte att bota, hon skulle inte klara det den här gången.

- Hon ville ju så gärna leva, hon hade två barn, stod mitt i livet, företaget var på väg uppåt. Det var så orättvist.

Emy och Cilla hade inga som helst avtal mellan sig när det gällde företaget. Det byggde helt på deras vänskap. Men nu blev de tvungna att skriva ner det.

- De var väldigt svårt, hur sitter man tillsammans med sin bästa vän och pratar om henne som att hon ska dö, att hon inte ska finnas så länge till?

Men Emy blev huvudägare för Swedish Hasbeens och från den dagen gick allt som rörde företaget lite långsammare, lite mer försiktigt. Och så är det än i dag.

Cilla var 37 år när hon dog i februari 2011. Det är drygt två år sedan nu.

- Vi hade levt och jobbat så nära varandra, vi hade blivit mer och mer arbetskamrater. Men med tiden som nu gått, efteråt, börjar minnena från när vi var yngre komma tillbaka.

- Cilla och jag var extremt olika men vi arbetade mot samma mål. Det gjorde att vi kompletterade varandra perfekt.

 

Emy Blixt sitter vid det stora ovala köksbordet och resterna av det extremt starka, men goda, kaffet har kallnat i muggarna. I bokhyllan ligger spel och andra saker som hör hemma hos en barnfamilj, men där står också skor, bland annat originalet, de röda.

På bordet ligger halvfärdiga skisser på kommande modeller av Swedish Hasbeens.

- Jag håller på med 2014 års sommarmodeller.

Livet går vidare, inte på samma sätt, inte lika snabbt, men det går vidare. I dag har Emy ett kontor inne i Stockholm med tio anställda.

Hon säljer 50 000 par skor om året. Men hon står kvar med båda fötterna på jorden. Och i hennes huvud finns hela ­tiden nya tankar och idéer.

- Vi får se var vi hamnar, säger hon innan vi tar farväl ute på gräsmattan.

Och när vi åker står Emy fortfarande kvar där en stund, och gissa vad hon har på fötterna...

EMY BLIXT

Ålder: 40 år.

Gör: Grundare av företaget Swedish hasbeens.

Bor: Enskede, Stockholm.

Familj: Maken Patric, 43, barnen Axel, 15, Ava, 13, och Anna, 10.

Swedish Hasbeens

* Säljer skor, har cirka 150 modeller, nästan alla med träbottnar som utgångspunkt.

* Grundades 2007 och har i dag tio anställda en årlig omsättning på 40-50 miljoner kronor. Skorna säljs i cirka 400 butiker i världen och 50 procent av försäljningen går till USA.

* Huvudkontor i Stockholm.

* hasbeens.se

Aktuellt just nu