Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 2 nov 2015 09:33

Bränna fett - 7 vanor som minskar förbränningen

Många har några envisa extrakilon som vägrar att försvinna – trots en hälsosam livsstil. Men det kan vara så att dina vanor inte är så sunda som du tror.

Det finns nämligen en hel del vanliga fallgropar – får du ordning på dessa kommer dina chanser till bättre förbränning öka betydligt.

Tränar du regelbundet och försöker äta så hälsosamt som möjligt? Då tycker du kanske att du gör vad du kan för att hålla vikten. Men om du trots en sund livsstil tycker att kroppen svarar dåligt på dina ansträngningar kan det bero på sådant du kanske inte ens är medveten om. Det finns nämligen en del misstag man lätt gör som kan minska kaloriförbränningen och motverka dina försök att gå ner i vikt.

New York-baserade Lauren Slayton, näringsfysiolog och författare till boken "The Little Book of Thin", har stor kunskap om vad du kan göra för att öka kaloriförbränningen. Här listar vi sju av hennes tips, med inspiration av magasinet Women's Health.

1. Du dricker för lite vatten

Din kropp behöver vätska för att hålla alla viktiga funktioner i gång. När du inte fyller på med tillräckligt mycket vatten fungerar den alltså inte optimalt – vilket förstås också påverkar ämnesomsättningen.

Det kan också vara värt att känna till är att kroppen bränner en hel del kalorier när den värmer upp det kalla vattnet du dricker till kroppstemperatur. Så att dricka varmt vatten med citron eller hett te för jämnan kommer inte att gynna din ämnesomsättning på samma sätt som kallt vatten gör.

2. Du tränar inte styrka

Du vet säkert redan att träning har stor betydelse när det gäller att hålla ämnesomsättningen i gång. Men du kanske inte hade koll på att det faktiskt också spelar roll på vilket sätt du tränar. Om du föredrar konditionsträning som cykling och löpning bör du komplettera dessa motionsformer med styrketräning.

Det här beror på att du behöver bygga upp muskelmassa för att boosta din ämnesomsättning. Men samtidigt är det viktigt att du tränar på ett sätt du tycker om för att hålla den goda vanan uppe, och konditionsträning har förstås också en rad fördelar. Försök bara att få in styrketräning som komplement till din vanliga träning.

3. Du sover för lite

De flesta av oss råkar ut för nätter med för lite sömn med jämna mellanrum, och det är egentligen inget att oroa sig över. Så längde detta tillhör undantagsfallen och inte är normaltillståndet. De som ofta lider av sömnbrist tenderar nämligen att drabbas av viktproblem i större utsträckning än dem som får tillräckligt med sömn.

Och vad beror då detta på? Jo, forskning visar att brist på sömn kan störa hormonerna som reglerar aptiten, vilket gör dig mer hungrig och benägen att äta för mycket. Försök att få till åtminstone sju timmar per natt.

4. Du utesluter kaffe

Tycker du om att dricka en kopp kaffe för att få mer energi under dagen? Då kan du lugnt fortsätta med det. Koffein kan nämligen även ha en positiv effekt på din kaloriförbränning.

Slayton poängterar att detta inte betyder att du ska börja klunka enorma mängder av den mörka drycken, men hon tycker inte heller att det är något du ska sträva efter att utesluta ur kosten. Behåll gärna kaffet som ett måttfullt inslag i din dagliga kost för att hålla ämnessättningen på topp.

Om du tar en kopp i samband med träning kan det både bidra till bättre reslutat och skapa en större vilja att anstränga dig under passet.

LÄS OCKSÅ: Kaffeälskare – 7 saker en kopp gör för hälsan

5. Du är konstant stressad

Vi är säkert alla överens om att det inte är en särskilt trevlig upplevelse att känna oro och stress. Men du kanske inte har reflekterat över att det även påverkar din ämnesomsättning negativt.

Lite stress känner de flesta av oss då och då, men när stresskänslan håller i sig över tid är det viktigt att göra något åt situationen. Stress påverkar hälsan på en rad negativa sätt, och ett av dem är att det blir svårare att hålla vikten.

När vi är stressade utsöndrar kroppen bland annat hormonet kortisol, vilket gör oss mer benägna att lagra fett. Så ta kroppens varningssignaler på allvar, och se till att gå ner i varv.

LÄS OCKSÅ: Därför går du upp i vikt av att vara stressad

6. Du äter sent på kvällen

Vi hör ofta att det är viktigt att äta regelbundet utan för långa uppehåll mellan påfyllningarna, för att hålla ämnesomsättningen i gång. Men det finns också studier som visar att det kan vara bättre för dig att låta det gå flera timmar mellan målen av precis samma anledning.

Salyton rekommenderar ett uppehåll från matintag på tolv timmar någon gång under dygnet. Att äta något vid midnatt för att sedan vara upp med tuppen för att äta frukost är alltså inte att rekommendera. Försök helt enkelt att inte äta alltför sent på kvällarna så är du rätt ute.

7. Du har D-vitaminbrist

Om du vill gå ner i vikt och samtidigt har brist på D-vitamin kan den processen bli svårare att få till. Detta på grund av att dina halter av det aptitstimulerande hormonet ghrelin stiger – vilket gör dig hungrigare.

Det kan vara svårt att få till ett tillräckligt intag av D-vitamin enbart genom kosten, och därför rekommenderar Slayton att ta tillskott mellan november och mars då vi inte får en tillräcklig mängd genom solljuset. Höjer du dina nivåer av D-vitamin kommer du förhoppningsvis märka att det också blir lättare att gå ner i vikt.

LÄS OCKSÅ: Gå ner utan att banta – enkla vitaminmetoden