ANNONS

Innehåll från Netdoktor

Ny tjänst ska hjälpa patienter att förstå sin journal

Facktermer och förkortningar – det kan vara svårt att tolka innehållet i sin patientjournal.

Men nu finns ett verktyg som gör det lättare. 

Tack vare Journalhjälpen i Aktiv patient får du hjälp att öka kunskapen om din egen hälsa.

Stärkt möjlighet för dig som patient att aktivt delta i din vård och i de olika beslut som rör din hälsa är de viktigaste syftena med att ha tillgång till sin journal på nätet.

Men, det krävs att man förstår det som står där.

– Det är inte alltid alldeles enkelt. Därför har vi inom ramen för Netdoktor Aktiv patient tagit fram Journalhjälpen som kort och gott hjälper patienter att förstå vad som faktiskt står i journalen, säger Anna Nager, docent och specialist i allmänmedicin och chef för den medicinska redaktionen på Bonnier Healthcare, där Netdoktor Aktiv patient ingår. 

Vill du ha hjälp att förstå din journal? Klicka här 

En viktig funktion

I Journalhjälpen kan patienter få hjälp att förstå journaltext, undersökningssvar och provsvar. 

– Vi kan till exempel berätta vad olika prover mäter samt förklara förkortningar och andra facktermer som gemene man kanske inte känner till. Därmed kan Journalhjälpen göra så att man förstår mer om sin sjukdom eller om den utredning som gjorts så att man sedan kan ha ett bättre samtal och få ut mer vid mötet med sin behandlande läkare, säger Anna Nager.

Pusselbit för en bättre hälsa

Genom att patienter har tillgång till sin journal på nätet vill man också bidra till att öka engagemanget för den egna hälsan. Anna Nager lyfter fram detta som en viktig pusselbit:

– En viktig del av engagemanget för sin egna hälsa är att förstå vad som står i sin journal.  Det är ändå patienten som känner sin kropp bäst. Genom att öka förståelsen för och kunskapen om sin hälsa kan man bättre förmedla hur man mår och samtala på en mer lika nivå med vårdpersonal. Det ökar chansen att må så bra som möjligt, säger Anna Nager.

Läs mer om Journalhjälpen i Aktiv patient 

Du kommer åt din journal genom att logga in med e-legitimation (till exempel BankID) på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

Aktiv patient är en kostnadsfri tjänst från Netdoktor, som allt sedan starten 1998 arbetat för att förbättra folkhälsan och minska kunskapsklyftorna mellan vårdpersonal och patient. I Aktiv patient får människor som lever med kroniska sjukdomar en möjlighet att öka sin kunskap om behandlingar och rättigheter, dela sina tankar med andra i samma situation i forum, ställa frågor till kunniga specialister samt bidra med sina erfarenheter och därigenom göra en viktig insats för framtida vård och behandlingar.

Artikeln ovan är framtagen av Brand Studio och Netdoktor och ej en artikel av Hälsoliv