ANNONS

Innehåll från Deversify

Lena bytte livsstil: ”Stark och skärpt både fysiskt och mentalt”

Kilona kom smygande och för tre år sedan bestämde sig Lena Söderström för att lägga om sin livsstil. Hon minskade på kolhydraterna och började experimentera med ketogen kost och periodisk fasta. 

– För mig är det ett sätt att leva och jag känner mig stark och skärpt, berättar Lena, som jobbar som affärscoach på Deversify, ett företag som utvecklar mobila hälsoprodukter för att mäta nivåer av olika ämnen i kroppen.

EXTERN LÄNK: Mät dina värden och se när kroppen bränner fett

 

Att stå emot sötsuget och sluta äta socker är inte lätt – men ohälsosamma kostvanor ökar risken att drabbas av övervikt och andra nutritionsrelaterade problem. 

När Lena Söderström, som är utbildad biomedicinare, upplevde att hon fick lättare att lägga på sig, började hon läsa på och kom fram till beslutet att ändra sina kostvanor.

– Jag kom i kontakt med LCHF för cirka 10 år sedan och kände att det fungerade bra för mig. Det blev enklare att hålla vikten och jag mådde bättre både fysiskt och mentalt, berättar hon och fortsätter:

– Jag gillar verkligen kött och fisk och att äta mig mätt. Så för mig är det inte så svårt att avstå kolhydrater. Det har känts väldigt naturligt och jag har mått väldigt bra med den här kosten. 

 

Började äta ketogen kost

Förutom att dra ner på kolhydrater och socker har hon även experimenterat med periodisk fasta och ketogen kost. Hon började äta mer fett och färre kolhydrater, samtidigt som hon minskade på antalet måltider och tog bort småätandet.

– För att kunna förbränna fett måste kroppen vara trygg. Jag har anpassat mig till att ha en bra fettförbränning och är därför inte så beroende av att fylla på med kolhydrater. Det blir ingen större skillnad på humör eller energi även om jag inte äter under en dag. Hungerkänslorna dämpas då det hela tiden finns energi att tillgå, men jag klarar mig bra på mina fettreserver. För mig är detta ingen diet utan en livsstil och det handlar absolut inte om svält. Det handlar om att antingen förbränna det fett man har ätit eller förbränna det fett man har, säger Lena.

Beroende på anledningen till sin livsstilsförändring tror hon att man ska vara mer eller mindre strikt i sina val. Själv är hon noggrann under veckorna, men unnar sig ibland något extra på helgerna. 

– Är man väldigt överviktig och får det här att fungera, då är det nog bra att inte göra så mycket avsteg tror jag. Det kan också ta många veckor för kroppen att ställa om sig. Kroppen är så inkörd på sockermetabolism i stället för fettmetabolism. Man kan bli skakig och darrig och få huvudvärk. Därför kan det vara klokt att trappa ner lite långsamt. Det är väldigt personligt, en del har lätt att byta och en del har svårare. 

 

Som ett verktyg har hon även använt sig av utandningsmätaren Acetrack där hon direkt kan se om kroppen bränner fett. 

– Eftersom aceton är en restprodukt när levern bryter ner fett kan du genom att mäta mängden aceton i utandningsluften direkt upptäcka om din kropp har ställt om till fettbaserad energiförsörjning, säger hon och fortsätter:

– Det är kul att kunna mäta, framförallt är det bra i början eftersom du kan se dina metabola värden. Du ser direkt vad som är bra att äta och vad som är mindre bra. Bland annat upptäckte jag hur mycket socker och kolhydrater det verkligen är i restaurangmat och halvfabrikat. 

 

Hälsoingenjören Eva Meurk menar att många tror att de äter nyttigt, men egentligen äter fel. 

– Man kan både vara överviktig och samtidigt undernärd, säger hon. 

Hennes tips är att hålla kolla på sina värden. Det kan man göra dels genom att mäta midjemåttet och sina insulinnivåer, och som Lena – mäta sin fettförbränning. 

– När du blåser i din Acetrack vet du att kroppen bränner fett och att du har tillräckligt låga insulinnivåer för att ha fått igång fettförbränning. Du ser också om du har kommit in i ketos, det vill säga om kroppen har börjat bilda ketonkroppar av fettet som sedan kan användas som energi, säger Eva Meurk. 

 

EXTERN LÄNK: Investera i hälsosamma vanor med Acetrack  

Artikeln ovan är framtagen av Brand Studio och Deversify och ej en artikel av Hälsoliv

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + bok av Annika Sjöö för 199 kr. Köp nu!